Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har i store deler av sommeren vært på jakt og prøvekjørt flere 318 cabs. 5 stk tilsammen, etter nærmere ettertanke var det vel E46? Sannelig om jeg vet, kan finne bilene på finn.no om det er interesse for det, om de fortsatt ligger ute. Alle bilene var strøkne å se på, men strøyk mer eller mindre i den komplette naf-testen. Det som gikk igjen var motorlekkasje, skeivkjørte bakhjul!?!, rust på hjulbuer, bremstetrøbbel, og selvfølgelig kantkjørte felger. Bilene ble altså den store skuffelsen, men det alle forhandlerne sa var at om jeg skulle kjøre bilen på vinteren måtte jeg ha hardtop. Dette ble begrunnet med at softtoppen lett kunne begynne å lekke når man gikk fra minusgrader til pluss og det kalde vinterklimaet. De bilene jeg så på var i prissjiktet rundt 200-250 000 kr. Av en eller annen grunn ble jeg anbefalt av en bruktbilselger å se på 1-serien. Dette da disse bilene skulle være rimeligere, og det stemmer forsåvidt. Men hva sier forhandlerne der? Jo, de sier at softtoppen er mer enn god nok for norske vintre? Hva mener dere på forumet? Sier bilselgerne dette kun fordi det i praksis ikke er laget hardttop til 1-serie eller er anbefalingen reell? Selv om den da er helt motsatt av hva jeg ble anbefalt for 3-serien?

På forhånd takk! :D

Skrevet

Jeg er usikker på hvilke modeller du sikter etter. 2006 3-serie cab har modellkode e46, og 2007 3-serie cab har modellkode e93, som er en helt annen bil. Sistnevnte har foldbart ståltak, og denne fikk man ikke med kalesje.

1-serie cab er teknisk lik sistnevnte. Den har som du nevner kalesje, men dette er en bil som ble lansert i 2007, mens e46 cab kom i år 2000, altså en mye eldre konstruksjon.

Skrevet

Jeg verken har eller har hatt cab, så der har jeg ingen erfaring, men jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjørt en bil med kalesje på vinteren selv.

Skrevet

Ok, takk for raskt svar! Jeg skulle gjerne hatt respons fra noen med cabrioleterfaring. Det beste er vel kanskje å ta en tur på Strandveien og høre med dem. De har sikkert noen meninger om dette.

Skrevet

Aldri vært noe tull med e46 cab på vinterføre. Jeg har e46 cab,har kjørt den 1 dag på vinterføre pga verksted besøk.Og har mange kjenninger som bruker BMW cab med soft cab som helårs biler,ingen som har problemer der heller.

E46 cab har 3 lags soft tak.Den midtre delen er vinter isolert.

Skrevet

Jeg har kjørt en 1993 Mazda mx-5 med stofftak hele året rundt tidligere.

Det er null problem med stofftak i det hele tatt.

Har nettopp kjøpt meg en 2006 BMW Z4 som dessverre skal brukes (så lite som mulig) om vinteren. Har ingen betenkeligheter med å bruke stofftak hele året med den heller :D

Skrevet

bare tull fra den bil selger hvem tror på det !!! har kjørt min z3 med stoff tak i mange år har aldri hatt noe tull ,er litt viktig å sette inn stoff taket med noe ,gjør du det da holder det seg tørt og vask bil og tak ofte for å få av salt osv så går det bra ,

Skrevet

Jeg synes også vanlig vinylkalesje funker greit på vinteren (mx-5). Jeg har aldri eid en "stor" kabriolet med bakseter, men på en 2-seters roadster funker varmeapparat bra da det er lite plass som skal varmes opp. Dog kan det bli vanskelig å få skikkelig god kupevarme når det bikker 20 minusgrader (mao ikke kjøp cab med diesel og kalesje)...Også støyer det litt mer enn med hardtop da.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg synes også vanlig vinylkalesje funker greit på vinteren (mx-5). Jeg har aldri eid en "stor" kabriolet med bakseter, men på en 2-seters roadster funker varmeapparat bra da det er lite plass som skal varmes opp. Dog kan det bli vanskelig å få skikkelig god kupevarme når det bikker 20 minusgrader (mao ikke kjøp cab med diesel og kalesje)...Også støyer det litt mer enn med hardtop da.

Ok, takk. Svaret ditt var nyttig. Det dukker stadig opp detaljer jeg ikke har tenkt på. Diesel, støy, osv, men det virker lovende at kalesj ikke er noe hinder.

Skrevet

Ok, takk. Svaret ditt var nyttig. Det dukker stadig opp detaljer jeg ikke har tenkt på. Diesel, støy, osv, men det virker lovende at kalesj ikke er noe hinder.

Jeg kjører min Z3 cab bare om sommeren. Det er viktig å smøre de tjukke pakningene på caben med siliconstift på samme måte som du smører dørpakninger. På min bil er disse skråkjært for å passe sammen når caben legges på, endene av disse pakningene må også smøres for å holde de myke slik at de tetter skikkelig mot hverandre. Da får du et tett tak.

Skrevet

Broren min hadde en 1990 model E30 cab. Frøs aldrig i den på vinter'n. Så stofftak var ikke no problem med tanke på kulde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...