Nitrius Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 Har planer om ta en overhaling av bremsene på bilen, men lurer litt på hva dreiemomentet på skruene rundt dette skal være på. Har forstått det slik at det er 2 unbrako hylser som holder på plass caliperen, to muttere som holder fast bremseklaven, samt en unbrakoskrue som holder fast skiven til slutt? Og regner vel med at disse burde skrues til med et visst moment? Edit: Dette er da på en E46 328i. En annen ting jeg glemte i farten, funker kobberfett greit som smøremiddel rundt om på klossen for å slippe unna skrik og lignende fra bremsene? Eller burde man gå til innkjøp av noe annet type fett?
stig. Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 dreimomentet ligger i finga dine å ang det fettet så kan du riskirere å få en hel hau forskjellig meninger ang hva man bruke å ikke bruke,jeg har alltid brukt kobberfett , å aldri hatt noen form for komplikasjoner for det i etterkant på verken mine eller kunde biler, å jeg har bytta noen kloss sett for å si det sånn.
carburetion Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 Den vetle unbrako skrua som holder bremseskivene skal ikkje strammes hardt. Den er der bare for å holde bremse skiva inntil navet mens du skrur. og for at du skal lettare få på hjulet. Er eit helvette viss den skrua knekker, eller rundes. Du må ikkje smøre kobberfeita på gliderer, eller der det er gummi. Gummi svulmer opp og slepper lettere inn vatn viss kobber/Alufett kommer inni dei Der det er gummi bør du bruka noke gummi nautralt middel, F.eks silikon.
stig. Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 der er ikke vi helt enige carburetion, jeg har brykt mye kobberfett opp igjennom, og bila har gått til neste kloss skift og ting fungerer fortsatt strøkent å jeg bruker det på både glidere og annlegsflata mellom klave og kloss . men som sagt her er det en hel hau meninger.
Hollabaloo Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 Jeg er en forsøkskanin på dette med overhaling av calipere med ny gummi uten å smøre opp glideboltene. Dette ble utført i sommer, og foreløpig fungerer bremsene som de skal uten at noe henger
Nitrius Skrevet November 25, 2013 Forfatter Skrevet November 25, 2013 Takker for svar så langt. En ting dere nevner her nå, gummi på caliperene? Er vel ikke så mye gummi på de er det vel? Eller snakker vi kanskje om den sylinderen som presser på selve bremseklossen? Har vel forsåvidt ikke tenkt stort over å gjøre noe spesielt med caliperene, men det kan kanskje være lurt? Tenkte egentlig mer i retning av å smøre rundt kontakt flater mellom klossen/klaven/caliperen, der metall møter metall hvertfall, men selve caliperen har kanskje noen andre plasser den burde smøres opp også?
Otis Skrevet November 26, 2013 Skrevet November 26, 2013 Det skal smøres med tynn anti skrik pasta, på kontakt punktene, der hvor bremseklossen hviler/støter borti caliper på. Dette er i følge BMW TIS.
stig. Skrevet November 26, 2013 Skrevet November 26, 2013 Takker for svar så langt. En ting dere nevner her nå, gummi på caliperene? Er vel ikke så mye gummi på de er det vel? Eller snakker vi kanskje om den sylinderen som presser på selve bremseklossen? Har vel forsåvidt ikke tenkt stort over å gjøre noe spesielt med caliperene, men det kan kanskje være lurt? Tenkte egentlig mer i retning av å smøre rundt kontakt flater mellom klossen/klaven/caliperen, der metall møter metall hvertfall, men selve caliperen har kanskje noen andre plasser den burde smøres opp også? den gummin vi prater om er hvis man har det man kaller en "flytende" kaliper, å de har glidebolter som går inni en gummi foring på en måte
HansErik Skrevet November 26, 2013 Skrevet November 26, 2013 Bentley sin manual for E46 sier følgende om tiltrekkingsmoment: Unbrakoskrue bremseskive til hub: 16 Nm Bremseklave/Caliper carrier: Foran: 110 Nm, bak: 65 Nm Glidebolter kaliper til bremseklave: 30 Nm Bentley sier at glideboltene skal rengjøres godt, men _ikke_ smøres opp. Kontaktpunkter mellom bremseklosser og kaliper/bremseklave skal rengjøres og smøres med høytemperaturfett. Kobberfett burde vel gå fint her, ellers har BMW Plastilube for dette formålet. Terje N.K og Nitrius reagerte på dette 2
Øyvind L. Skrevet November 26, 2013 Skrevet November 26, 2013 Last ned dette pdf dokumentet. Her står det du trenger og litt til. http://www.bmw-m.net/techdata/torq/bmw_torq.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå