Gå til innhold

Ukjent feilmedling fra Diagnose. 318i E46 1999


kaffekopp
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

For noen dager siden fikk jeg en gul motorlampe i dashen på bilen. Da jeg ikke ante hva denne feilen var fant jeg ut at jeg skulle få tatt diagnose av kjøredatamaskinen slik at jeg fikk en feilmelding som sa ca hva feilen hva. Og da nærmeste BMW verksted ligger 2 timer med kjøring unna tok jeg heller turen innom nærmeste verksted med diagnoseverktøy, mekonomen. Jeg fikk en heftig lefse med ark, to stykker faktisk. Jeg hadde faktisk totalt 3 feil på bilen (tydeligvis). Bilen det er snakk om er en bmw 318is E46 1999 med M43 mtor som har gått ca 200 0000 km

 

2 i kategorien Motor:

 

112                  Ventil    variabel     innsugningsrør

 

120                  Luftmassemåler

 

 

og 1 i kategorien service:

 

11                     Termisk    oljenivåføler

 

 

post-80704-0-26717600-1391716929_thumb.j

 

og

 

post-80704-0-67367800-1391717193_thumb.j

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble feilkoder lest, slettet, også en kjøretur, deretter lest?

Merker du selv noen feil?

 

Det vet jeg egentlig ikke. Jeg leverte bilen til verkstedet og kom tilbake en time senere og fikk da levert to lefser med ark der det sto "før sletting" på den ene og "etter sletting" på den andre. Det som var feil med bilen var tydligvis det som sto som feil på den "etter sletting" lefsa.

Selv merker jeg at bilen liker kaldstarter dårlig, har ikke motorvarmer og dette liker bilen ikke i det hele tatt, ujevn tomgang og lite fin lyd fra motor. Ellers har jeg observert litt hvitt skum på peilepinnen (over der olja er, rett over taggene). Det er verdt å nevne at vi i Nord har i en måned nå hatt en fæl kuldeperiode der temperaturen har svaiet mellom -15 og -25. Og at jeg i denne perioden har kjørt så å si bare korte turer. Er "varmt" nå da med -5. Motorlampa kom i kuldeperioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule lampejævelen har jeg sjøl. Har forhørt meg med folket her, og fikk som svar at oljenivåsensoren er takket for seg. Dette er noe jeg bytter ved neste oljeskift, da den sensoren sitter i bunnpanna. Ellers så er en grei metode for å se om dingser funker på, er å la motoren gå, mens du kobler fra feks lmm.. reagerer motorens gange på dette er det ofte ikke noe gæli med den. Hvitt skum er ikke uvanlig at forekommer på både peilepinne og oljelokket ved korte turer. Tørk det bort, og ta deg en langtur. Da ser du at det ikke kommer noe dritt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule lampejævelen har jeg sjøl. Har forhørt meg med folket her, og fikk som svar at oljenivåsensoren er takket for seg. Dette er noe jeg bytter ved neste oljeskift, da den sensoren sitter i bunnpanna. Ellers så er en grei metode for å se om dingser funker på, er å la motoren gå, mens du kobler fra feks lmm.. reagerer motorens gange på dette er det ofte ikke noe gæli med den. Hvitt skum er ikke uvanlig at forekommer på både peilepinne og oljelokket ved korte turer. Tørk det bort, og ta deg en langtur. Da ser du at det ikke kommer noe dritt der. 

 

Takk for gode tips, men jeg tror jeg venter litt med å bytte oljenivåføleren da denne trolig ikke haster (?), kan heller peile olja noe jevnlig å overvåke olja manuelt. Så skal jeg få testet LMM'en ved å dra ut den ledninga! Høres ut som en ganske fiffig og grei test det. Vet du kanskje hvordan lyder jeg skal høre etter når jeg napper den ut eller skal jeg bare lytte etter en generellt annerledes lyd?

