Gå til innhold

BMW E39 520d, mangel på turbotrykk(?)


BMWE39turbo
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått motorbytte i e39'n min (m47d20)  fra en e46 320d touring (m47d20) nye motor har 162 000 på telleren, gamle hadde 208. 

Styreenheten er også chippet av TRF, og de har ikkje skiftet styreenheten, så nye motoren er også trimmet såvidt eg forstår. Men det skal vel ikkje ha noke å si?

Problemet oppstår ca 10mil etter vi hentet den. Foreksempel ligger i 2. eller 3. gir på 1700omdreininger, og gir flat pedal. Ingenting skjer, såvidt den beveger på seg. Venter gjerne 5 sekund eller skifter gir og plutselig så blåser den avgårde. Skjer på alle gir, 2,3,4,5. Ikkje alltid det skjer men ofte. Noken ganger har eg alle krefter fra 1600 omdreininger, men når problemet oppstår må eg dra den opptil 2500 før den skyver avgårde, noke som tar tid da den såvidt beveger seg. Kreftene kommer altså ikkje før 2500 omdreininger, men av og til fungerer den som den skal og kreftene er der allerede fra 1600-1700 omdreininger. 

Kanskje dårlig forklart men håper noken forstår ka eg meiner. Tips til ka eg burde undersøke? Nett komt heim så har ikkje sett på det enda, men tenkte å ta en tur i garasjen ikveld. 

Takk på forhånd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette har også vært ett problem på min, men på en litt annen måte kan du si. Av og til har jeg samme problemet, andre ganger virker den helt som den skal, åsso er jeg plaget med enda ett fenomen der den får laddetrykk på 15-1700 omdr. men mister det på rundt 2000, åsså kommer den for fult igjen på ca 2500. 

 

Driver og feilsøker. Har fjernet innmaten i katalysatorene og det ble betydelig mye bedre etter som at turboen jobber lettere, men ikke kvitt problemet... Kan være LMM som tuller, eller at EGR er "tett" eller opner tregt. Viss jeg finner ut noe mer evt. får løst problemet skal du være den første som får vite :)

 

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått motorbytte i e39'n min (m47d20)  fra en e46 320d touring (m47d20) nye motor har 162 000 på telleren, gamle hadde 208. 

Styreenheten er også chippet av TRF, og de har ikkje skiftet styreenheten, så nye motoren er også trimmet såvidt eg forstår. Men det skal vel ikkje ha noke å si?

Problemet oppstår ca 10mil etter vi hentet den. Foreksempel ligger i 2. eller 3. gir på 1700omdreininger, og gir flat pedal. Ingenting skjer, såvidt den beveger på seg. Venter gjerne 5 sekund eller skifter gir og plutselig så blåser den avgårde. Skjer på alle gir, 2,3,4,5. Ikkje alltid det skjer men ofte. Noken ganger har eg alle krefter fra 1600 omdreininger, men når problemet oppstår må eg dra den opptil 2500 før den skyver avgårde, noke som tar tid da den såvidt beveger seg. Kreftene kommer altså ikkje før 2500 omdreininger, men av og til fungerer den som den skal og kreftene er der allerede fra 1600-1700 omdreininger. 

Kanskje dårlig forklart men håper noken forstår ka eg meiner. Tips til ka eg burde undersøke? Nett komt heim så har ikkje sett på det enda, men tenkte å ta en tur i garasjen ikveld. 

Takk på forhånd. 

 

Sjekk om vakumpumpa leverer nok vakum...se etter vakum lekkasjer (er en del slanger som går rund omkring på motoren...bla skal det gå vakumslange til styring av turbo (dersom du har vtg turbo)...kan også være spjeldene i turboen som er trege (dersom du har vtg turbo)er et stag som går inn på turboen som blir tregt...og seff sjekke at slange fra intercooler er tett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

EGR er blendet og er nesten frieksos på bilen, kun midterste potten igjen. 

Skal sjekke litt mere ang. vakum til helgen, blir også bytta en vakumslange der 'isolasjonen' rundt er revnet. 

Edit: kan legge til at dette kun skjer når motoren er varm, altså når pila kommer forbi den siste streken før den er på drifttemp. 
Når motoren er kald fungerer alt som det skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lignende kødd med min 320D. har en flatspot mellom 2 og 3000 rpm. Men hvis jeg slipper gassen litt og gir på igjen med det samme drar den som bare rakkern. Har bytta LMM, kamsensor, vacumventilen på innerskjermen, og alle vacumslanger. Omtrent alle var råtne innvendig så bytt alle når dere holder på.

Ikke blitt klokere etterhvert så si gjerne fra om dere finner løsninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Går litt off topic her, men var det deg e39turbo jeg møtte på lørdag på vei til Stranda? Med halvknust frontfanger? :P eller har du solgt bilen? :) kom akkurat ut på langstrekka i ei 60 sone og møtte en bil som var kliss lik din! :P personen hilste på meg så jeg blinka vell med lysa tilbake eller noe sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...