Gå til innhold

TrollsVagen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan :bounce:

Oppdaget nylig att jeg har gåen støtdempere både på venstre og høyre side. Er ikke det litt rart for en bil som har gått knappe 102 000 km :-k?

Uansett så lurer jeg dermer på om dere her på forumet har noen tips om forhandler og hvilken dempere jeg bør gjøre innkjøp av/fra?
Jeg er ikke ute etter å senke eller montere stivere dempere kontra dem original demperene.  

Jeg har sett på følgende:

• BMW i Tønsberg/ BMW generelt (Original)    kr 2 800,- per demper
  • GS bildeler (original)                                      kr 2 700,- per demper
  • GS bildeler (Boge/ ZF)                                   kr 1 481,- per demper
  • Mekonomen (Monroe)                                   kr 2 355,- per demper
  • Bilxtra (Optimal)                                             kr 1 125,- per demper
  • Meca                                                              får ikke bestille inn

noe forslag? :unsure:

Ønsker gjerne også en definisjon på forskjellen mellom OE og OEM kvalitet :)

E46 2003 318i Touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OE og OEM er vel det samme, bare at den ene er kjøpt direkte fra produsent, uten BMW som mellomledd.

Alternative deler vs originale er veldig opp og ned. Noen ganger er Alternativ bedre, andre ganger mye, mye verre.

Hvis du skal ha originale, anbefaler jeg at du finner delenummer og limer det inn i nettbutikken til koed.no (gjøres i handlekurv) billigere deler og rimelig frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Boge (ZF) av de du listet opp. Og nei, det er vel ikke uvanlig å slite ut et sett støtdempere på 100000km. Men mange legger kanskje ikke merke til det, da de blir gradvis dårligere over tid. 

Du får forøvrig kjøpt Sachs Super Touring fra carparts24.com for 110 euro pr. stk + frakt og moms. De har høstet mange lovord på dette forumet.

Et kjapt regnestykke gir dette:

110 euro x 2 x 8,3 x 1,25 = 2284 kr

Frakt 40 euro x 8,3 = 330 kr

SUM for 2 = 2614 kr

Stykkpris = ca 1300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Boge (ZF) av de du listet opp. Og nei, det er vel ikke uvanlig å slite ut et sett støtdempere på 100000km. Men mange legger kanskje ikke merke til det, da de blir gradvis dårligere over tid. 

Du får forøvrig kjøpt Sachs Super Touring fra carparts24.com for 110 euro pr. stk + frakt og moms. De har høstet mange lovord på dette forumet.

Et kjapt regnestykke gir dette:

110 euro x 2 x 8,3 x 1,25 = 2284 kr

Frakt 40 euro x 8,3 = 330 kr

SUM for 2 = 2614 kr

Stykkpris = ca 1300 kr.

Jeg gikk for dette alternativet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...