å ja, skal få tatt å kjørt en langtur snart slik at jeg får vekk den hersens kondensen. Er denne forresten skadelig for motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke nødvendigvis høre etter lyder men om bilen oppfører seg annerledes når du trekker den ut betyr det at lmm virker. Om bilen oppfører seg helt likt så er det sannsynligvis noe som ikke stemmer med lmm. Det vanlige er å få ugjevn tomgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det hvite skummet du ser på peilepinnen (og som du da også ofte finner under oljepåfyllingslokket) er et resultat av kondensering i veivhuset og har nok sammenheng med lav utetemperatur og mye kaldstart/småkjøring.

Ville sjekket at veivhusventilasjonen fungerer skikkelig. Kondens i veivhusventilen ved lav temperatur kan fort medføre frostskader på ventilen.

 

Om veivhusventilen er tett (eller slangen mellom mellom ventilen og blokka er tett) får du lett gul motorvarsellampe.

Du kan sjekke dette ved å åpne oljepåfyllingslokket med motoren i gang. Det skal være et sug i veivhuset slik at lokket holdes litt igjen. Om ikke motoren er for varm, kan du også legge håndflaten over hullet. Da skal du kjenne et vakuum /sug.

 

Dersom ventilen er sprengt, har du vakuum - men du kan få variabel luftstrøm og oljegørr inn i innsuget. Napp av slangen fra ventilen til innsugsbelgen og hold en finger over nippelen på belgen. Motorens gange bør bli bedre om feilen ligger her.

 

Om dette kan ha noen sammenheng med feilkoden på innsugsventilen (DISA-ventilen) er usikkert. Mulig en midlertidig feil. På min 318 så spjeldet skikkelig grisete ut, så jeg renset dette - uten at jeg følte noen endring på motoren.

 

Oljenivåføleren er nok en separat defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk alle sammen for gode svar!
 

Hei,

 

det hvite skummet du ser på peilepinnen (og som du da også ofte finner under oljepåfyllingslokket) er et resultat av kondensering i veivhuset og har nok sammenheng med lav utetemperatur og mye kaldstart/småkjøring.

Ville sjekket at veivhusventilasjonen fungerer skikkelig. Kondens i veivhusventilen ved lav temperatur kan fort medføre frostskader på ventilen.

 

Om veivhusventilen er tett (eller slangen mellom mellom ventilen og blokka er tett) får du lett gul motorvarsellampe.

Du kan sjekke dette ved å åpne oljepåfyllingslokket med motoren i gang. Det skal være et sug i veivhuset slik at lokket holdes litt igjen. Om ikke motoren er for varm, kan du også legge håndflaten over hullet. Da skal du kjenne et vakuum /sug.

 

Dersom ventilen er sprengt, har du vakuum - men du kan få variabel luftstrøm og oljegørr inn i innsuget. Napp av slangen fra ventilen til innsugsbelgen og hold en finger over nippelen på belgen. Motorens gange bør bli bedre om feilen ligger her.

 

Om dette kan ha noen sammenheng med feilkoden på innsugsventilen (DISA-ventilen) er usikkert. Mulig en midlertidig feil. På min 318 så spjeldet skikkelig grisete ut, så jeg renset dette - uten at jeg følte noen endring på motoren.

 

Oljenivåføleren er nok en separat defekt.

 

Dette høres ganske sannsynlig ut faktisk. Hele januar måned har vi her i Nord hatt svært kalde temperaturer som sagt, og da jeg heller ikke har motorvarmer så har det ja dessverre blitt en del kaldstarter og småturer i kulda. Skal i løpet av dagen i dag teste ut LMM'en (som Hauso foreslo) og deretter teste veihusventilen slik du foreslo. Forhåpentligvis er veivhusventilen i orden, for denne er vel dyr å få byttet på verksted og for vanskelig for en uten gode skruferdigheter å fikse?

