Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Prøvde å lade batteriet på min BMW E90 318i 2006 modell.

Etter 1-2 timer (eller før det, da jeg ikke sjekket tidligere) ble den "full" i følge indikatoren på laderen.
Var veldig skeptisk til det, da den hadde hvilespenning på 11.4 før jeg ladet.

Prøvde å plugge ut og inn av strømmen av laderen for å dobbelsjekke.
Den var "full" igjen etter 1 minutt.

Ladet batteriet mens den var i bilen (i garasjen). Terminalene fra bilen var koblet fra.

Ute temperaturen var ca på 0c eller 1c.

Brukte laderen "cotech 12v high performance automobile charger".

Målte batteri-spenningen tidligere i dag.
Hvile-spenningen var under 12v.

Er batteriet dødt? Antar det er fra slutten av år 2005.

Det samme skjedde med en annen bil (Opel 2010 modell).

Takk på forhånd. :)

Skrevet

Om batteriet ditt er nesten 10år er det jo klart for utskifting :)  Prøv laderen på et nytt batteri før du kaster den a... Er det mulig laderen merker at batteriet ikke tar til seg mere strøm og dermed viser fulladet? 

Skrevet

Et batteri trenger ikke å være defekt etter 10 år. Avhengig av oppfølging det. Men jeg er dog enig med deg om at det kan være dårlig. Men som oftest er det bare å lade opp igjen.

Skrevet

Helt normalt at smartladere ikke greier batterier som er helt nede. Sett på en forbruker mens du lader eller prøv med en gammeldags lader med litt høy strøm i starten,så tenker jeg du får mer fart i det.

Men nå skal det sies at når hvilespenningen er under 12 volt er ikke batteriet helt friskt lenger.

Skrevet

Batteriet er ikke nødvendigvis ødelagt med 11,4 volt, det avhenger hvor kaldt det er under måling og hvor lenge det har vært slik.

Men på generell basis så kan man si at batteri under 11,7 volt ved 20 grader er defekt.

Dog så kan det reddes, ved å lades opp igjen.

Enten så kjøper TS nytt batteri og har det fint, eller så kjøper han seg en skikkelig lader og lader batteriet, og ser hvordan det går.

Skrevet

tare jansen, jeg vedder en nyåpna pent brukt (kun brukt til to pølser ) Heinz tomat ketchup flaske på at det er laderen som er deffekt ;-)

Deal! Da er det bare å vente i spenning, på absolutt fortvilelse eller ellevill jubel! Bedre enn å vinne i lotto ;) Sorry for OT kelvin, men som du ser så står det nå om mer enn slitne batterier og defekte ladere. Når det veddes om hockeypulver og ketchup er det ingen lek lenger, det er da gutta blir til menn, militanten får utlevert  bereten osv, osv.... 

Skrevet

Hehehe. Veddemål og sånt ja. :stupid:  .

Det er denne jeg har:

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/36-4818

Det er en der som skriver (anmeldelse) om at den "ikke gidder å lade".

Kanskje det er laderen da, siden jeg har prøvd på 2 forskjellige batteri.

Tenkte å gå til Clas Ohlson og spør om å få bytte min med "Ctek Zafir 45 batterilader":

Denne er litt dyrere og har kuldemodus ser jeg.

"Kuldemodus for lading under kalde vinterforhold."

Vet ikke helt om det har noe å si. Men min har ikke det. Kanskje det som gjør at den er så dårlig? Det er jo vinter nå. \:D/

Skrevet

Neida. Vintermodus er ikke påkrevet.

Mulig at laderen bare er for dårlig, altså at den ikke kan lade et batteri som er nesten tom for strøm.

Skrevet

Ctek lader fungerer bra. Tror vel egentlig du kan kaste både laderen og batteriet. Av erfaring blir et batteri som har vært nede på 11,4 aldri helt topp. Men det kan fungere lenge.

Skrevet

Merke Cotech er er billig og etter min erfaring noe dårlige greier, det har også du nå erfart. Anbefaler å satse på en CTEK lader som er av en helt annen kvalitet. De små er kun til vedlikeholdslading, burde satse på en 5A lader dersom du skal lade opp et batteri med litt kapasitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...