laffe Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Hei, Får opp varsel om lavt oljetrykk på tomgang på min 01 318i (M43 motoren). Skjer kun når motoren er varm. Bytta veivhusventil og slange da jeg første trodde dette kunne være årsaken, men problemet er der fortsatt. Oljen som bilen går på er 5W-40 mobile 1 helsyntetisk (15000 km siden sist bytte). Har tenkt å bytte olje bare for å utelukke dette, men i og med bilen har gått med den oljen en stund tror jeg ikke det er problemet. Kan det være slitasje på oljepumpe? Bilen har gått 260 000. Har også tenkt tanken på at det kan være topp-pakningen, men det er ikke hvit røyk eller tegn på kjølevæske i olja. Noen som har vært bort i lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Sjekka olja på motorn da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet November 30, 2013 Forfatter Share Skrevet November 30, 2013 Jepp, det var vel det første jeg sjekka;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2013 Liten oppdatering. Bytta i dag olje og filter for å se om dette kunne ha en påvirkning - kjørt samtidig en runde innvendig motorrens før jeg bytta oljen. Prøvde nå med en 5W/50 da den vel i teorien skal holde seg litt tykkere når den er varm. Dette hjalp dessverre ikke. Har også kjøpt ny oljetrykksensor, bare for å utelukke at det kan være den. Men i og med at lampa kun lyser når motoren er skikkelig varm og turtallet er lavt antar jeg det ikke er den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 8, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2013 Noen som har bytta oljetrykkføleren denne motoren? Virker som litt pes å komme til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 8, 2013 Share Skrevet Desember 8, 2013 Tror du går feil veg med viskositet. Prøv 5-30 eller 0-30 syntetisk i stedet Du har nok rett i at det er slitt motor kombinert med slitt oljepumpe som er årsaken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 8, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2013 Takk for svar. Er du sikker på det angående oljen og viskositeten? Ut i fra litt googling kommer jeg fram til det motsatte av deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 8, 2013 Share Skrevet Desember 8, 2013 Nei du har rett, høyere tall = tykkere olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Desember 8, 2013 Share Skrevet Desember 8, 2013 Jeg har byttet den føleren p.g.a samme problem en gang. den sitter under innsuget lenger mot torpedoveggen. Du kommer til hvis du løsner innsuget og drar det litt bakover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glue Skrevet Desember 9, 2013 Share Skrevet Desember 9, 2013 en quickfix på dette er å stille opp tomgangen litt. vet flere som har gjort det, siden en slik motor ikke er økonomisk forsvarlig å koste på mange høvdingene. koster vel ikke mye for ny dersom den skulle ta kveld. men er rimeligere og enklere å stille opp tomgang kontra å bytte masse deler, f.eks. masse lager. Dersom det er oljepumpa er den vel mulig å bytte for en ok pris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2013 Jeg har byttet den føleren p.g.a samme problem en gang. den sitter under innsuget lenger mot torpedoveggen. Du kommer til hvis du løsner innsuget og drar det litt bakover. I mine øyne innebærer det å løsne innsuget en del arbeid, eller tar jeg feil. Jeg ser at jeg kan komme til hvis jeg tar bort dynamoen. Dynamoen har jeg byttet tidligere så jeg regner med at bruker mindre tid på dette enn å flytte på innsuget (siden dette er en ny jobb for meg). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2013 en quickfix på dette er å stille opp tomgangen litt. vet flere som har gjort det, siden en slik motor ikke er økonomisk forsvarlig å koste på mange høvdingene. koster vel ikke mye for ny dersom den skulle ta kveld. men er rimeligere og enklere å stille opp tomgang kontra å bytte masse deler, f.eks. masse lager. Dersom det er oljepumpa er den vel mulig å bytte for en ok pris Var inne på tanken rundt det å justere opp tomgangen selv om det kanskje bare er en måte å kamfulere et problem på. Men det er vel ingen direkte tomgangsregulering på disse innsprøytningsmotorene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 9, 2013 Share Skrevet Desember 9, 2013 https://lube.unox.no/cms/smo_cms.nsf/pages/NO_S%C3%B8gSm%C3%B8reskema http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9041420&contentId=7074860 http://total-dnk.lubricantadvisor.com/default.aspx?lang=nor&br=elf Anbefaler 5-30 alternativt 0-30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marionette Skrevet Desember 9, 2013 Share Skrevet Desember 9, 2013 "høyere tall = tykkere olje" ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 9, 2013 Share Skrevet Desember 9, 2013 "høyere tall = tykkere olje" ?? Høyere tall = 60 er høyere en 30. Altså en XW-60 olje er tykkere enn en XW-30 olje når den er varm. Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå