Gå til innhold

E46 tok fyr


heatstroke
 Share

Anbefalte innlegg

I dag tok min mors 2002 320d fyr kort tid etter parkering. Brannen startet i motorrom, vet ikke nøyaktig hva som tok fyr.

 

Hørt noe snakk om at dette ikke er "uvanlig", men jeg kan ikke huske å ha lest noe om det tidligere. Noen som har meninger eller kunnskap rundt dette?

 

IMG_7143_zps4656fc16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under toppdekselet på M47 motoren er det noen gummislanger som med årene blir morkne pga. varmen fra motoren. Dette gjør at de sprekker i endestykkene og løsner fra festepunktene. Diesel spruter dermed under trykk ut over toppen på motoren og hvis man er litt uheldig kan brennbart materiale ta fyr rundt eksosmanifolden. Jeg oppdaget heldigvis en slik lekkasje tidsnok pga. kraftig diesellukt i kabinen. Dette var annen gang jeg har hatt akkurat dette problemet. Første gangen var i en Peugeot 406 2,0 HDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre noe som skjer fra tid til annen, som oftes på eldre biler men også nye biler har helt uten videre bare tatt fyr. Selv nyeste Ferrari 458 Italia er beryktet for å selvantenne ;) På eldre biler så er det som Fredrik sier som oftes en lekkasje en vei i motoren, drivstoff eller olje som kommer i kontakt med en glovarm manifoil. Husker vi oppdaget en oljeklekkasje i tide i en kamerat sin E39 523I, kom en sterk lukt av brent olje inne i Coupeen.

Det som overrasker meg er at du står inne i parkeringshuset og tar bilder mens en skodde av antageligvis giftig røyk legger seg i lokalene, ble ikke området evakuert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt brann i en bil pga. en overledning i pluggledningene som medførte at smeltet plastikk falt ned på manifolden/eksosrøret bak motoren. Dette igjen antente annen plastikk/gummi rundt motoren. Diesel alene er som Nytern påpeker vanskelig å få fyr på, men sammen med annet brennbart materiale eller som dieseltåke brenner oppvarmet diesel godt (200+ grader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har nok vært varmt der den lille stunden det fikk herje. Brannvesenet var veldig raskt på plass.

 

Nicket er tilfeldig. Skal ikke skryte på meg at jeg husker helt hvor jeg tok det fra, men antakeligvis var det en slags form for "sutring" over utetemperaturen da jeg opprettet profilen.

  • Registrert: 02. Dec 2009
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre noe som skjer fra tid til annen, som oftes på eldre biler men også nye biler har helt uten videre bare tatt fyr. Selv nyeste Ferrari 458 Italia er beryktet for å selvantenne ;) På eldre biler så er det som Fredrik sier som oftes en lekkasje en vei i motoren, drivstoff eller olje som kommer i kontakt med en glovarm manifoil. Husker vi oppdaget en oljeklekkasje i tide i en kamerat sin E39 523I, kom en sterk lukt av brent olje inne i Coupeen.

Det som overrasker meg er at du står inne i parkeringshuset og tar bilder mens en skodde av antageligvis giftig røyk legger seg i lokalene, ble ikke området evakuert?

Når det gjelder Ferrari 458, så er problemet som var på de første bilene fikset. Varme dekslene som satt utenfor manifoldene montert på karosseriet var festet med lim. Dette limet tok fyr, nå er alle varme dekslene kun naglet til karosseriet. Det ble utført en kampanje på dette på de første bilene med lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...