Gå til innhold

Ettermontere DAB/bluetooth 10mod E61

Anbefalte innlegg

Har vært ute og sjekket nå og ser att jeg ikke har høyttalere i bakdøren og mens jeg satt foran i bilen nå så er jeg ganske sikker på att jeg heller ikke kan høre noe lyd fra der tweeterne foran egentlig skal sitte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det her en forsterker???Postet bilde

Jeg har pratet med selger for ble ganske skuffa nå. Dette er min første bmw så hadde jeg vist det her hadde jeg ikke handlet denne bilen siden lyd er viktig for meg. Leste jo att 676 var enkelt å oppgradere så da handlet jeg. Skulle jo være 6FL på den også men det var det heller ikke. Nå blir det vel svindyrt å oppgradere anlegget. Han spurte om det var noe han kunne gjøre. Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er fakta her:

Jeg har det orginale anlegget. kun usb i hanskerommet og aux sitter ved ventilasjonen i baksetet og ikke i midtkonsoll..

Hva vil det koste å oppgradere dette? tenker da på med combox og nye høyttalere(aftermarket) og forsterker. (om dette er mulig i det hele tatt med denne HU )

utstyret mitt er:

S609A
Navigation system Professional

S612A
BMW Assist

S614A
Internet, preparations

S615A
Expanded BMW Online Information
S616A
BMW Online

S633A
Preparation, mobile phone, Business

S7SPA
Navi Professional/cellph. prep. Bluetooth

komplett liste her http://bimmers.no/topic/777681-min-nye-bmw-520dat-e61-m-sport/

Selger sa jeg skulle ringe bmw forhandler imorgen å sjekke prisen på å oppgradere anlegget til det som sto i utstyrslisten(676 HiFi + 6FL ) så dette skal jeg gjøre imorgen. noen forslag til forhandlere i hedmark området( bor i våler i solør rett ved vålerbanen) som tar på seg noe sånt til en grei penge. da kommer jeg nok til å legge i litt ekstra sjøl og ta bilen opp på HK anlegget eventuelt.

på forhånd takk for all hjelp. ikke lett og være ny på BMW. audi derimot kunne jeg alt, men så ville jeg prøve BMW da :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har bilde av er nok en bluetooth-modul.

BMW kommer forøvrig til å gi en sinnsyk pris på ettermontering av 6FL (det er mulig de sier det ikke går, men her finnes det offisielt ettermonteringssett).

676 HiFi sier de garantert at ikke går, selv om dette også er mulig.

Jeg ville prøvd å forlange prisavslag tilsvarende kostnaden av å ettermontere dette, og brukt pengene på ettermontering av combox.

Hvilken HU du har har ingenting med anlegget å gjøre i disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er fakta her:

Jeg har det orginale anlegget. kun usb i hanskerommet og aux sitter ved ventilasjonen i baksetet og ikke i midtkonsoll..

Hva vil det koste å oppgradere dette? tenker da på med combox og nye høyttalere(aftermarket) og forsterker. (om dette er mulig i det hele tatt med denne HU )

USB i hanskerom er kun for innlasting av musikk, kartdata etc. og kan ikke brukes til musikkavspilling.

AUX-tilkobling bak er standardutstyr for E60/E61 LCI, men kan ikke styres fra iDrive (kun lyd). Er bilen utstyrt med 6FL AUX-/USB vil tilkoblingen bak forsvinne til fordel for midtkonsollen.

Combox koster nok rundt 2500-3000,-, men du trenger i tillegg en PnP kabel og koding. Det kan være at softwaren på CIC enheten din er for gammel og da må denne oppdateres. Dette var nødvendig i bilen min og enheten måtte derfor skrus ut og sendes til Polen (jeg bruker Patryk / Bimmertech på den slags). Jeg valgte i tillegg å få ettermontert 6FL da dette sitter i samme PnP-kabelsettet til comboxen. Bimmertech selger det du trenger for komplett ettermontering.

676 HiFi høyttalersystem kan fint ettermonteres, men skal du først gjøre dette bør du etter mitt syn gå for 677/752 istedet. Dette krever riktignok en del mer jobb i forhold til fiberoptikk og modifisering av dørinnlegg bak, men er allikevel en "kurrant" jobb. SweetBMW (awt skal/holder på?) her inne har ettermontert dette (677) og kan helt sikkert tilføye noen informative ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger strengt tatt ikke PNP-kabelen. Med mindre denne koster 120,- er det egentlig bortkastede penger ettersom man ikke trenger å klippe i de originale ledningene, man trenger heller ikke denne for å ettermontere 6FL. Når det er nevnt så kan man like gjerne droppe 6FL til fordel for 6NF, da man på den måten klarer man seg fint med en vanlig USB-kabel for avspilling (man slipper Y-kabelen).