 

Satser på at LMM'en er problemet, denne ser ut til å være grei å bytte selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute å prøvde å teste LMM'en og teste veivhusventilen ved å åpne oljepåyfyllingslokket under tomgang. FIkk rett og slett ikke løs pluggen til LMM'en så denne fikk jeg ikke testet. Den satt rett og sett om fast uansett hvor hardt jeg klemte på de to avløserne på sida. 

 

Angående veivhusventilen oppdaget jeg noe rart når jeg tok av oljepåfyllingslokket. Istedenfor vakuum innover ble luft dyttet ut av hullet, litt olje kom puffende ut også. Noen som vet hva det vil si? Også oppdaget jeg noe mer kondens på oljepåyfllingslokket. Hadde tørket av lokket i full fart i begynnelsen av uka. Samme gjelder peilepinnen. Er vel kondens som dere sier, men blir bekymra for bilen. Også er tomgangen relativt normal nå i varmen (-1 grad) suser og bråker litt ekstra første minuttet tomgang bare. Litt smårasling fra området nederst i motoren, med de roteranes delene. Har kjede så antar at denne er litt løs kanskje?

 

lokk

post-80704-0-50411600-1391948505_thumb.j

 

peilepinne

post-80704-0-73541100-1391948508_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

typisk tett veivhusventilasjon.

 

Du bør nok få byttet veivhusventilen og slangen mellom denne og blokka. Har byttet dette selv. Ikke så vanskelig å skifte, men litt kronglete å komme til. Litt skruing for å fjerne cupèfilter osv.

Ca. 1000,- i deler hos GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

typisk tett veivhusventilasjon.

 

Du bør nok få byttet veivhusventilen og slangen mellom denne og blokka. Har byttet dette selv. Ikke så vanskelig å skifte, men litt kronglete å komme til. Litt skruing for å fjerne cupèfilter osv.

Ca. 1000,- i deler hos GS.

 

heisann, flotte greier! Du har ikke tilfeldigvis en DIY liggende eller vet du kanskje om en? Er ikke forferdelig kompetent når det gjelder skruing så en slik guide ville vært flott! En link til delen på gs hadde også vært flott, så vet jeg med sikkerhet at jeg kjøper riktig del :) takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hei igjen,

 

delene du trenger er: 

 

Pos Type         Varenr                Varenavn                   Pris        

01   Org           11157501567     Ventil veivhus org      582,13
03   Org           11151743386     Slange veivhus org    338,57

 

http://gsbildeler.no/nettbutikk/varer/etk_11/11_1514
 

Som du ser er 01 et slangesett bestående av to slanger, en for veivhusventilasjonen og en for kjølevann. Slangene er førte i en felles krympeslange, så du bør bytte begge samlet.

Slangen for veivhusventilasjonen er bare å trekke av niplene (må være litt forsiktig så ikke niplene knekker - lirke, bikke og dra).

Slangen for kjølevann er festet med slangeklemmer, men ellers som over. Vær forsiktig så du ikke knekker plastniplene. Kjølevannsslangen er tom for vann når motoren står, så du vil ikke oppleve noen oversvømmelse når du løsner slangen .

Jeg byttet ikke slangeklemmene.

 

Problemet på blokksiden er å komme til. Du må fjerne cupèfilterkassetten for å komme til. Ikke noen stor jobb - 5-6 skruer.

Trangt er det likevel, så du må føle litt med fingrene.

 

Ventilen sitter også litt trangt, og prosessen over gjelder også her. To umbraco skruer må løsnes fra undersiden. Ikke vanskelig - men litt knotete. Slangene finner du ut av når du ser de.

 

Noen DIY på dette fant jeg ikke.

Trodde jeg tok noen bilder når jeg holdt på med dette, men de finner jeg selvfølgelig ikke igjen. Skal se om jeg kan få tatt noen nye som i alle fall hjelper deg litt på vei.

 

Dette er ikke så vanskelig, men om du ikke har skrudd noe særlig kan det være fornuftig å få hjelp av noen med litt fingergefühl :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...