Gå til innhold

Min kjøreglade '06 130i (E87)


MrQuiet
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg er litt i tenkeboksen ang ring-tur. Og foreløpig vipper det mot å være der i to dager. Haike med dere første dagen og kjøre selv den andre. Må få lagt inn alle ferie- og fridagsplaner i familiekalenderen først. Vi har to fulle jobber og to gutter som ikke passer seg selv...

 

Ellers så oppdaget jeg at høyre framdekk har gnaget seg litt inn i frontfangeren/hjulbuen. Mistenker at dette må ha skjedd omtrent da jeg sneiet litt mye brøytekant på isen forrige helg. Se bilde under. Tenker at når fangeren blir brukt som brøyteskjær, så har den blitt trykket bakover og inn i hjulet.

 

Nå gjør ikke det altfor mye, da jeg har klinket til å kjøpt coupé-fanger. Her skal det individualiseres :)

 

Foto av Ove Kvam

post-74645-0-60264800-1391767701_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du Hakka 8 dekkene er? Tenker litt da på støy og fremkommelighet :)

 

 

Nå har jeg ikke fått prøvd Hakka 8-dekkene altfor mye på vanlig snøføre, annet enn bittelitt her hjemme og t/r Høydalsmo. Med det lille jeg har prøvd har jeg så langt ikke opplevd annet enn omtrent den samme fremkommeligheten og generelt grep som med Hakka R2, som jeg har på familiestasjonsvogna. Med pigger så er det mer hjulstøy, og bilen "flyter" litt på piggene i lave hastigheter, slik som i rundkjøringer og slikt. Dette merkes ikke i høyere fart.

 

På isbanen på Høydalsmo merket jeg vesentlig forskjell i grep fra de som hadde piggfritt. Holdt høyere fart og måtte stå på mer for å holde rumpa ute i fart, enn tilsvarende biler uten pigg. Jeg opplevde at jeg akselererte bedre enn selv de med firhjulstrekk og piggfritt i de åpne partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Artig at du har satset på en 130i for å more deg! Jeg har definitivt ikke angret på kjøpet etter 3,5år som lykkelig eier.

Har ikke frekventert bimmers så mye den siste tiden, men her var det interessant lesing :)

 

Driver å tenker litt på flere understellsdeler fra M3. Har montert E93 krengestag foran og 1M bak, dette var en stor forbedring fremfor de gamle ståltrådene av noen krengestag.

Har lest at M3 traversforinger er et must, etterfulgt av armer foran. Men det koster, så jeg får se hva som blir prioritert.

 

Ang. ringtur så kan jeg i allefall garantere at trackday er den beste opplevelsen du kan få utenom racing på ringen. Spesiellt på sommeren er touristenfahrt peppret med bobiler, turbusser og motorsykler. Ikke akkurat ideelt når man har reist 150 mil til mekka :)
Hvis du vil holde deg til kun en dag med kjøring så er det null stress å sitte på, dessuten er det lett å få sitte på med mange av de andre hyggelige folka på trackdayen, mye sinnsyk redskap som dukker opp der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse på plass skulle det være mulig å raskt veksle mellom vei- og banevinkler ved behov :)

 

De skulle egentlig vært på plass sammen med de øvrige understellsbitene som ble montert tidligere i høst. Men denne varianten var "back ordered", og kom nå. De monteres vel på plass når asfaltsesongen igjen nærmer seg.

 

attachicon.gif1-Vorshlag camperplate.jpg

 

Har virkelig lyst på et par sånne! Hvor kjøpte du de? og hva kostet herligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å tenker litt på flere understellsdeler fra M3. Har montert E93 krengestag foran og 1M bak, dette var en stor forbedring fremfor de gamle ståltrådene av noen krengestag.

Har lest at M3 traversforinger er et must, etterfulgt av armer foran. Men det koster, så jeg får se hva som blir prioritert.

 

Det neste jeg tenker er å få på plass camberplatene. Og så få skikkelig hjelp til å sette opp bilen med så gode vinkler som mulig. Men det er jo selvsagt litt begrensa hva jeg får gjort av vinkler bak, da jeg ikke har justerbare camberstag.

 

Når jeg fikk montert de andre delene, i fjor høst, ble jeg rådet til å justere spissingen bak til 0. Etter dette opplever jeg at bilen er litt lite retningsstabil. Jeg må liksom være litt ekstra "på vakt" når jeg ligger og cruiser på motorveien. Mistenker at litt spissing bak er å foretrekke. Er også litt usikker på toe foran.

 

Håper mer camber foran vil gi bedre kontaktflate mot underlaget og forhåpentligvis bli kvitt tendensen til å understyre mitt i svingen, eksempelvis gjennom sweeperen på Rudskogen.

 

Har beholdt det originale stab-staget bak. Resonnementet er å holde bakenden "føyelig" for å unngå hjulspinn på innerhjulet. Dersom jeg hadde valgt et stivere stab-stag bak, tar jeg vekk litt grep i den enden og således vil bilen understyre mindre. Men jeg er litt usikker på dette. Tester med mer camber foran først.

 

Har kjørt en del radiostyrt touring-bil på bane og det er akkurat de samme grunnleggende justeringsprinsippene der...

 

 

Har virkelig lyst på et par sånne! Hvor kjøpte du de? og hva kostet herligheten?

 

Kjøpte camberplatene direkte fra Vorshlag, etter en liten mailveksling for å finne korrekt spec. $650 inkludert frakt, men uten moms og momsutleggsgebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ringtur så kan jeg i allefall garantere at trackday er den beste opplevelsen du kan få utenom racing på ringen. Spesiellt på sommeren er touristenfahrt peppret med bobiler, turbusser og motorsykler. Ikke akkurat ideelt når man har reist 150 mil til mekka :)

Hvis du vil holde deg til kun en dag med kjøring så er det null stress å sitte på, dessuten er det lett å få sitte på med mange av de andre hyggelige folka på trackdayen, mye sinnsyk redskap som dukker opp der!

 

Japp! Jeg må få planlagt ferien snart...

 

 

 

Ellers så har jeg klar en litt møkkete 1'er-kjenner-quiz. Hva er dette?

 

post-74645-0-14428900-1392243118_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...