...og ettersom man har bluetooth streaming med combox, trenger man egentlig ingen av delene. :)

Ellers så kan man like gjerne oppdatere bilen hos BMW (litt kjedelig å ha bil uten HU et par uker), men man får da nyeste software, noe som utelukker BMW Apps (med mindre man spanderer på seg FSC-koder). 6FL, 6NF og streaming via bluetooth fungerer derimot helt fint. Ellers er jeg enig i at det vil være en fordel å benytte seg av Bimmertech, Bimmer retrofit e.l. for å gjøre dette, da BMW ikke vil gjøre slikt (combox ble aldri levert til e6x, derfor er det "ikke mulig"). Om BMW skal ettermontere 6FL får du en MULF2HI-modul, og denne har ingen andre finesser enn 6FL og bluetooth handsfree.

Jeg vil nesten påstå at 677/752 er enklere enn 676, spesielt med tanke på kablingen ettersom fiberkoblingene allerede ligger bak. Jeg skal snart til å ettermontere 688 (samme som 677, bare nyere) i 1-serien, og har alt jeg trenger liggende til dette. I 5-serien sliter jeg med å finne deler (har kun forsterker foreløpig), så der lurer jeg litt på om jeg skal droppe dette og heller ettermontere Alpine-anlegget (originalt anlegg for ettermontering, levert av BMW) som i utgangspunktet kun leveres til 1- og 3-serie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trenger forsåvidt ikke det, men jeg personlig liker bedre PnP-overganger enn å gjøre om på de originale kontaktene og pin`ene i bilen. Kall meg gjerne rar. Jeg formulerte meg nok muligens litt dårlig, men med PnP-kabelsatsen får man i tillegg med 6FL dersom man bestiller dette. Når det gjelder ettermontering av 6NF er jeg enig i dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger strengt tatt ikke PNP-kabelen. Med mindre denne koster 120,- er det egentlig bortkastede penger ettersom man ikke trenger å klippe i de originale ledningene, man trenger heller ikke denne for å ettermontere 6FL. Når det er nevnt så kan man like gjerne droppe 6FL til fordel for 6NF, da man på den måten klarer man seg fint med en vanlig USB-kabel for avspilling (man slipper Y-kabelen).

...og ettersom man har bluetooth streaming med combox, trenger man egentlig ingen av delene. :)

Ellers så kan man like gjerne oppdatere bilen hos BMW (litt kjedelig å ha bil uten HU et par uker), men man får da nyeste software, noe som utelukker BMW Apps (med mindre man spanderer på seg FSC-koder). 6FL, 6NF og streaming via bluetooth fungerer derimot helt fint. Ellers er jeg enig i at det vil være en fordel å benytte seg av Bimmertech, Bimmer retrofit e.l. for å gjøre dette, da BMW ikke vil gjøre slikt (combox ble aldri levert til e6x, derfor er det "ikke mulig"). Om BMW skal ettermontere 6FL får du en MULF2HI-modul, og denne har ingen andre finesser enn 6FL og bluetooth handsfree.

Jeg vil nesten påstå at 677/752 er enklere enn 676, spesielt med tanke på kablingen ettersom fiberkoblingene allerede ligger bak. Jeg skal snart til å ettermontere 688 (samme som 677, bare nyere) i 1-serien, og har alt jeg trenger liggende til dette. I 5-serien sliter jeg med å finne deler (har kun forsterker foreløpig), så der lurer jeg litt på om jeg skal droppe dette og heller ettermontere Alpine-anlegget (originalt anlegg for ettermontering, levert av BMW) som i utgangspunktet kun leveres til 1- og 3-serie. :)

Nå ble jeg litt smartere her ja. Jeg ba om pris på oppgradering til harman kardon i tillegg til 676 så får vi se hva forhandlerne sier.. En mulighet er jo att selger koster oppgradering av lydanlegget(676) og att jeg legger mellomlegget til ett høyere anlegg. Også kan jeg foreslå att vi deler prisen på oppgradering til 6FL, så tar jeg de pengene og bruker på combox. Jeg har ikke peiling på elektronikken i disse bilene. Vil det være vanskelig å gjøre alt selv? Montere combox, nye høyttalere og forsterkern til dette?? Må dashbordet ut for å komme til å montere combox?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, okay :) hvordan blir det eventuelt med ekstern forsterker? Må jo ha det til nye høyttalere i taket bak + dørene foran. (Og kanskje dørene bak) disse som sitter der nå er vel koblet rett på spilleren de da, så hvordan kabler man opp ett helt nytt anlegg?

Har fått første svar på mail nåPostet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må koble alt på ny, så det er en litt omfattende jobb ja, og alt må bak til en evt. forsterker, så jobben er litt omfattende ja.

Svaret du fikk overrasket meg forøvrig ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...