Gå til innhold

Innvendig motor rens - hvordan gjør de det?


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

  • 8 months later...

Gammel tråd, men...

Har tatt en "rens" av motoren på min 728i E38 1996 mod med automat.

Var litt skeptisk til dette, men motoren, (gått ca 180.000 km) på min E38 har begynt og bruke litt olje, samt tikke litt i en ventilløfter særlig på tomgang varm motor.

Har bestandig brukt Castrol Magnatec 5w40 C3 (som er BMW longlife 04 godkjenning)

Kjøpte Omega 907 motorrens, helte på dette i gamle oljen (kjørt ca 5000 km) og la motoren gå 10 min på tomgang.

Tappet av gammel olje og skiftet til nytt oljefilter og ny Castrol GTX 10w40 A3/B4.

Har fått anbefalt og bruke 10w40 olje av Bilia Drammen.

Merket ingenting forandring på gange eller ventiltikking på tomgang etter kjørte 10 - 15 km :whatever:

Men i dag tok jeg en "langtur" (Drammen/Svinesund) og nå er ventiltikkingen borte! O:)

 

Oljeforbruket vet jeg ikke om ennå da jeg ikke har kjørt langt,  men det ser ut som det også er redusert.

Oljeforbruk var ca. 0,5 liter olje på ca 1400 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg har opplevd økende mengder tikking fra motoren i det siste (1998 e39 523 enkel vanos)
Men husker at det ble MYE bedre når jeg byttet olje, er derfor i den troen at det er gugge som tetter oljekanalene i ventilløfterne.
Har tenkt på å flushe motoren siden dette men ikke klart å bestemme meg.
Motoren har gått 240.000 nå, men har tidligere åpnet en lik motor som hadde gått 450.000km, og den var strøken inni. (åpnet for å bytte oljepumpe, og måtte jo se på det resterende.)
Har dere noen formening om denne motoren vil tåle flushing?
Når dere skriver "gamle motorer" ser jeg for meg m10 og m20, volvomotorer osv fra 80 tallet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg tok oljerens på en e39 m47 nettopp. Kjøpte bilen, da var den gått langt på siste oljeskift. Byttet først olje og filter med en biltema olje. Kjørte på denne et par uker.

Deretter prøvde jeg Biltema rengjøringsolje. Helte på en kanne og hadde motoren i gang på tomgang i 10 minutter. Denne olja er veldig tynn og lukter litt som bremsevæske/girolje. Når jeg helte denne av kom det mye svart olje ut. Helt på slutten kom det mer gyllen olje ut. NB! Denne olja er sterk. Det svei godt på fingrene av denne olja, så ingen tvil om at den inneholder kjemikalier. Hadde jeg visst at den var så tynn/sterk, ville jeg blandet den 70/30 med vanlig motorolje. Det skal jeg gjøre neste gang.

Satte inn nytt filter og helte på Mobil1 super 3000 5w40. Som oppfyller bmw LL01. Etter denne operasjonen er olja på peilepinnen helt fresh og blank. Selvfølgelig blir dette svartere etterhvert (noe det skal), men ingen tvil om at denne renseolja gjorde susen. Spesielt når jeg ser ned i toppen så er det nå helt gyllent og fint der. Tidligere var det svart belegg der. Spørsmålet er nå hvor hard denne behandlingen er på en motor som er gått 300.000km. Men oljeforbruk er det ikke på denne motoren! Tett og fin. Så satser på dette gikk bra. Heretter skifter jeg olje hver 10.000km.

Når det gjelder kaldstart og motorgange så merker ingen forskjell på motoren. Mulig den er en ørliten tanke tregere under hard akselerasjon faktisk....men det er mikroskopiske forskjeller i så fall.

Uansett er det herlig å ha en motor som er som ny innvendig. Biltema rengjøringsolje anbefales! Men kun ilag med oljeskift både før og etter behandlingen, og med nytt oljefilter.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...