Gå til innhold

Heftelser slettes ved overtagelse

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal til og hente ny bil, denne bilen he også heftelser pga pant i bil. I kjøpekobtrakten har selger skrevet at heftelser/pant vil bli slettet ved overtagelse, da er jeg safe i tilfelle han ikke skulle gjøre det? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige og trygge å gjøre er å snakke med pantehaver, som jeg vil tro er banken h*n har lån i. Så fører du over summen tilsvarende panten til de og de bekrefter at panten blir slettet.

Jeg ville ikke ført over alle pengene til eier av bil, da er du ikke garantert at h*n betaler ned panten med pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke selger har lov ovenfor finansselskapet å selge bilen uten at pengene betales direkte til finansselskapet. Om kjøpesummen er 100.000 og selger har 40.000 igjen på lånet, så skal du betale 40.000 direkte til finans og resten til selger sin konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke selger har lov ovenfor finansselskapet å selge bilen uten at pengene betales direkte til finansselskapet. Om kjøpesummen er 100.000 og selger har 40.000 igjen på lånet, så skal du betale 40.000 direkte til finans og resten til selger sin konto.

Når jeg kjøpte min så fikk jeg beskjed om dette fra banken. At ved et eventuelt salg så er du pliktig til å betale tilbake lånt beløp på bilen, ergo panten nullstilles..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått snakket med hans finansieringselskap, og jeg betaler pengene til de, så vil det som blir igjen etter at han har betalt ned resterende lån gå til hans konto, og vis det skulle være et tilfelle at kjøpesummen jeg betaler, er lavere enn hans resterende lån, vil han få det som blir igjen av lånet laget en ny betalingsplan på, så teknisk sett er jeg safe uansett hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte å kjøpe en bil tidligere i år hvor det var pant på ca 50k. Hadde bare cash og var litt i tvil om hvordan jeg skulle gå frem så ringte den aktuelle banken og spurte om jeg kunne betale 50k til de og resten til selger for å føle meg safe. Men nei, det gikk de ikke med på. Betal hele summen til selger og få det i kontrakten så hadde jeg mitt på det tørre sa de. Var ikke akkurat svaret jeg forventet men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en bil med heftelser.

Kjøper betalte banken min det som var igjen på heftelden. Og resterende beløp til meg.

Det gikk kjempe fint.

Eksempel:

Pris på bil 100 000.-

Pant 40 000.-

Kjøper betaler selgers bank 40 000.- som sletter heftelsen på bilen.

Kjøper gir resterende 60 000.- til selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en bil med heftelser.

Kjøper betalte banken min det som var igjen på heftelden. Og resterende beløp til meg.

Det gikk kjempe fint.

Eksempel:

Pris på bil 100 000.-

Pant 40 000.-

Kjøper betaler selgers bank 40 000.- som sletter heftelsen på bilen.

Kjøper gir resterende 60 000.- til selger.

Ja, nå vet jeg ikke hvor mye det står igjen på den nye bilen som jeg henter i morra, men det er ikke så viktig, så lenge hans bank får penga og setter resten av det som blir til overs etter at lånet er nedbetalt og bilen er fri for heftelser er jeg fornøyd :) Du får si ifra om du vil se på bilen, så kan jeg ta en tur til Fredrikstad i helga, jeg er garantert i området en plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...