Gå til innhold

Galskap å kjøpe en gammel Ferrari Mondial?


DieselMotor
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Har tenkt litt på å kjøpe meg min første bil, og har til nå brukt min mors fantastiske 520i E60. Dette er en veldig fin bil som er behagelig og god å kjøre. Jeg tenker litt på å kjøpe den når mor skal ha 3 eller 4 serie i vinter eller så tenker jeg på en annen bil. Snakket med en på Bavaria sin brukt-avdeling og BMW 850 har jeg stryket bort fra min liste. 

 

Dukket opp en fin Ferrari Mondial 8 på en utenlands nettside som ikke er umulig å importere inn. Den er selvfølgelig veteran, noe som gjør at det koster 140k kr for bilen+mva+toll+frakt+alle nødvendige avgifter. 

 

Noen av dere som har noen tanker rundt en ferrari som hverdagsbil? Jeg ser at man får tak i det meste av deler og slitedeler til de også, til svært bra priser. 

 

Jeg lurer ikke på om akkurat den bilen er ett bra kjøp, men heller helheten med å ha en slik biltype som førstegangsbil som også skal brukes hver dag. 

 

PS: Jeg er ikke den typen som burner ved hver rundkjøring, og har heller ingen planer om å miste lappen. 

 

Tusen takk for alle gode svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.. En ferrari kan fort bli dyrt. Men har du råd bør du absolutt gå for det! :)

 

Vet ikke hvordan serviceprisen på en Mondial er, men ut i fra hva jeg har lest og hørt er ikke Ferrari særlig billig når det kommer til service :P. Her ikke mange som driver med service på ferrari. Vet at Autostrada driver med sånt.

 

Men når det er sagt er det en FERRARI. Ferrari = oppmerksomhets bombe! Du kommer nok til å dra alle blikk når du kjører forbi :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mekking kommer jeg til å gjøre selv. Har også en nabo som har eid de mest spesielle biler(Jaguar, Porsche, Bentley, Rolls, Ferrari, Lamborghini) og mekket på alle selv! Han har aldri brukt en eneste krone for at andre skal skru på bilene. 

 

I og med at bilen er 82 mod så er den heller ikke for avansert ;) 

 

Har lånt en Jaguar XJS og en Rolls Silver Spirit av han og kjørt. Fy fader så mange som snur seg og peker når man kommer sakte forbi hehe. Og det er ikke biler som skiller seg ut som en ferrari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en over 30 år gammel italiensk bil som førstebil (antar at du er av yngre alder) er det jeg vil kalle galskap..! Deler koster en formue til disse bilene, det nytter liksom ikke å gå til Biltema for å kjøpe deler til en Ferrari ;) Alt som kan gå galt går som regel galt på disse bilene, det anbefales en solid økonomisk buffer i bakhånd for å drifte en gammel Ferrari. Men når alt er på stell så er det jo klart at det er en fantastisk bil å eie, man har jo tross alt en Ferrari ;)

Men hvorfor utgår 850I? dette er da et langt mer "fornuftig" alternativ som er ca 100 ganger mer driftsikkert. Du har riktig nok ikke fordelene som en veteranbil har med hensyn til forsikring og årsavgift men du har en bil som er litt mer "trygg". Av veteraner så har man jo også nydelige E24 635CSI og Mercedes 560 SEC C126, ypperlige bruksveteraner som er driftsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, kjør Ferrari. :-) Som du beskriver det, så har du mulighet til å "mekke" selv, med hjelp av en nabo som har erfaring. Ut ifra andre forummedlemmer så høres det ut som om man må skru hver dag hvis man kjøper Ferrari, men en godt velholdt bil er ikke en bil som man skru på hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig. Jeg hadde en Porsche 928S som en av mine første biler uten å ødelegge den og det skortet heller ikke på advarsler fra folk som mente å vite det motsatte. Den hadde alt for mye effekt og jeg var alt for ung og uerfaren. Selvfølgelig hadde den mye effekt (det var mye av poenget), men jeg hadde ikke til hensikt å hverken vise meg frem blandt gutta eller kjøre tulling på norske landeveier. Jeg hadde større ambisjoner. Porschen skulle mot hjemlige trakter og jeg ønsket å føle beruselsen av å kjøre fort på skikkelige sydeuropeiske veier. En sportsbil som hadde 300 hestekrefter i 1985/86 var som 500+ HK idag. Sammenligningen med dagens M5 og Porsche Panamera Turbo er absolutt relevant.

 

Det jeg prøver å si er at alt kommer an på sjåføren. Er du voksen og moden nok burde ikke en Ferrari være en for stor mundfull. Du vet med deg selv at dette klarer du fint helt alene uten å la deg påvirke av hva andre måtte mene. Så langt "voksensnakken". Ferrari Mondial er en av de mer spesielle Ferrariene (ikke min oldschool favoritt), men den er utvilsomt også ganske fornuftig som begynner Ferrari pga. sin relativt enkle og gjennomprøvede teknikk. Den koster heller ikke all verden. Go for it!, men finn et tilsvarende Ferrariforum som kjenner disse bilene litt bedre enn vi gjør. Lykke til og fortell gjerne hvordan det går med bilder etc.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt tanken selv, er ikke så dyrt og holde gående hvis du er flink til og handle deler på ebay. Var en ganske "vanlig" bil i usa. Gå på ebay og se hva du må forvente og kjøpe brukte/nye deler for. Fordelen er jo at bilen kommer til og bli ligende på den prisen om du velger og ha den 1 eller 20år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar her! Det jeg er mest redd for er om jeg ikke får solgt den. Om jeg skal studere medisin i utlandet eller siving i andre deler av landet så må jeg være avhengig av å kunne selge den kjapt for å få råd til leilighet. Om jeg kjøper en E60 så vil den være mye mere lettsolgt enn en ferrari vil jeg anta. 

 

Jeg har heller ikke til hensikt for å kjekke meg foran andre, uansett hvordan bil jeg kjører. Kjører man en ferrari så vil den selv fint klare å vise seg frem hehe. 

 

Han fyren her har ett bra innlegg om kjøp av ferrari http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1154612&p=16384245

 

Massevis av slitedeler, blandt annet clutch til en grei pris synes jeg http://www.superformance.co.uk/a-mondial/clutch.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kjøpe en dyr bil i det heletatt, hvis du har planer om flytting i nær fremtid?

Ferrarin er nok litt tungsolgt, men e60 har jo falt 50-70000,- hvis du velger og selge i løpet av et års tid. Kan jo kjøpe en eu godkjent e39 for 20000,- og selge den for høystbydene over vrakpant, så blir ikke tapet så stort + at du får solgt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør deg selv: Hva koster reservedeler, og hvor får du tak i dem, og hvem skal skru for deg når ting går i stykker.

Da finner du ut om det er økonomisk forsvarlig eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...