Gå til innhold

Rondell D58, godkjent på e39??


kabeldeigen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med å få godkjent Rondell D58 på e39 touringen min, og ja...eg vet det er et helvete med biltilsynet i Bergen.

Spec.

Foran: 235/40-18 Dekk. Felg: 18x8.5 ET 13

Bak: 265/35-18 Dekk. Felg: 18x10 ET 19

Har TUV papirer på disse

Så nå må jeg snakke med noen guruer her inne som kan dette litt mer enn jeg kan om dekk, felg impress osv..

Er dette godkjent eller ikke? Hva må jeg gjøre? Har gjort alt jeg kan, men kommer liksom ingen vei. Alt av papirer er i orden...tror jeg da.

Hjelp.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sikker på at det er Tuv papir til E39 og ikke E34 du har vist BT? jeg gjorde den blunderen da jeg skulle godkjenne mine, i tilegg hadde jeg glemmt å få med Tuv papirer der det viser at bilen er godkjent med ulik dim foran og bak, dette står nemlig ikke i alle Tuv papirer til Rondell D58.

Har forøvrig samme dekkdimensjoner og felger godkjent på min, men min er sedan, vet ikke om det er lettere å godkjenne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme dim godkjent på min touring, hadde papirer på mine Rondell 0021, det var null stress.

Hjelper ikke med papiere på ulik dekk dim, da tourig ikke har disse papirene. Den ble aldri levert med ulik dekk dim fra fabrikk.

Sedan har dette dokumentet, da M5 ble levert fra fabrikk med ulik dim.

Skal jo ikke være noe problem, så lenge papira sier at hjula er godkjent på E39 touring, med den dim du har, rett loadindex og hastighetskode, og at dem ikke subber og tar borti noen plass.

Dem hadde vel en grunn til at det ikke ble godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også dra innom BMW og høre om du kan få en skriftlig bekreftelse på dekk/hjuldimensjoner på M5, som er ganske nært (dog 245 foran og 275 bak, 18")

Var oppom Jæger BMW her i Bergen, men de kunne ikke hjelpe pga at felgene var 8.5" og 10". M5 var ikke levert med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme dim godkjent på min touring, hadde papirer på mine Rondell 0021, det var null stress.

Hjelper ikke med papiere på ulik dekk dim, da tourig ikke har disse papirene. Den ble aldri levert med ulik dekk dim fra fabrikk.

Sedan har dette dokumentet, da M5 ble levert fra fabrikk med ulik dim.

Skal jo ikke være noe problem, så lenge papira sier at hjula er godkjent på E39 touring, med den dim du har, rett loadindex og hastighetskode, og at dem ikke subber og tar borti noen plass.

Dem hadde vel en grunn til at det ikke ble godkjent?

Joda, grunnen var at han fant en ET på 58, og da regnet han ut at felgene var for breie med 27mm.. Men det han fant var navnet på felgene, altså D58. Så jeg tror ikke han vet hva han holder på med. Så nå er det sendt bilder med riktig ET foran og bak.

Han mente også at felgene stakk utenom skjermene, noe de ikke gjør siden senkingen er prøvd helt nede (Catkiller) og hjulene forvant oppi hjulbuene.

Så er spent på neste resultat, så da skal BT dokumenter på hva som er mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sliter med å få godkjent Rondell D58 på e39 touringen min, og ja...eg vet det er et helvete med biltilsynet i Bergen.

Spec.

Foran: 235/40-18 Dekk. Felg: 18x8.5 ET 13

Bak: 265/35-18 Dekk. Felg: 18x10 ET 19

Har TUV papirer på disse

Så nå må jeg snakke med noen guruer her inne som kan dette litt mer enn jeg kan om dekk, felg impress osv..

Er dette godkjent eller ikke? Hva må jeg gjøre? Har gjort alt jeg kan, men kommer liksom ingen vei. Alt av papirer er i orden...tror jeg da.

Hjelp.....................

Mener å huske fra da jeg hadde E39 at det bare er sedan av E39 som er godkjent med inntil 265/35-18 bak. På touring tror jeg det var 235/40-18 rundt om som var max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske fra da jeg hadde E39 at det bare er sedan av E39 som er godkjent med inntil 265/35-18 bak. På touring tror jeg det var 235/40-18 rundt om som var max.

Tull!

Har godkjent 265/35-18" bak på min touring, og 10" felg. :)

puzagy8u.jpg

a4upe9uv.jpg

Men som jeg skreiv tidligere, det er kun sedan som har papirer fra bmw om at det er lov med bredere bak, da m5 ble levert med det, men touring kom aldri med forskjellig dim forran og bak.

Jeg spurte bmw norge, og det var svaret jeg fikk.

Men i mine tüv papir står det max 265 på mine felger, på touring.

Sedan kan ha opp til 305.. :P

Edit:

Hah, så nå at det står feil i vognkort, står 265/40-18" men det stemmer ikke. :P

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ecanto.de/ZG_158_108_00028520.pdf Tuv papirer på Rondell D58 som jeg bruker, noen som kan bedre tysk enn meg?

7mhhg2nwhbaq96ow2w8b.jpg

Kan dette være til hjelp? Og hvordan regner man ut ET fra originalt til alternativt?

Her er Kjøretøyforskriftenes bestemmelser vedrørende bytte av dekk og felg:

Bytte av dekk/felg

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjoner og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

1.Sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpressing er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV-godkjenning godtas.

2.Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

3.Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor +/- 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

4.Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

5.Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

6.Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

7.Det må ikke brukes mellomlegg/plate/"spacer" som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt under punkt 1.

8.Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt under punkt 1.

9.Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallfelger, skal disse enten være merket med innpressing eller det skal medfølge dokumentasjon for innpressing i kjøretøyet. Med innpressing forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje.

10.Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - det vil si at felgens innpressing endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for Trafikktilsynet for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Trafikktilsynet gjør anmerkningom endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre, frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning.

Alt dette er innenfor.......synes jeg da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, grunnen var at han fant en ET på 58, og da regnet han ut at felgene var for breie med 27mm.. Men det han fant var navnet på felgene, altså D58. Så jeg tror ikke han vet hva han holder på med. Så nå er det sendt bilder med riktig ET foran og bak.

Han mente også at felgene stakk utenom skjermene, noe de ikke gjør siden senkingen er prøvd helt nede (Catkiller) og hjulene forvant oppi hjulbuene.

Så er spent på neste resultat, så da skal BT dokumenter på hva som er mangel.

Han fant en ET på 58 sa han? Og det var bredere enn ET13/19 som det står i papirene? Han hadde vel ikke røyka no urter på jobb tilfeldigvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor godkjenner man felg og dekk dim i vognkortet? Er det ikke sånn at vis man holder seg innafor hva som er originalt og hva man setter på er innafor en prosent greie på 5% så er det tut og kjør?

Det stemmer, om du har samme dekk dim fremme og bak.

Med en gang du har forskjellig dim bak så må det godkjennes.

Da må du ha felger med tuv papir som sier at denne bilen er godkjent med disse felgene og bestemte dekk dimmensjoner. Og at ET og alt det der stemmer, sporvidde og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...