Gå til innhold

Vanskelig å bytte bakstilling? - E39


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en E39. Jeg har byttet hele forstillingen på den, men merker at den begynner å bli sliten bak. Ræva styrer litt på en måte, og det blir veldig mye "støy" og vibrasjoner når jeg kjører over trikkeskinner og sliten vei med den fra bakover i vogna.

Spørsmålet er, hva ser jeg etter når jeg skal se på bakstillingen? Tenkte å bestille Lemförder fra Pelican Parts om det ikke er andre som er bedre og billigere?

Jeg har forsøkt å finne et nybegynnersvar på dette, men hva er dealen med Powerflex? Hva gjør de, og hvor stress er det å bytte? Hva trenger jeg? Er det noen vits å ta det bak? Jeg har ikke byttet noen form for gummiforinger foran, bare byttet styrestag, casterstag, bærearm og støtdempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakstillingen har nok slitne traversforinger, det er ihvertfall typiske symptomer slik du beskriver.

Koed.no er mange ganger minst like billig som pelicanparts.com etter at du har lagt på moms og frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten er vel nesten den samme, iom koed har stort sett 3 forskjellige typer kvalitet på sine varer.

Men OEM hos koed er billig.

DIY på traversforinger finner du her inne, søk.

Andre deler å sjekke, trenger ikke være noen. Min bil hadde ingenting skiftet i bakstillingen før jeg tok traversforingene på 220kkm og resten av bakstillingen tok jeg på 260kkm. Men om du tar en ting i bakstillingen så tar du likeså greit bare alt sammen, det mener jeg.

Har ingen erfaring med PF foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Da er det bare å sette seg og lese da!

Jeg har bestilt fra carparts24 før, det gikk helt fint. De trekker også fra tysk moms ved sending til utlandet. Varene sendes med Deutche post DHL (ikke DHL bud), og du mottar varene på posten der du betaler moms+tollgebyr ved henting. Carparts24 selger komplette Lemförder-sett, et konsept jeg har litt sansen for :)

http://www.car-parts24.com/BMW/5er-E39/Achs-und-Lenkungsteile

Det er vel kanskje et slikt sett du er ute etter?

http://www.car-parts24.com/products/BMW/5er-E39/Achs-und-Lenkungsteile/HA-Revisonsset-Lemfoerder-fuer-BMW-e39-bis-Bj122001.html

På Koed kan du kjøpe alternative deler (A), OEM eller OE (originale). Skal du sammenlikne priser så blir det mest riktig å sammenlikne Lemförder med OEM-prisene til Koed. I Koed sine menyer med bilder av delene oppgis som regel prisen på alternative deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Da er det bare å sette seg og lese da!

Jeg har bestilt fra carparts24 før, det gikk helt fint. De trekker også fra tysk moms ved sending til utlandet. Varene sendes med Deutche post DHL (ikke DHL bud), og du mottar varene på posten der du betaler moms+tollgebyr ved henting. Carparts24 selger komplette Lemförder-sett, et konsept jeg har litt sansen for :)

http://www.car-parts24.com/BMW/5er-E39/Achs-und-Lenkungsteile

Det er vel kanskje et slikt sett du er ute etter?

http://www.car-parts24.com/products/BMW/5er-E39/Achs-und-Lenkungsteile/HA-Revisonsset-Lemfoerder-fuer-BMW-e39-bis-Bj122001.html

På Koed kan du kjøpe alternative deler (A), OEM eller OE (originale). Skal du sammenlikne priser så blir det mest riktig å sammenlikne Lemförder med OEM-prisene til Koed. I Koed sine menyer med bilder av delene oppgis som regel prisen på alternative deler.

Det er jo konge! Sjekket med tollvesenet og det er helt lovlig å sende til for eks. Pressbyrån (tilsv. Narvesen) i Strømstad og hente det der. Da slipper man moms og toll. (selv om jeg ikke er sikker på at den tyske trekkes fra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bytta traversforinger igår,fulgte mekketipset på autopower så kom dem ut. tok meg 7 timer ferdig kosta verksted:). som du nevner symptomene på din bil,min flyter ikke å vrir seg på dårlig veier lengre,forøvrig stygt i stor fart. Dette var stor forbedring på min da det banka å slo baki der v igangsetting aks og last å var egentlig farlig. følg mekketipset å husk å klin på den kobberfett før du dytter dem inn:)

http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bytta traversforinger igår,fulgte mekketipset på autopower så kom dem ut. tok meg 7 timer ferdig kosta verksted:). som du nevner symptomene på din bil,min flyter ikke å vrir seg på dårlig veier lengre,forøvrig stygt i stor fart. Dette var stor forbedring på min da det banka å slo baki der v igangsetting aks og last å var egentlig farlig. følg mekketipset å husk å klin på den kobberfett før du dytter dem inn:)

http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=188

 

Ser på dette nå. Det ser jo ut som litt mye arbeid. Hvor vanskelig er dette egentlig? Jeg har bare vanlige garasjebukker og en jekk, så må ligge under bilen og gjøre sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil var det jævlig hardt å få foringene inn igjen, selv med syrefast gjengestål og godt innsmurte foringer. Jeg og en kompis måtte virkelig jobbe hardt for å få dem inn.

Jeg tror ikke jeg hadde begynt på dette uten hjelp fra en kompis, eller om jeg ikke kan la bilen stå i x dager om noen går gærnt.

Jobben får du gjort, men det er bare det at det tar tid, og det kan være vanskelig når du må ligge under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tilgang på løftebukk om du følger autopower.se sitt mekketips som jeg gjorde. Får ikke gjort det v å ligge på bakken for det er veeeldig tungt å skru ut foringene,sitter som f å tar tid og styrke.den store skiva som må dreies som er med på å få foringene ut når du skrur foringene må være veldig tjukk,ikke indre enn 10mm tykk,helst litt til. denne får all belastning så må ta i litt på tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil var det jævlig hardt å få foringene inn igjen, selv med syrefast gjengestål og godt innsmurte foringer. Jeg og en kompis måtte virkelig jobbe hardt for å få dem inn.

Jeg tror ikke jeg hadde begynt på dette uten hjelp fra en kompis, eller om jeg ikke kan la bilen stå i x dager om noen går gærnt.

Jobben får du gjort, men det er bare det at det tar tid, og det kan være vanskelig når du må ligge under bilen.

 

Gjenger i syrefast er virkelig noe av det værste som finst siden syrefast er så seigt. Det lager veldig lett mye friksjon, spessielt under høy belastning som gjør at dem veldig lett kaldsveiser.

 

Bruk gjengestenger i svartstål av god kvalitet (husk også å smøre gjengestengene før bruk med kobberfett o.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei bruk syrefast,du trenger den styrken på gjengene som det stålet har. gjengene holdt bra å jeg hadde på universellt shell fett på slik patron,da kunne jeg holde igjen på selve gjengestaget med en hanske å muttern gled som f,muttern var helt herja når jeg var ferdig men gjengene holdt! foringene kommer litt å litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...