Gå til innhold

"Engine fault, reduced power" - Løst!


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en e81 118i i midten av juli '13 med en km stand på 39 900km (siste service: 29 950km.).

Bilen har stort sett stått tørt og fint i garasjen etter kjøp da jeg som regel disponerer annen bil i jobb sammenheng, sett bort fra et par lengre turer tidligere i sommer.

Har nå begynt å bruke bilen litt igjen (nåværende km stand: 42 600) men den maser allerede etter service (?), planen var å sette opp time hos Bilia til uken, men allerede igår stod det "service overdue".

Skulle en rask tur ut i idag morgest, startet opp bilen, da la jeg merke til risting/fusking i bilen, tenkte kanskje det bare var litt kondens, så jeg kjørte til nærmeste bensinstasjon (100m) og fylte opp tanken, samt helte på litt kondensfjerner.

Tok så bilen ut på veien igjen og kjente fortsatt risting/fusking og i tillegg fikk opp en feilmelding på navi som lød; "Engine fault, reduced power" og ja, sist nevnte, den går betraktlig dårligere.

Så spørsmålene mine er;

- Skal virkelig bilen inn på service allerede etter 12 000km?

- Kan feilmeldingen ha noe med service å gjøre?

- Hva skjer med bilen og hva betyr feilmeldingen? Bilen er import, derav er instruksjonsboken på tysk, (ikke veldig dyktig)

Serviceintervallene på bilen er ;

- 9795km

- 29 950km

Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for all del.

Bilen står i garasjen igjen og skal få tatt diagnose i løpet av uken.

Bare veldig nyskjerrig på hva det kan være i mellomtiden, evt. om andre av dere har fått lignende feilmelding i dashen tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det håper virkelig ikke jeg heller Thundercunt, satser alt på coilene etter mye lesing, hehe...

Men dersom det er registerkjede som er hoppet av (hva er egentlig symptomene på dette?) og bilen ikke har vært inne etter innkalling fra BMW, blir ikke dette da dekket? Dersom det er registerkjedet som er tilfelle, har det noe å si hvor servicene på bilen er utført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det håper virkelig ikke jeg heller Thundercunt, satser alt på coilene etter mye lesing, hehe...

Men dersom det er registerkjede som er hoppet av (hva er egentlig symptomene på dette?) og bilen ikke har vært inne etter innkalling fra BMW, blir ikke dette da dekket? Dersom det er registerkjedet som er tilfelle, har det noe å si hvor servicene på bilen er utført?

Så lenge det er gjort på et godkjent verksted, går saken fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel N43b20?

Har ikke vært så mye registerproblemer med de. Verre med dieslene.

Noen av de N-motorene (hvertfall på diesel) fikk registerkjedet flyttet bakpå motoren, så den måtte slippes fra karosseriet for å komme til. Så det er en dyr affære for dem.

Men jeg håper og tror at det er coiler som er problemet ditt. Det høres mest riktig ut for din motor. Men det kan jo også være injektorer, plugger, pumpe, hjerne osv. Eller en kombinasjon av flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer godt det du sier med hva jeg har lest thundercunt, N43B20 kan nok stemme, 143hk utgaven i hvertfall om det sier deg noe?

Kommer såklart med en fasit / oppdatering dersom ting løser seg i løpet av uken, overaskende lite å finne om denne feilmeldingen via Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmeldingen du har fått er relativt generell, og det er helt umulig å trekke en konklusjon ut i fra denne.

Jeg har tilsvarende bil selv, og selv om jeg har 116i med 1,6-literen er disse motorene i ganske nær slekt. For et par dager siden fikk jeg også denne feilmeldingen mens jeg kjørte, og den eneste grunnen jeg kan tenke meg til dette er at jeg hadde altfor høyt gir i forhold til fart (kom inn mot en rundkjøring, og hadde for lav fart ut). Bilen kuttet aldri effekt, og meldingen var borte fra kjørecomputeren rett etterpå.

Tenkte jeg skulle lese av om det var noen feilmeldinger, men jeg har ikke kommet så langt. Bilen fungerer uansett helt fint.

Ang. servicene så finnes det ganske mange forskjellige "småservicer" (oljeservice, "vehicle check" osv.), så det er grunnen til at det går så kort tid mellom. Det er slutt på de tidene der man hadde inspection 1, inspection 2 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får nesten bare vente å se...

Dette er den første 4 sylindrede bilen jeg har og vet man må gire en god del for at bilen skal føles rask da den er ikke er så sterk i forhold til NM, men er det slik at bilen begynner å nøkke en GOD del dersom jeg ligger i 3 gir i 30-40 km/t. slik er i allefall min?

Kan det ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...