Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble tipset om noen som skulle rydde en låve da de hadde kjøpt gården. Der sto det visstnok en gammel BMW som hadde stått der i 15-20år. Hvis jeg kom å hentet den så skulle jeg få den. De trodde det var en 5-serie. Den var hvit, hadde 6syl motor og manglet frontrute. Det var all info jeg hadde, men selvfølgelig slo jeg til :D

Så i helga ble det avtalt henting. Jeg hadde tenkt på hvilken bil det kunne være, tenkte sannsynligvis at det var en E28 520i, men hadde et håp om at det kunne være en E12 520/6.

Når jeg kom på låven og fikk se den første gang ble dermed øynene mine store og haken gled nok litt ned. Jeg så med en gang at dette ikke var en 5-serie, det var en E3!

Jeg fant raskt ut at det var en 2500, og etter litt spørring rundtom i BMW-miljøet, sannsynligvis en 71mod utifra understellsnr (ingen papirer i bilen). Bilen manglet frontrute, en stk. knust siderute på bakdør, samt vinduet på førerdøren har falt nedi døra. Når den i tillegg sto 3 meter fra en gammel silo med kyllingmel så kan dere da tenke dere hvordan den så ut, særlig på innsiden. Gult, tykt lag med melstøv og annet støv dekte absolutt alt!

Slik så den ut der den sto på låven:

jul9o29m7m0t5fyxm2o1.jpg

qwowi9y5sfs5yjijk6u5.jpg

o6c2p9aurk8bfcrgnj9e.jpg

Fikk fylt luft i alle dekkene og de holdt faktisk på lufta også! Tenningslåsen satt bom fast, selv etter iherdige forsøk med crc måtte jeg gi opp så rattlåsen ble brutt åpen for å få manøvrert bilen ut av låven. Ved hjelp av en god, gammel gråtass fikk vi dratt bilen ut. Alle hjulene trillet fint, bremsene fungerte utmerket og tilogmed håndbremsen gikk fint og fungerte veldig bra! Også god og fast motstand i clutchpedalen.

Her gjør vi klar til sleping:

46myuv59c3r9l5jdetxo.jpg

Bilen ute i dagslys for første gang på 15-20år :-)

ml80h3zfb9sd366yqykj.jpg

Ferdig lastet på bilfrakter:

turo0y8iv6ms6mugxqb9.jpg

Resten av dagen gikk med til støvsuging og støvtørking for å se hva som skjulte seg under støvet. Jeg fikk også løsnet tenningslåsen og satte i et batteri for å sjekke om motoren sveiv rundt. Og det gjorde den tvert! :D Lys etc.. virket også men jeg gjorde ikke noen ytterligere forsøk på oppstart da jeg må få byttet olje og filter og kanskje renset/sjekket bensintanken før det.

Inntrykket er at det er en gammel og urestaurert bil. Den har noen rustflekker her og der men ikke noe alvorlig som jeg har sett (har ikke vært på bukk med den). Relativt komlett, men mangler da de nevnte rutene, noen cromelister, teppet i gulv til baksetet, kledning på hattehyllen og alt av kledning og deksling i bagasjerom. Den har en stygg bulk i forkant av taket som går inn i rammen til frontruten (sikkert da den ble knust), samt bulk midt på panseret og en knekk helt i forkant. Ellers har jeg ikke sett mye karosseriskader. Interiøret ser ganske fint ut, men er selvfølgelig noe slitt og det mangler armhviler på førerdør, samt armhvileren på passasjerdøra er litt ødelagt.

Her er bilder etter en kjapp støvfjerningsøkt:

fabchn8kz2hvzknwb87w.jpg

tal85lznyrcvb17qha7o.jpg

7nnj8llu30o80g7dv3gn.jpg

2hgtzezmzl56olszzohk.jpg

v3zg84awggyltx6vbe2l.jpg

i0o4nhrew9085uuekrui.jpg

d4m1obz8e6tji75d22n9.jpg

e9kp0bnakvnkdzx1d8li.jpg

voaz5b0jvpsge88irqqd.jpg

p2ojintwlo8blhxyd7ma.jpg

kgwdrwkmcbdueqdqesnv.jpg

Bilen står nå midlertidig lagret utendørs med trekk hos svigers på ei øy i Nord-Trøndelag som bor ved der jeg fant bilen. Jeg vil ikke ha den stående lenge ute, så jeg jobber med å få til en innendørs lagringsplass der. Hjemme har jeg altfor mye prosjekter å holde på med så jeg har ikke bestemt meg helt hva jeg skal gjøre med bilen. En totalrestaurering er iallefall helt utelukket i mange år. Jeg vurderer å bare få satt i frontrute og fikset siderutene, flikket litt på noen rustflekker og bytte olje og vesker for så å forsøke oppstart. Hvis bilen går og fungerer greit så kanskje jeg prøver å få den registrert og bare har den ute på øya til finkjøring når vi er på besøk der. Et annet alternativ er å selge den til noen som har tid og muligheter til å restauerer den, så hvis noen er interressert, ta gjerne kontakt på PM.

Denne tråden blir nok ikke oppdatert daglig, men vi skal nok tilbake i løpet av en 3ukers tid. Da skal jeg iallefall få flyttet bilen innendørs og sjekket den litt nærmere.

Frem til da så får den stå slik:

wm8r6gwqxezu57nmmpwv.jpg

Skrevet

Ja, det står 2500 på plaketten i motorrommet. De brede baklyktene var på alle E3 type1 fra de ble satt i produksjon i 1968 og frem til ca.1970. Da fikk de en liten facelift, bla. med nye baklykter.

Skrevet

For ett utrolig artig funn, sykt heldig som kommer over slik :D Bilen ser jo også forsåvidt hel og fin ut, er bilen god for rust så kan du absolutt ha ett godt utgangspunkt. MEN slike biler som dette fortjener en restaurering tilbake til original stand, er veldig få av disse E3ene igjen på veiene dessverre.

Men artig at slikt dukker opp, står mye rart rundt om i garasjer og låver :)

Skrevet
For ett utrolig artig funn, sykt heldig som kommer over slik :D Bilen ser jo også forsåvidt hel og fin ut, er bilen god for rust så kan du absolutt ha ett godt utgangspunkt. MEN slike biler som dette fortjener en restaurering tilbake til original stand, er veldig få av disse E3ene igjen på veiene dessverre.

Men artig at slikt dukker opp, står mye rart rundt om i garasjer og låver :)

Jeg har ikke tenkt å style opp eller ødelegge denne bilen jeg iallefall :-) Men en fullrestaurering av en slik koster jo fort minst 100k +++ og man får kjøpt en bra 3.0si for rundt 40k (ligger en på finn) så det er ikke verdt det hvis ikke bilen har en sentimental verdi.

Ligger utrolig lavt i pris disse sammenliknet med coupéene.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet
tøft :)

Men kjørte du med bilen slik på tralla med 1 stropp over panseret? tror du må ta et stroppekurs :P

Jepp, kjørte slik :-) Men bilen er festet med vinsj og en stroppe på baksiden av hengerfestet samt at det er hjulstoppere der. Og håndbremsen funket som sagt også. Vi kjørte vel noen få km på fin asfaltvei på ei øy med 300 innbyggere og null trafikk så etter forholdene holdt det i massevis :-) Hadde selvfølgelig ikke lagt ut på lengre tur og trafikkerte veier slik :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet

Utrolig kult ;) Drømme situasjon det der, å finne noe sånt på en låve. Har en 1974 3.0s ståendes selv. Utrolig pene biler, som det som sagt ikke er man ser hver dag lenger.

Skrevet
Men å parkere den utpå ei blaut mark med presening på.. Den ruster nok mer på de 3 ukene enn den har gjort i hele sitt liv.. å interiøret er grønt av mugg om 2 strakser.

Hadde ikke akkurat så mye valg da jeg ikke fikk ordnet med innendørs lagring på kort varsel. Alternativet hadde vært å latt den stått ute UTEN presenning og da hadde det vel blitt værre ettersom den mangler frontrute og sideruter... Går nok bra skal du se! :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...