Gå til innhold

Nå blir det lettere å avdekke kilometerjuks (klikk.no)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Synes dette er såpass "alvorlig" at den fortjener en egen tråd, så får den heller flyttes over til off-topic-underforumet når det en gang kommer. :)

 

Statens vegvesen skal gjøre kilometerstanden som innrapporteres ved EU-kontroll tilgjengelig for forbrukerne i et søkbart register.

 

Dette er jo bare helt fantastisk. Det burde naturligvis vært på plass for årevis siden, men det er en annen sak. Ettersom det stort sett er klin umulig å få kilometerstanden ut av de gjøkene i forsikringsselskaper vil alt bli så mye enklere nå. :)

 

Det burde naturligvis vært et internasjonalt register, men det er nok hakket mer avansert å få til.

 

Kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt tatt opp på div møter jeg har vært på flere ganger. Forbeholdt folk i bruktbil bransjen. Vært i mye møter med div banker og Naf ang dette. Men jeg personlig syns det er på tide at det kommer ett slikt system.

Når jeg f.eks tar en bil i innbytte, så gjør jeg det jeg kan for å sjekke opp historikk, men det er ikke alltid jeg heller får med meg ting. Så når jeg selger den bilen ut igjen, og ny eier finner ut div ting, som jeg overhodet ikke var klar over, så går det ut over meg. Samme er det med banken som jeg er agent hos, når jeg selger en bil med finans, og det skjer noe, og kunden vil heve kjøpet, så taper banken den kunden. Ikke det at jeg får inn biler inn igjen, eller får reklamasjon. Men prater generelt nå.

 

Så faen meg på tide at det systemet kommer i bruk snart. Er ikke bare km-stand det vil gå på. Gjelder også PKK,forsikringsskade,mangel lapp osv osv.

Så jeg gleder meg, vil gjøre hverdagen min enklere på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel vært mulig å ta kontakt med Statens Vegvesen for å få tilsendt en utskrift av registrerte data fra EU-kontroll på e-post. Men det vil jo så klart bli enklere med et søkbart register på nettet!

 

Men da må verkstedene ta større ansvar for å registrere rett! Der jeg tok EU-kontroll sist byttet om et par tall slik at innrapportert KM-stand ble 50000 km lavere enn den riktige. Dette fikk jeg beskjed om at er UMULIG å rette opp nå i etterkant i følge Statens Vegvesen og verkstedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv som en motstander av alt som minner om overvåking og kontroll fra Staten sin side, så synes jeg dette er veien å gå.

Men et godt innspill:

 

 

Men da må verkstedene ta større ansvar for å registrere rett! Der jeg tok EU-kontroll sist byttet om et par tall slik at innrapportert KM-stand ble 50000 km lavere enn den riktige. Dette fikk jeg beskjed om at er UMULIG å rette opp nå i etterkant i følge Statens Vegvesen og verkstedet...

 

 

Jeg har opplevd 3-4 ganger at verkstedene skriver ned feil km-stand. Dessuten er det litt sketchy for oss som kjører US-import med miles, da dette lett kan misforståes. Pr i dag skriver verkstedene ned miles som kmstand uten å gange med 1,6 for å få korrekte tall.

 

I Sverige har de dette systemet, og det funker bra mtp å avsløre km-juks. Har lest flere tråder på svenske fora der man har sjekket opp f.eks. bruktbiler på blocket.se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! :D Leste om det på Broom.no før i dag. Hvorfor har dette tatt så lang tid egentlig!?

Dette vil helt klart skape en avskrekkende effekt på de som driver med denne form for svindel. Dessverre tror jeg ikke at dette vil ta knekken på de som kontinuerlig justerer ned km-standen litt og litt..      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

En liten oppdatering på denne saken hos DinSide i dag.

 

"Fra første januar 2015 skal et nasjonalt register over bilers kilometerstand være på plass."

 

"Dessverre er det ikke lett å lage et slikt register uten at det har svakheter ved seg. Foreløpig blir registeret bare for biler som er eldre enn fire år. Dette fordi bilene må inn til en periodisk kjøretøykontroll først ved en viss alder, og først der lar det seg gjøre å avlese en kilometerstand som kan registreres."

 

Sistnevnte er jo litt synd, men det går jo an å håpe at dette vil endre seg etterhvert.

 

Kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel vært tilgjengelig lenge, men på en mye mer tungvint måte! Tar alltid en telefon til vegvesen for å høre km-stand på eu-kontroller og om biler evt har blitt eid av forsikringsselskap/lignende!

 

Alle tiltak mot km-juks er viktige! Føler at dette blir mer og mer vanlig også i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...