Gå til innhold

Min kjøreglade '06 130i (E87)


MrQuiet
 Share

Anbefalte innlegg

Her er tallene fra firehjulskontrollen. De er oppgitt i grader og minutter.

 

Fikk råd fra Bertram Bil om å ha lite spissing både foran og bak. I ettertid er jeg usikker på om det var særlig gode råd. Jeg opplever at bilen er lite retningstabil på landeveien, og den trenger mer "gjeting" enn nødvendig. Eksempelvis så blåste det en del i dag, og da skal det lite til før den "sideskifter" litt i vindkastene. Tror i alle fall at jeg skal få inn litt mer spissing bak.

 

Ellers så fikk jeg mindre camber enn forventet når jeg byttet til M3 nedre kontrollarmer (Wishbones) foran. Men nå er bilen EU-godkjent for neste to år, så da kan de justerbare topplagrene fra Vorslag monteres inn :cool:

 

post-74645-0-76698500-1397324457_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har vært en tur på vårmønstringen til BMWCCN Oslo/Akershus, på Valle Hovin. Mye blankt og fint å se! :)

 

Fikk ut finger'n og monterte på shadowline LCI baklyktene og sideblinkerne med mørk folie på morgenen i dag. Må si den ble en del tøffere med mørke baklykter. Har foreløpig verken ikke fått lagt opp strøm til LED-stripene eller kodet dette, men det gjorde ikke så mye i dagens finvær.

 

post-74645-0-12923100-1399139011_thumb.j

 

post-74645-0-76494000-1399139035_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er spillelisten min for å terpe svinger på Nürburgring, før min første tur dit i juli - https://www.youtube.com/playlist?list=PLUYwITZjYwA4YyH2DTjEyoau4_hrobuYP

 

Liker spesielt godt den første videoen med en 130i, der lyden er tydelig så man hører pådrag og kan gjette seg til bremsepunkt, samtidig som man ser hvilket gir han bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy du har med videoen til Martin :) husker jeg var mektig imponert over den rundetiden når vi var der nede da.. med mine da beskjedene 9:28 med 320'en jeg hadde.. men neste gang vi var der så var det veldig mye å hente nermere bestemt nesten 45 sekunder.. lite tips kan være å legge seg på martin noen runder når vi er der nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, spesielt uten skilt. :)

Må si den tok seg bedre ut der enn hengende i garasjetaket mitt. :D

Var monteringen noe problem? Må få fingen ut å montere min jeg også, den ligger jo egentlig klar (med unntak av to deksler jeg har glemt å bestille, men skal klare meg uten de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har montert den selv... Men har vært innom verkstedet noen ganger og diskutert litt forskjellig.

 

Det som førte til litt grubling var at min bil er en PreFL og alle coupé'er er FL. Med facelift fikk visstnok alle 1-ere en annen frontplate, som er den større plastramma som ligger rett foran radiatoren. På FL-biler er luftstyring ved nyrene og den under skiltet festet til nevnte ramme. Men på PreFL så sitter disse festet i fanger'n. I tillegg er det en luftsensor som på PreFL-biler er festet i frontplata, mens på FL-biler sitter denne i luftstyringen.

 

For luftstyringen ved nyrene så var det bare noen snepper som trengte noen hull, som lett ble fikset med drillen. Det var mer utfordrende med luftstyringen under skiltet, så vi endte opp med å ikke montere denne.

 

Bremseluftkanalene gikk lett å tilpasse. PDC-sensorene sneppet rett over i den nye fanger'n. Hull til lyktespylerne ble laget der det var markeringer på baksiden. Skiltet skal festes med industriell borrelås, så gamle skruehull ble reparert. Skiltet er bulket etter påkjørselen, så nytt ligger og venter på trafikkstasjonen. Grøftelysene ble gjenbrukt, men holderbrakettene er unike for coupé. Jeg hadde kjøpt inn feil deksel til tauekroken, og det samme gjorde verkstedet. Men vi håper at alle gode ting er tre :)

 

Mellom coupé-fanger'n og underdekselet til motoren blir det ei glippe. Her hadde verkstedet et gammelt underdeksel fra en annen bil liggende, der et stykke av denne er brukt til å skjøte med. Jeg tenkte å finne ut om underdeksel til coupé (125/8i) passer, og i så fall skaffe dette. Dette da underekselet mitt er litt "fillete" ved bæreramene på ene siden.

 

I tillegg til det visuelle så er camberplatene (Vorslag) på plass foran, og foringene bak (KMAC) som dobler justeringsintervall for camber og toe montert. Av alle ting så er det brukt bolter med tomme-dimensjoner i camberplatene. :shock: Er'e mulig! Det er på tide at amerikanerne kommer seg inn i dette årtusenet mtp. måleenheter. Fikk også fjernet restriksjonsventilen på kløtsjen. Veldig merkbar forskjell på hvor raskt den engasjerer når man slipper pedalen.

 

Etter understellsarbeidet så er vinklene helt ute å kjøre. De er virkelig off. Dessverre så ble arbeidet forsinket, slik at mannen jeg har kontaktet for å hjelpe meg med å sette opp dette (Thomas Eide / www.teracing.no) har reist på Gatebil på Våler. Som igjen betyr at Trackday-planene for denne helgen går i vasken :cry:

 

Vel vel... Nærmer meg i alle fall en bil som er litt individuell og unik, som fungerer ålreit på Trackday's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres jo egentlig greit ut. :)

 

Ettersom min også er "facelift" satser jeg på det med rammen og den sensoren går greit, men det er ihvertfall greit å ha det i bakhodet. :)

 

Ang. underdeksel tenkte jeg å bruke bunnen fra en original-fanger til å skjøte med, så får jeg se om jeg kjøper nytt etterhvert, de er ikke så dyre de dekslene faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da har bilen fått litt "vinkelhjelp" hos Thomas Eide / TE Racing. Så da er jeg klar for kjøring med Alfa-klubben / Corsa Italiana på torsdag. Spent på hvordan den oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...