Gå til innhold

E46 320d bruker mye ?


e30_joakim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei ! Nytt spørsmål :) 

 

 

Har en 04 320d, har fjernet swirl flaps, blendet egr ventil, kn filter og chip boks. 

 

 

chip boksen satt på når jeg kjøpte den, flapsa og blendet egr har jeg gjort.  Motor lampa lyser...

 

 

Går motoren i nødmodus ? fordi nå ser det ut som den bruker mye mer ifølge den forbruksmåleren per 100 km når man trykker seg videre i dashbordet på fjernlys spaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det skjer er ERG ventilen. ERG ventilen sender eksos tilbake til innsuget. Mye små kjøring med kald motor gir mere sot. Det gjør noe med effekten ja.

Send en epost til TRF- Racing her på forumet. Kan hende han kan hjelpe med å programere om ECU slik at ERG ventilen er stengt hele tiden. Da vil du slippe problemet med koksing i innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg hvordan EGR osv funker :) men regner med at det har noe på effekten å gjøre at innsuget har full av koksing ? 

Min helt originale E87 118d hadde  også masse koks i innsuget. Den hadde gått 130 tusen km. Nå har jeg omprogramert ecu og fått lukket ERG ventilen så blir ikke noe mere koksing i innsuget.

 

Er ikke pga effekten at den soter, det er pga at det er diesel at det soter, men med masse koks i innsuget så går effekten ned siden trakter og innsug blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helt originale E87 118d hadde  også masse koks i innsuget. Den hadde gått 130 tusen km. Nå har jeg omprogramert ecu og fått lukket ERG ventilen så blir ikke noe mere koksing i innsuget.

 

Er ikke pga effekten at den soter, det er pga at det er diesel at det soter, men med masse koks i innsuget så går effekten ned siden trakter og innsug blir mindre.

 

 

Teit system. vi har fått tak i effekt sitrus rens så innsuga våres skal bli rene i dag :D !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med blendet EGR så vil det jo ta lenger tid siden den ikke får effekten av varm eksos inn i innsuget, jeg har blendet på min 520D og det er ikke noe problem. Har du webasto, isåfall funker den? 

 

tok tid FØR jeg blendet den se ...

 

vet ikke hvordan det  ser ut i motor rommet på en 520d , men på høyre side har jeg noe som jeg tror er diesel varmer eller webasto , en stor boks med sirkulasjonspumpe ved siden av , også går det vannslanger inn og ut. 

 

 

mulig den er deffekt , har ikke webasto kontrollen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke åssen man feilsøker på webastoen siden jeg egentlig aldri har hatt problemer med den. Nå har riktignok jeg timer ved siden av, så den blir flittig brukt ( og er enklere å vite om den er defekt ). Men hvis den sliter med å bli varm rundt disse temperaturene så vil du vel ha et problem når det blir 20 blå. 

 

Kommer webastoen opp hvis du tar diagnose, tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke åssen man feilsøker på webastoen siden jeg egentlig aldri har hatt problemer med den. Nå har riktignok jeg timer ved siden av, så den blir flittig brukt ( og er enklere å vite om den er defekt ). Men hvis den sliter med å bli varm rundt disse temperaturene så vil du vel ha et problem når det blir 20 blå. 

 

Kommer webastoen opp hvis du tar diagnose, tro? 

 

Tok diagnose senest i går men kom ikke opp noe ... 

 

en kammerat har også samme motor , samme årsmodell ...

 

men begge to har to forskjellige rør systemer inn på egren , han har bare et rør fra eksosen og opp , men jeg har inneom vannet og en stor boks foran på motoren. 

 

hannes blir varm med en gang .. 

 

 

som du siter , når det er -20 blir ikke problemet noe bedre ..  Da blir det papp plate foran radiatoren ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om høyre side, er det høyre side når du sitter inne i bilen eller når du står foran bilen og ser ned i motorrommet? 

Er det sistnevnte har du en elektrisk varmekolbe som skal hjelpe deg med å få opp temperaturen i motoren. Disse kan bli defekt, men hvorvidt dette lar seg diagnostiseres med noe annet enn BMW sitt eget diagnoseapparat tørr jeg ikke å svare på. 

 

Derimot kan du starte med å bytte termostat i både egr kjøleren og til kjølevannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...