heatstroke Skrevet Oktober 20, 2013 Skrevet Oktober 20, 2013 I dag tok min mors 2002 320d fyr kort tid etter parkering. Brannen startet i motorrom, vet ikke nøyaktig hva som tok fyr. Hørt noe snakk om at dette ikke er "uvanlig", men jeg kan ikke huske å ha lest noe om det tidligere. Noen som har meninger eller kunnskap rundt dette?
Fredrik Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Under toppdekselet på M47 motoren er det noen gummislanger som med årene blir morkne pga. varmen fra motoren. Dette gjør at de sprekker i endestykkene og løsner fra festepunktene. Diesel spruter dermed under trykk ut over toppen på motoren og hvis man er litt uheldig kan brennbart materiale ta fyr rundt eksosmanifolden. Jeg oppdaget heldigvis en slik lekkasje tidsnok pga. kraftig diesellukt i kabinen. Dette var annen gang jeg har hatt akkurat dette problemet. Første gangen var i en Peugeot 406 2,0 HDI.
Fredrik 90 Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Dette er dessverre noe som skjer fra tid til annen, som oftes på eldre biler men også nye biler har helt uten videre bare tatt fyr. Selv nyeste Ferrari 458 Italia er beryktet for å selvantenne På eldre biler så er det som Fredrik sier som oftes en lekkasje en vei i motoren, drivstoff eller olje som kommer i kontakt med en glovarm manifoil. Husker vi oppdaget en oljeklekkasje i tide i en kamerat sin E39 523I, kom en sterk lukt av brent olje inne i Coupeen. Det som overrasker meg er at du står inne i parkeringshuset og tar bilder mens en skodde av antageligvis giftig røyk legger seg i lokalene, ble ikke området evakuert?
Hansh Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Ser ut som røyken blir sugd ut en annen vei enn der bildet er tatt fra. Hadde sikkert selv gjort det samme før jeg kom meg ut Uansett er dette noe som skjer fra tid til annen ja. Vært med på noen bilbranner selv..
heatstroke Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2013 Dette bildet fikk jeg av personen som oppdaget brannen, jeg var inne på noe badeland. Skjedde etter jeg hadde parkert den, så jeg vet ikke helt. Spennende å se hva de sier.
Nytern Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Skal litt til før diesel antenner da, kan liksågodt ha vært en elektrisk feil som forårsaket brannen. Kan tilogmed ha vært en pyroman, snålere ting har skjedd
heatstroke Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2013 Akkurat i dette tilfellet heller jeg mot elektrisk feil.
LarsBMW Skrevet Oktober 22, 2013 Skrevet Oktober 22, 2013 Ferrari 458 brenner vel pga limet i noe isloasjon i motorrommet rundt hjulhusene. Kjipt..:/
Fredrik Skrevet Oktober 22, 2013 Skrevet Oktober 22, 2013 Jeg har hatt brann i en bil pga. en overledning i pluggledningene som medførte at smeltet plastikk falt ned på manifolden/eksosrøret bak motoren. Dette igjen antente annen plastikk/gummi rundt motoren. Diesel alene er som Nytern påpeker vanskelig å få fyr på, men sammen med annet brennbart materiale eller som dieseltåke brenner oppvarmet diesel godt (200+ grader).
heatstroke Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2013 Ja, det har nok vært varmt der den lille stunden det fikk herje. Brannvesenet var veldig raskt på plass. Nicket er tilfeldig. Skal ikke skryte på meg at jeg husker helt hvor jeg tok det fra, men antakeligvis var det en slags form for "sutring" over utetemperaturen da jeg opprettet profilen. Registrert: 02. Dec 2009
bmwZ Skrevet Oktober 22, 2013 Skrevet Oktober 22, 2013 Dette er dessverre noe som skjer fra tid til annen, som oftes på eldre biler men også nye biler har helt uten videre bare tatt fyr. Selv nyeste Ferrari 458 Italia er beryktet for å selvantenne På eldre biler så er det som Fredrik sier som oftes en lekkasje en vei i motoren, drivstoff eller olje som kommer i kontakt med en glovarm manifoil. Husker vi oppdaget en oljeklekkasje i tide i en kamerat sin E39 523I, kom en sterk lukt av brent olje inne i Coupeen. Det som overrasker meg er at du står inne i parkeringshuset og tar bilder mens en skodde av antageligvis giftig røyk legger seg i lokalene, ble ikke området evakuert? Når det gjelder Ferrari 458, så er problemet som var på de første bilene fikset. Varme dekslene som satt utenfor manifoldene montert på karosseriet var festet med lim. Dette limet tok fyr, nå er alle varme dekslene kun naglet til karosseriet. Det ble utført en kampanje på dette på de første bilene med lim.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå