Gå til innhold

Hvilken tilhenger?

Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Skal handle ny tilhenger og lurer på om noen har erfaringer med flere merker? Tenker først og fremst på kvalitet og slitestyrke.

Selv har jeg bare erfaring med min fars Tysse, som jeg har lånt mye tidligere. Nærmere bestemt en 6227 med 1300 kg, kasse 320X180 og tipp, som har trillet maaange mil (slitt ut et sett hjul f.eks) og fraktet adskillige tonn i sin tjeneste. Vi har vært veldig fornøyd med den og jeg lurer rett og slett på om det ikke må bli en tilsvarende. Hvis ikke noen klarer å overbevise meg om noe annet da..

Høyere totalvekt som på en boggihenger 2000/2600 kg er ikke noe must for meg, men kassemål må være i det området. Og tipp synes jeg er veldig kjekt. Er det noen som selger 1600kg henger på enkelaksel og med tipp? Campingvognene har jo for lengst inntatt den vekten på en aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Gaupen med dobbel aksling og høye karmer på jobb som jeg liker veldig godt. Denne er riktignok bare ett år gammel, men mye brukt av mange av oss her på jobb. Solid og slitesterk og veldig fin størrelse da byggplater etc. går inn hele med god margin. Denne er vel snaue 1700kg tillatt totalvekt mener jeg. Har ikke tipp, men det savner jeg bare de få gangene jeg skal tømme hageavfall. Liker veldig godt å ha dobbel aksling for da er hengeren veldig fin å både laste og losse når den ikke er tilkoblet bil (spesielt om man også flytter litt på den på gardsplassen underveis). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en med utenpåliggende hjul å ikke sånn hvor hjula er under kassen, jeg har kjørt en del henger i år i forbindelse av terassebygging og diverse annet, har prøvd stort sett det meste av hengere og de er mye mer stabile de med utenpåliggende hjul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupen! Er samme kvalitet som tysse, brenderup osv. bare en god del billigere. Jobber på fk og har bare hatt fornøyde kunder :)

Skal du ha en skikkelig henger er det tredal som er best. Delene er galvaniserte etter kutting, og de har ordentlig demping istede for torsionsdemping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den hengeren på bildet, men jeg skal ha en henger som brukes og ikke står på utstilling.. :-)

Gaupen har jeg sett på men liker ikke alle tekniske detaljer. Se f.eks på surrekrokene i bunnen. De er nedfelt og festet mye bedre på Tysse. Brenderup har ingenting i den størrelsen jeg ser på med tipp. Tredal har jeg alltid følt som et billigmerke? Kjenner ikke så godt til de, bare fått et inntrykk av at treplatene råtner vekk etterhvert.

Nei har kanskje bestemt meg.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tysse, høvelig indentisk med din fars. Husker ikke mål og benevnelse på den men er storfornøyd med den.

Fungerer selvsagt perfekt til frakting av random ting, spesielt fornøyd med "vinkelen" på tippen. Når jeg kjører scooteren opp på den tipper den sakte på plass idet skiene passerer midten på hengeren.

Kommer på to ting som ikke er såå positive, innfestningen til nesehjuler suger og blir slarkete/knekker etterhvert hvis du ruller den litt med det nede og vekt på hengeren. Og bremsene fryser hvis du bruker brekket over nå særlig tid når det er passe kaldt. Kjipt med låste hjul ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men med tanke på pris så er gaupen et godt alternativ. Er noen tusenlapper billigere en f.eks. tysse. De fleste som kommer til fk og ser på gaupen drar også andre plasser for å se på alternativer. Det som er morsomt er at kunden 90% av gangene kommer tilbake til oss å kjøper gaupen. Tredal er dyre hengere, og renget som noe av det beste du får, som sagt, delene er galvanisert etter at delene er laget, så er ingen åpne ender som kan ruste. På både gaupen og tysse er delene laget av ferdig galvaniserte plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...