Brattern Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Hei! Har et problem med tomgangen på min bmw e46 328ci 1999. Når bilen er kald (samma om det er sommer eller vinter) så detter turtallet ned så den nesten kveler seg og hopper rett opp igjen. Dette skjer med kanskje 5-10 sek mellomrom, men gir seg når bilen er halveis til full varme. Bilen går feilfritt når jeg kjører den, feilen oppstår bare når den står rolig. Jeg har vært på merkeverksted, men de fant ikke noe feil når de kobla til pc`n. Det eneste de kom fram til var at jeg skulle prøve injection cleaner Så er det noen som har hatt dette problemet, eller har noen formening om hva det kan være? I linken under fant jeg et klipp som er identisk til problemet mitt. feilen kommer etter 90 sekunder ut i filmen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HansErik Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Det kan sikkert være flere ting som er årsaken her, men defekte VANOS-pakninger er visstnok én vanlig årsak til tomgangsproblemer. Jeg har samme problemet på min 99' 320i og jeg har bestilt nye pakninger fra Beisan Systems for å bytte dem ut. Så vidt jeg har skjønt oppstår problemet fordi motorstyring bruker VANOS-systemet for å varme opp motoren mer effektivt ved lave temperaturer. Men, når VANOS-pakningene ikke tetter skikkelig, oppfører ikke motoren seg som motorstyringen forventer og resultatet er ujevn tomgang. Jeg har også hørt rykter om at dette problemet ble "fikset" av BMW i softwareoppdateringer ved at motorstyringen ikke lenger bruker VANOS-systemet på denne måten, men det er så vidt jeg vet bare rykter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brattern Skrevet Februar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2014 Okei. Ja det som går igjen når jeg søker opp litt er VANOS og kamakselsensorer. Men da er det vell verdt et forsøk å bytte VANOS pakningene. Takk for svar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HansErik Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Jeg hadde også problem med kamakselsensor på innsugsiden tidligere, da var bilen så godt som død under 3000 i turtall. I tillegg dukket dette opp på diagnose... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brattern Skrevet Februar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2014 Da kan jeg vell utelukke kamakselsensorer, ettersom det ikke kom opp noe på diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Prøvd å rense tomgangsregulator? Edit: Kan forøvrig nevne at jeg har samme greiene med min, bare at motoren durer litt når nålen faller. Den holder ikke på å kubbe. Også uansett temp, nettopp startet opp eller nettopp kjørt en tur. Har nyoverhalt vanos (pakninger og rattle). Kjører på 98. Jeg overhalte vanosen pga den var litt guffen på bunn. Går bra nå og bruker litt mindre bensin. Tomgangen er lik som den var. Har ikke renset tomgangsregulator selv, men tenkte å prøve det først. Har ikke lekkasje i vakuumslanger, men veivhusventilasjon er nok bedriten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 24, 2014 Share Skrevet Februar 24, 2014 Sjekk veivhusventilasjonen med tilhørende slanger. Disse blir sprø over tid,og vil kunne gi små mengder falskluft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik e46 Skrevet Mars 24, 2014 Share Skrevet Mars 24, 2014 Har samme problemet selv. Fusker på tomgang. Var bortom brages bil i ålesund for å få diagnose test på bilen, men det kostet fort 600 kr. Gikk derfor på ebay og kjøpte diagnoseverktøy selv til halve prisen og leste av feilen. Bildet viser hva som kom opp. Da jeg slettet feilen forsvant varsellampen, men problemet er der fremdeles. Noen som kan tyde en slik kode? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brattern Skrevet Mars 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2014 Jeg byttet pakningene på vanosen. dette kom ikke opp på diagnosen, men problemet ble borte. Det jeg gjorde for å se om det var pakningene i vanos som var problemet, var at jeg tok av kontakten som sitter på solenoid`n (eller hva det heter) på inntaksiden av vanos. Blir fuskingen borte når du tar av den skal det være vanos pakningene som er problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brattern Skrevet Mars 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brattern Skrevet Mars 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2014 I filmene ser dere forskjellen fra gamle og nye pakninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brattern Skrevet Mars 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2014 Her er kontakten jeg snakket om tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå