Gå til innhold

e46 320D Problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en 320D, 150hk manuell.

Bilen har i dag gått 187.000.

dette begynte for ca 1000 km siden.

så over til problemet.

i starten av problemet:

om jeg lå på feks 1500-2000 rpm uavhengig av gir, og ga bånn gass gikk den og jaget, og gikk ujevnt opp til ca 3000, da fikk jeg full effekt igjen.

problemet nå:

det samme problemet er enda, men når jeg passere 3000 så dør den helt ut.. Den akselerer enda, men utrolig dårlig. Og det er ikke litt dårlige, er som å trykke på en bryter, går ikke litt og litt dårlige.

den mister all kraft men går allikevel fort ( etter lang tid )

Leser mye rundt, og blir så usikker. Turboproblemer, EGR, LMM osv. Jeg har i Null peiling, og kan såklart sende den på verksted, men ser for meg at dette blir dyrt, så hadde vært greit å utelukke noe om det går.

vet ikke om forklaringen min var god nok, men jeg prøvde:)

Håper noen kan hjelpe!

Skrevet

Ja, får prøve det og se om jeg finner feilen:)

Hadde håpet noen kanskje kjente igjen feilen og viste med en gang hva feilen var:p

Er litt optimist:)!

Skrevet

Lånte diagnosetester av en kamerat, og det eneste som sto var EGR.

Er det sånn da at jeg først prøver å rense den, eller er den da ødelagt?

Kjøper jeg feks bare en Bypass eller en original ny?

Blir glad for innspill!

Skrevet

EGR kan gi deg trøbbel, men jeg er usikker på om det kan deg slik trøbbel.

Nuvel, du kan ikke montere på en bypass EGR uten å få fei melding.

Så det de pleier å gjøre er å sette en plate foran EGR og bore et hull på 7 mm da går det akkurat uten feilmelding. Rens av EGR kan nok trengs, må nesten ta av å se.

TRF her på forumet har mulighet til å gi deg et nytt program på hjernen uten EGR funksjon, pluss litt mer HK og NM.

Om du hadde tatt en skikkelig test, så kunne du ha lest av verdier for LMM i sammen slengen.

Skrevet

Kommer helt an på om det er eu4 eller ikke om man får feilmeld på egrbypass.

Årsmodell på bilen?

Første jeg ville gjort er å plukke av innsuget og rensa EGR og innsuget ,siden det garantert er fullt av dritt. Bytt samtidig alle vakumslangene og fjern swirlflaps.

Slett feilmld og prøvekjør/få ny diagnose.

Skrevet

Jeg er langt i fra sikker, men diagnose er utrolig kjekt. Jeg har en mistanke om en sensor, kanskje noe ala LMM f.eks. Disse skal visst være en svakhet på dieselmodellene og forårsaker ( hvis den er helt ødelagt ) elendige prestanda og økt drivstoff-forbruk.

Skrevet

Eneste som sto på diagnosen var EGR, ikke noe annet liksom:/

Bilen går jo dass om jeg gir for mye gass, men forbruket er akkurat det samme som før:s

Skrevet
Er snakk om 02 modell:)

Noen som har dim på disse slangene eller?:)

Hvordan fjerner jeg dette?:)

Da er det vel mest sannsynlig ikke eu4. Letteste måte å finne det ut er å lese delenr på LMM, er det 0928400468 får du ikke sånne kjipe feilmld :)

Husker ikke dim på slangene, er 3-4mm ca, men hvis du tar bort det fremste plastdekselet går det en inn på "gardinen" til radiatoren som er lett å komme til for å måle.

Blindlokk til swirlflaps får du kjøpt både på GS og ebay. Fins to forskjellige størrelser, 25mm og 33mm hvis jeg husker rett, og du har nok den minste. Lønner seg å dobbeltsjekke før evt bestilling.

Like lett og enda billigere er å demontere, skru flapsene av akslingene og smekke resten på plass igjen.

På høyre innerskjerm står det en elektroventil med vakumslange inn/ut på. Prøv å dra av ledningen på den og prøvekjør bilen.

Skrevet

har samme problem med min men det er 2000mod og 136hk motor, har skiftet lmm men ingen nytte, har trua på trykkføler, fordi at jeg hører turboen lader på 2000omdr og etter 3000omdr ca så er det helt dødt og da hører jeg ingen ting fra turbo lenger heller. Trykkføleren sitter på innsuget på baksiden mot torpedo veggen, kan det være slik at det kan sette seg dritt og møkk som egr'n slipper inn og setter seg på føleren ? usikker på hvor føleren sitter på 150hk motoren men noe likt skal det være?

Skrevet

det høres ganske likt ut ja!

er bare det at jeg ikke kan skru noenting selv, og da kan det bli dyrt på verksted! eller, det blir dyrt! men må prøver meg frem selv.

det du lurer på der vet jeg ingenting om desverre!

• 2 months later...
Skrevet

Har samme probblem med min 03 320d. Men den gir 0 effekt opp til 3000rpm og da gir den alt den har. Den er også sinnsykt tongstarta.

Bestil ny maf til den.

Kan dette være i samme bane som di over her ? EGR som er tett eller no i den duren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...