02-Jan Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Ser ut som nye Bmw 2 serie får coupe karroseri, og ikke 2 dørs sedan ,som E30. Idag leverer " alle" bilprodusenter et utall av type karroseri,typer , bmw skal også komme med MPV , i tillegg til et knippe av SUV og SAV. Men ingen har 2 dørs sedan i mellom/ storbilklassen. På 70 og 80 tallet var 2 dørs sedan mer vanlig en Stasjonsvogn. De fleste forsvandt midten av 80 tallet, E30 var en av de som hang med lengst med dette karroseri. Upraktisk med coupe hvis man vil bruke baksete, jeg synes 2 dørs sedan er stiligere en 4 dørs. Tror nye 3 serie, kunne passet som 2 dørs. Tidligere fikk vi bl.a bmw 3 serie, ford granada og taunus, saab 99 og 900, opel ascona og rekord, volvo 142/242, audi 100(70tall), og 80. også eksotiske biler som De tomaso longshamp. Er det hatten i hattehylle som skremmer designerne/ produsentene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///ben Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Da spørr jeg, hva er forskell på en 2 dørs sedan og coupe? Hvis vi f.eks tar e30 vs e36. Den enste forskjellen jeg kan tenke på i farta er listen rundt vinduet på dørene i e30.. Mulig jeg er stokk idiot her nå, men er vel ingen andre vesentlige forskjeller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skårholen Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Tenk på karosseriet sedan vs coupe, sånn jeg har opplevd de fleste coupeer er de trangere enn en sedan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Jeg har hatt 2 dørs E30. (sedan som de blir kaldt) Jævlig trang bil!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///ben Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Ja, vil nå ikke påstå at det er bedre plass i en e30 vs andre coupe'er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 En skikkelig coupé har ofte både lavere taklinje og rammeløse vinduer i dørene. Jeg har egentlig aldri likt to dørs sedaner (en billig løsning). Det som imidlertid er litt kult er to dørs stasjonsvogner. De er upraktiske, men har et artig design. Denne biltypen var også populær på 70 og 80-tallet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Har lest utrolig mye forskjellig om hva som betegner en cupè. Og det er mye forskjellig som er kriteriet for og være cupè. Ifølge noen argumenter så er min E38 også en cupè. Dette er nok noe som det aldrig vil bli enighet om. For min del så er en 2 dørs E30 en cupè. Men en E36 ble vel heller aldrig levert med navnet cupè fra BMW? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Det var nok det at det kom fullgode coupe modeller som gjorde at 2 dørs sedanene ble faset ut, selv så ser jeg nesten på 2 dørs E30 som en coupe. Føler liksom at det blir litt feil å kalle E30 M3 for 2 dørs sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 1, 2013 Share Skrevet Desember 1, 2013 Det var nok det at det kom fullgode coupe modeller som gjorde at 2 dørs sedanene ble faset ut, selv så ser jeg nesten på 2 dørs E30 som en coupe. Føler liksom at det blir litt feil å kalle E30 M3 for 2 dørs sedan Kaller ikke e30 m3 for en 2 dørs sedan, det er en 2 dørs sedan. BMW har innsett at med en gang man kutter to dører, så har man en upraktisk bil, og da er det ikke noe poeng i å gå lengre inn i gråsonen. Like greit bare å kjøre på med en ren, og relativt kompakt modell som hyller akkurat dette fenomenet kalt coupe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet Desember 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2013 Kan være at betegnelsen coupe er vannet ut idag. DEt samme skjedde fra midten av 80 tallet med betegnelsen GTI, alle modeller hadde en eller annen GTI. (peugot 505 GTI, som forøvrig var populær UP bii ) jeg husker at e36 ble lansert som 4 dørs sedan, når den året (1,5 år ) etter lansering kom 2 dørs, da lansert som coupe - noe den er. Men e30 var aldri betegnet som coupe, der hadde du 628/635. Hvis jeg f.eks skulle ha en 2 dørs bil, må jeg enten velge cabriolet, sportslig coupe karosseri, eller hatchback. Men sedan karroseri med 2 dører ,som har vært en selvfølge fra da mannen i gata kunne kjøpe bil, ikke er med lenger. Mulig historien skal ha det til at 2 dørs sedan var for å få rimeligste mulig modell, husker å ha sett siste gen. Av granada med 1.7 liter og 2 dørs , samt mange av 242 var med minste motor/utstyr. Har vurdert å downsize , men når jeg ser f.eks nye A3 sedan MB A klasse sedan, som begge er 4 dørs, noe som blir mange små dører, mens 2 serie som er coupe så jeg for meg at bil på ca 4,5 meter lengde , kunne ha sedan profil, med 2 dører. Slik at baksetet kan benyttes. Nå finnes det også 4 dørs sedaner , hvor takhøyde ofte ikke er helt topp i denne mellomklasse, så mange ser fordel med mini/mellom SUV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå