Gå til innhold

Shattered's E39 - Ny dieselkriger s.14

Shattered
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk tak i ny doning i går :D

Selger nå min 525tds touring siden jeg må ha større bil for å trekke henger. Bilen er ikke et smykke, men har vært en svært god bruksbil med lite problemer i mitt eie.

Info:
- 1999 modell, importert i 2005 fra Nederland tror jeg
- 525tds touring
- 293000 km
- manuell
- hengerfeste (montert på ca 280000km, så den har ikk levd et langt liv som trekkbil)
- EU-godkjent til april 2015
- OK 17" sommerdekk på helt greie felger (tror det er m5 replika ellerno)
- 15" Falken piggdekk som var nye i fjor høst (kjørt kun ca 3000km) på ganske stygge originalfelger
- Bilen har ellers fått skiftet foringer, kuler og andre slitedeler etterhvert som det er nødvendig. De siste 2-3 åra har det bl.a blitt skiftet nedre/fremre armer bak, casterforinger, bremseskiver og klosser i alle 4 hjørner, og noen bærearmer foran (husker ikke helt hvilke i farta)
- Skiftet vannpumpe og termostat i fjor

-Bilen fikk montert en steg 2+ chip fra TRF Racing her på forumet på ca 285000 km, og turbotrykket er stilt opp til rundt 1 bar, så den går bra med god respons i forhold til en original tds.
-Den fikk i tillegg montert en frontmount intercooler for å få ned temperaturen på ladelufta. All original plast og intercooler følger med i en pappeske (den originale gummislangen fra turbo til laderør er riktignok kappet for å bruke nye laderør)
-Sotfanger/katalysator er fjernet ifbm chipping.
-Hvis interesse kan det følge med en turbo fra en 530 for et lite pristillegg.
-Den ene dysa (den dyre med sensor) begynte å lekke for noen tusen km siden, så jeg kjøpte en flett ny original bosch dyse, så du slipper å tenke på at den skal begynne å lekke (det skjer som regel før eller siden)
-Kjøpte også nye dysespisser til de andre 5 dysene, men jeg rakk aldri å installere dem, så de følger med ved siden av. Bilen går jevnt og fint, og ryker ikke før du har helt flat pedal og får litt turtall på den, så det er forsåvidt ikke noe som haster med de spissene...

Negativt:
-Bakluka er rusten, og vindusviskermekanismen er rusta fast i gjennomføringa, så den er plukket av ifbm EU kontroll (hvis det er en visker der så skal den virke). I tillegg så klarte naboen å kjøre traktorskuffa inn i bakluka, så den er bulka i tillegg. Den er tett etter en liten fiks med ducttape så det ikke lekker vann, men den bør vel strengt tatt skiftes om man vil ha en bil med OK utseende. Åpne/lukke-mekanismen virker.

-Førerdøra er også rimelig rusten i bunn. Ikke noe gjennomrusting, men det er synlig utenifra. Resten av bilen var OK sist jeg hadde den på bukk.

-Har opplevd et par ganger at clutchen slipper ved fullt pådrag. Det har ikke blitt verre de siste ~10.000km, men det tyder vel på at den snart er moden for utskifting

-Festet til det ene tåkelyset foran er knekt, så jeg har plukka av begge ifbm EU kontroll

-Det er forsvunnet en god del piksler i den originale radioen (displayet i instrumentet er derimot helt i orden!)

Oppdaterer annonsen etterhvert som jeg kommer på alt jeg har glemt. Ellers så er det bare å spørre hvis noe vesentlig mangler.

Prisen for herligheten? Setter den til 30.000, og håper jeg blir kvitt den relativt raskt, da den bare har stått her siden våres, og det er jo ganske bortkasta...

IMG_5615.jpg
IMG_5608.jpg
IMG_5629.jpg

Fikk den for 25000. God å kjøre, ikke noe å si på kjørecomfort, er bare nydelig. Super litt drivstoff, men det må man leve med med så mye under panseret ;)
Kjøpte den fordi jeg fikk den så billig, så nå blir det å annonsere 316'en overalt :lol:

Det som er gjort blir markert med rødt ;)

Planer:
- Ny bakluke (blir prioritert først!)
- Nye lykter foran og bak
- Nye tåkelys
- M5-fangere
- Nye felger
- Nye interiørlister
- Ny potte
- Skinnseter?
- Ny cd-spiller/navi
- Nye knapper til AC
- Blir oppdatert ettersom jeg gjør ting. :)

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oppgradering på motor på denne her :)

Men den bruker vel ikke mye denne her? Med manuell klarer du vel fint 0.7 - 0.8 på blanda.

Jepp, merker godt forskjell, hehe. Han sa den bruker 0,7 han jeg kjøpte den av. Men jeg er ikke sikker enda, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt ca 35 mil til nå, funnet ut at bilen har cruisekontroll, koppholder, bra AC, motoren går stille og rolig. Spytter litt svart når man tråkker på, men står i dashen at den bruker ca 0.7 på mila. Tviler ikke, kjørte ca 30 mil på 20 liter diesel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å få på m fangere på denne så blir denne pen

hadde du hatt sedan så hadde jeg hatt skinn interiør til deg

Det ligger i planene, men må ha råd først (fanger koster litt, lakk koster litt) :P Blir også ny bakluke, endestuss, lykter, cd-spiller etter hvert, men ting tar tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Se her ja, denne må jeg jo følge med på :) du føyer deg inn i 5'ereiernes rekker! :) De motorene her er supre, spesielt til å være så gamle, og har stort potensiale for litt modifisering for mer effekt ;) Gratulerer med e39! :)

Hehe, takker! :D

Etter jeg får tak i bakluke, tror jeg det blir å bytte alle interiørlistene til enten sølv eller svart ;) Også er jeg hele tida på utkikk etter nye lykter (brukt her inne) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...