Gå til innhold

BMW 318i E46 - Rød oljelampe på tomgang

laffe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Får opp varsel om lavt oljetrykk på tomgang på min 01 318i (M43 motoren). Skjer kun når motoren er varm.

Bytta veivhusventil og slange da jeg første trodde dette kunne være årsaken, men problemet er der fortsatt.

Oljen som bilen går på er 5W-40 mobile 1 helsyntetisk (15000 km siden sist bytte). Har tenkt å bytte olje bare for å utelukke dette, men i og med bilen har gått med den oljen en stund tror jeg ikke det er problemet.

Kan det være slitasje på oljepumpe? Bilen har gått 260 000.

Har også tenkt tanken på at det kan være topp-pakningen, men det er ikke hvit røyk eller tegn på kjølevæske i olja.

Noen som har vært bort i lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Bytta i dag olje og filter for å se om dette kunne ha en påvirkning - kjørt samtidig en runde innvendig motorrens før jeg bytta oljen. Prøvde nå med en 5W/50 da den vel i teorien skal holde seg litt tykkere når den er varm. Dette hjalp dessverre ikke. Har også kjøpt ny oljetrykksensor, bare for å utelukke at det kan være den. Men i og med at lampa kun lyser når motoren er skikkelig varm og turtallet er lavt antar jeg det ikke er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en quickfix på dette er å stille opp tomgangen litt. vet flere som har gjort det, siden en slik motor ikke er økonomisk forsvarlig å koste på mange høvdingene.

koster vel ikke mye for ny dersom den skulle ta kveld.

men er rimeligere og enklere å stille opp tomgang kontra å bytte masse deler, f.eks. masse lager. Dersom det er oljepumpa er den vel mulig å bytte for en ok pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet den føleren p.g.a samme problem en gang. den sitter under innsuget lenger mot torpedoveggen. Du kommer til hvis du løsner innsuget og drar det litt bakover.

I mine øyne innebærer det å løsne innsuget en del arbeid, eller tar jeg feil. Jeg ser at jeg kan komme til hvis jeg tar bort dynamoen. Dynamoen har jeg byttet tidligere så jeg regner med at bruker mindre tid på dette enn å flytte på innsuget (siden dette er en ny jobb for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en quickfix på dette er å stille opp tomgangen litt. vet flere som har gjort det, siden en slik motor ikke er økonomisk forsvarlig å koste på mange høvdingene.

koster vel ikke mye for ny dersom den skulle ta kveld.

men er rimeligere og enklere å stille opp tomgang kontra å bytte masse deler, f.eks. masse lager. Dersom det er oljepumpa er den vel mulig å bytte for en ok pris

Var inne på tanken rundt det å justere opp tomgangen selv om det kanskje bare er en måte å kamfulere et problem på. Men det er vel ingen direkte tomgangsregulering på disse innsprøytningsmotorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...