Bmwray Skrevet Mars 19, 2014 Skrevet Mars 19, 2014 Hei. Lurer litt ang dette med kjøleveske. Leste et sted at BMW anbefaler grønn pga det var bedre for pakningene? Det sitter rød på bilen nå, på en kvittering fra 2008 ved et vannpumpe skifte sto det bilen har rød veske, pris for bytte til grønn 1800. Vet ikke helt hvorfor det ble nevnt. Nå er det på tide med ny kjøleveske, skal jeg kjøpe rød siden jeg har rød fra før eller kjøpe grønn? Lurer på hvordan jeg skal få renset ut alt av den gamle vesken hvis jeg går for grønn?
Kristiansan'årn Skrevet Mars 19, 2014 Skrevet Mars 19, 2014 Det du gjør er å tømme ut all kjøleveske i radiatoren igjennom drenerings hullet, så plugger du i gjen; fyller på rent vann hel opp og starter motoren. Lar dette sirkulere litt før du stopper og drenerer ut igjen. Denne prosessen gjør du helt til du bare får drenert klart vann. Så fyller du på med valgt kjølerveske. På min e34 540 er det blå, fra bmw. kjøleveske er til for at vannet i motoren ikke skal fryse og utvide seg når det er under 0° og lage sprekker, og mulig det hever tempen på kokepunktet litt. Tror det er ett fett Hva du velger. ★sent from my wifi microwave★
John Kr Skrevet Mars 19, 2014 Skrevet Mars 19, 2014 Anbefaler at du går inn på Castrol sin hjemmeside og søker opp din motor på oljefinneren, der står det vilken frostvæske du skal ha. Det er ikke det samme hva man fyller på....
m tech Andreas Skrevet Mars 19, 2014 Skrevet Mars 19, 2014 Bruk rød longlife ment for alu topper har jeg hørt. Bedre for korrosjon. Tror du kan bruke grønn også. Men ikke bruk blå.
lagunilla Skrevet Mars 20, 2014 Skrevet Mars 20, 2014 Jobber hos Bilia Stenshagen og har aldri sett rød væske på noen av bmw ene.
stig. Skrevet Mars 20, 2014 Skrevet Mars 20, 2014 jeg har brukt både blå og rød på gammal bmw med alu topp,
Mikael-B Skrevet Mars 20, 2014 Skrevet Mars 20, 2014 Dette skiller de forskjellige kjølevæskene: Blå = Nitrit-fri, amin-fri (Nyere typer blå er også fosfat-fri)Grønn = Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-friRød = Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri, borat-fri og silikat-fri Rød har vesentlig lengre levetid (opptil 10 år), mens de andre har kortere levetid (helst under 5 år). Rød er mest anbefalt til motor med mye aluminium (aluminium blokk, topp osv.). Den reagerer ikke med aluminium like mye som de to andre. (korrosjon og avleiring). Rød passer dermed ikke sammen med noen andre farger. Resultatetet er som oftest av den levrer seg og blir til klumper. (PS: det finnes unntak. Valvoline har en type rød som kan blandes, hvorvidt grunnen til å ha rød fungerer lenger da vet jeg ikke) Grønn er mye brukt på dieselmotorer og motorer som går under harde driftsforhold (anleggsmaskiner osv.) I tillegg finnes det lilla, gul osv. Husk at selvom kjølevæsken tilsies å ha lang levetid, burde den skiftes ofte på biler med alu topper/blokker for å unngå korrosjon og avleiring. Middelet som hindrer rustdannelse brytes fort ned i kjølevæsker.
bmw_roadkill Skrevet Mars 20, 2014 Skrevet Mars 20, 2014 ddet er nok sannhet i det du sier der.. men jeg tror dagens kjøleveske funker til alt.alu eller harde forhold. blande forhold 50\50.. noen kjølevesker er det bare tilsatt farge.. har brukt blå i alle år. og ALDRI hatt noe problem med verken at vannet har fryst eller korrosjon eller irr. . tror det hører gammledager til,når man hadde både og oppi glykolen. Blå = Nitrit-fri, amin-fri (Nyere typer blå er også fosfat-fri)Grønn = Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-friRød = Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri, borat-fri og silikat-fri iverstefall jeg stulle ta så stygg jævli feil og og at motorn din raser pga gjenomsyring i blokka. bruk blå på eget ansvar
Bmwray Skrevet Mars 21, 2014 Forfatter Skrevet Mars 21, 2014 Takk for tilbakemeldinger. Kjøpte rød tilfelle jeg ikke skulle få ut alt og da går det jo greit tilfelle det skulle vært igjen litt. Den ser egentlig mere rosa ut enn rød Fikk bare av et par liter på radiatoren, hvordan skal jeg få ut mere og hvordan skal jeg gjøre for å forsikre meg at det blir riktig luftet ut? Holder det bare å la den gå på tomgang uten at ekspansjonslokket er skrudd på? Bare redd for at jeg ikke får ut all luften slik at jeg risikerer at den kan koke pga dette
Clevion Skrevet Mars 21, 2014 Skrevet Mars 21, 2014 Takk for tilbakemeldinger. Kjøpte rød tilfelle jeg ikke skulle få ut alt og da går det jo greit tilfelle det skulle vært igjen litt. Den ser egentlig mere rosa ut enn rød Fikk bare av et par liter på radiatoren, hvordan skal jeg få ut mere og hvordan skal jeg gjøre for å forsikre meg at det blir riktig luftet ut? Holder det bare å la den gå på tomgang uten at ekspansjonslokket er skrudd på? Bare redd for at jeg ikke får ut all luften slik at jeg risikerer at den kan koke pga dette Den "røde" ser ganske ut som rosa Jeg har gulgrønn på min E60, kjøpte ferdigblanda på Satoil, funker som bare det! Rød/rosa væske tror jeg er ment for alu topper, mens de andre er for hardere topper/blokker. Audi og VW kjører med rød f.eks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå