Snc_wlink Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Hei, har en e46 320d. Var hos jæger i dag for å få tatt en diagnose og ba de ta en titt på turboen i samme slengen da den har laget * sirene* lyder den siste tiden. Jeg hadde turbohaveri da bilen var gått 155 . Kjøpte en overhalt orginal turbo hos turboservice i Skien. Et bilverksted i Bergen byttet turbo, retur rør, veivhusfilter osv. Nå er bilen gått 189 tusen og jæger sier turboen må byttes.. Har jeg noen slags rettigheter eller garanti mot turboservice som solgte meg turboen og bilverkstedet som byttet den?
lierbimmer Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 ingen garanti hos verksted om du ikke kjøpte turbo via dem med. mulig du kan reklamere på jobben om de har montert feil. garanti på turbo må du ta opp med turboservice, men tipper du ikke kommer spesielt langt med det. har du hatt olje/filter service etter besøk hos bilveksted i bergen? om svaret er nei vil jeg si det er din egen feil. 150hk versjon, trimmet?
bmw cab Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 At en turbo ryker så fort tyder veldig på trimmet motor, lang service intervall, lar ikke turbo kjøle seg ned før tenning skrues av. En original turbo som er overhalt er ment å vare lenger enn 30-40000 km. Men du har nok ikke noe krav mot verken verksted som har montert turbo eller turboservice der turbo er kjøpt. For dette blir bare skyvet under bruker feil. lagunilla reagerte på dette 1
Snc_wlink Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Skrevet Februar 4, 2014 Oljeskift / veivhusfilter e blitt byttet jevnlig. Ikke trimmet nei..150 hk ja.. Skjønner ikke hvordan de kan skyve det under bruker feil, når jeg ikke har gjort noe feil sånn sett
Snc_wlink Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Skrevet Februar 4, 2014 En Ann ting også som jeg syns er rart er at for et år siden ble alle glødeplugger og gløderele byttet.. Men dette kom opp som feil på diagnose.. Både på sylinder 1,2,3 og 4... Så disse måtte også byttes fikk jeg beskjed om...
hsd Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Hvor lenge lar du motoren roe seg før du vrir av tenninga?
Otis Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Min turbo på 520d jeg hadde pleide jeg ikke å la seg roe ned på tomgang. Den kjøpte jeg på 205kkm, og kjørte til 289kkm. Original turbo var det å. Solgte bilen på 289kkm altså. Jeg tror ikke at det er så viktig å roe ned turbo etter vanlig bruk. Det må være noe annet som gjør at turbo har gått i stykker.
Otis Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Min turbo på 520d jeg hadde pleide jeg ikke å la seg roe ned på tomgang. Den kjøpte jeg på 205kkm, og kjørte til 289kkm. Original turbo var det å. Jeg solgte bilen altså, den gikk ikke i stykker. Jeg tror ikke at det er så viktig å roe ned turbo etter vanlig bruk. Det må være noe annet som gjør at turbo har gått i stykker.
bmw cab Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Hmm. Ut i fra hva du skriver, så har bilen kjørt 34000 km etter turbo bytte. Så du har byttet olje hver 10000 km og byttet veivhusventilasjon ved 10000 km?? Og det kan du dokumentere skriftlig?? Så lenge du kan dokumentere at du har fulgt opp servicer siden turbo bytte, så kan du ha en sak. Det blir en helvetes lang prosess. Først må du bevise at verksted har gjort en feil ved montering, det kan være at de ikke har byttet alle slanger. Og så må du bevise at turboservice solgte en dårlig turbo til deg. Alt i alt, så vil begge de parter skyld på hverandre, og du ender opp i midten. Bil må du jo ha, så da må du bytte turbo IGJEN. Og så må du bevise at du har ikke gjort noe feil, verken trimmet eller noe annet. Og så må du bevise at alle servicer er fulgt opp. En LANNNNGGGGG prosess. Ikke for å være frekk eller spydig, men jeg føler at dette er slurv fra din egen side. Det verste jeg vet er når folk skrur av tenning før bilen nesten har stoppet. Det er veldig viktig å la bilen stå på tomgang 1-2 min før du skrur av tenningen. Det som skjer er at turbo står å spinner, mens du skrur av tenningen og all kjøling stopper, det kan være olje eller vann. Til slutt så blir lager inni turbo tørr, og aksling får kast, og da er løpet kjørt. Jeg sier ikke at du gjør det, men jeg er ganske sikker på det. Ser også at du ble medlem 19 jan 2014, og har kun 10 innlegg. Det forteller meg at du ikke er helt inn i BMWs verden ennå, og ble medlem her kun for å få hjelp.
bmw cab Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Min turbo på 520d jeg hadde pleide jeg ikke å la seg roe ned på tomgang. Den kjøpte jeg på 205kkm, og kjørte til 289kkm. Original turbo var det å. Solgte bilen på 289kkm altså. Jeg tror ikke at det er så viktig å roe ned turbo etter vanlig bruk. Det må være noe annet som gjør at turbo har gått i stykker. Kan hende du hadde flaks Otis. Men det betyr ikke at nye eier kjører rundt med samme turbo ennå. Jeg har en vane for å la bilen gå i 10 min uavhengig av vær og tid, før jeg begynner å kjøre. Når jeg skal parkere så lar jeg den gå på tomgang i 1-2 min. Unngår også start stopp kjøring, og små kjøring, det er døden for en diesel motor av nyere type.
RS-Heggem Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Angående nedkjøling av turbo, så er det bare bullshait, sålenge den ikke er rødglødende pga knallhard bruk. Såklart, du venter 5-10 sekunder så alt får roet seg litt, men sitter da ikke i flere minutter. Dette gjelder i yrket mitt også, da jeg har vært yrkessjåfør de siste 13 årene. Ei heller der venter jeg lenge før jeg stanser bilen. Å guess what? Har aldri knekt en eneste turbo.. stig. reagerte på dette 1
Snc_wlink Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Skrevet Februar 4, 2014 Det kan faktisk dokumenteres ja... Da kvitteringer er blitt tatt vare på. Skjønner det kan bli en lang prosess som du sier.. Har vært medlem av bimmers lenge med et annet brukernavn så vet du det.. Skjønner at dette med tenning er viktig og har vært klar over dette.. Skal ærlig innrømme at jeg ikke HVER eneste gang har ventet . Men som oftest. Virker som det det e umulig å komme noe vei med dette.. Så e vel bare få levert den inn og byttet til ny då hos Jæger
Otis Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Du kan muligens komme noen vei med dette. Det spørs hvor seriøs de du kjøpte turboen av var. Ang nedkjøling av turbo, så brukte verken en kompis av meg eller min bror å gjøre det. Begge hadde chip i sine diesel motorer og den hadde gått 290kkm og den andre 355kkm på original turbo, før salg. Dette var dog Volvo å mercedes.
bmw cab Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Du kan komme noen vei med det, men jeg tror det kommer til å ta veldig lang tid, før det dukker opp en løsning. I mellomtiden så regner jeg med at du trenger bilen og er avhengig av at den virker til en hver tid. Men har du vurdert å ta med bilen inn til ett annet verksted??. Det trenger ikke å være defekt turbo, kan hende det er noe helt annet som lager den lyden. Det er verdt kostanden det koster å ta med bilen til ett annet verksted. Merkeverksted går alltid på det letteste og dyreste, fordi de vet kunden vil reparere det hos de siden det er en såpass omfattende jobb. Jeg tror ikke det er turbo, jeg nekter å tro at den skal ryke på 30-40000 km. Enten så lyver jæger, eller så er det som Otis sier, noe annet som er bakgrunnen til dette.
Snc_wlink Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Skrevet Februar 4, 2014 Mange forskjellige meninger og erfaringer om dette tydeligvis. Får ringe de imorgen å høre hva de sier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå