Gå til innhold

Dekkdimensjoner

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte e 520i E39 for snart en måned siden stor fornøyd så så langt :)

Sommers felgene er bbs rc felger mener det er det de heter. Lurte på hvor stor dekk dimensjon som går på disse å bilen uten å valse hjulbuene

235/17/65 står på nå men har sett på 265/17/40 eller 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden på felgen er ganske vesentlig her, men siden det står 235 på nå vil nok 265 bli ganske så ballongaktige. 265/17-40 (finnes det i det hele tatt dekk med en slik dimensjon?) vil også bli altfor små med tanke på rulleomkrets.

Jeg foreslår du leser deg litt opp på hva de forskjellige tallene betyr når det kommer til dekk og felg, for jeg tror ikke du har helt kontroll her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ballongdekk kan bli tøft det. 

265/40 17 dekk finnes det mange av, men det vil sjå litt dumt ut på bilen. Du må ha 265/55 17" for at rulleomkrets skal bli lik.

Det trådstarter bør vite er breidda på felgene, og inpresset. er felgene f.eks 8" breie så blir dekka litt ballong. Men det er uansett inpresset som bestemmer om du må valse eller ikkje.

Og det er fort for at det blir sporing med så breie dekk framme. Så eg ville beholdt org dimensjoner framme, og montert breiere bak. 

Men da vil det bli ballongdekk bak, og normal framme. (viss du bruker samme bredde på felgene framme og bak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 profil blir riktig på den dimmensjonen, selv om 35 går, begge er innenfor de lovlige 5%

Fra 235/65-17 som trådstarter har til 265/40-17 utgjør en forskjell i rulleomkretsen på nesten 15%, og med 35-profil blir det nesten 20%.

Som nevnt over her vil en 55-profil være det riktige, men jeg tror likevel det vil se relativt rart ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 235/65-17 som trådstarter har til 265/40-17 utgjør en forskjell i rulleomkretsen på nesten 15%, og med 35-profil blir det nesten 20%.

Som nevnt over her vil en 55-profil være det riktige, men jeg tror likevel det vil se relativt rart ut. :)

55-Profil er 11% ifra orginal dim som er 225/60R15 eller 225/55R16 (10,6%)  Jeg tok utgangspunkt i 265/35R18 som jeg har på min bil (Avvik på 1,27% fra orginal)

Så skal han kjøre lovlig kan han ikke ha 55-Profil.

Dekkalkulator er en fin ting :)

http://www.dekkalkulator.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok 255/60/17 ser jeg på dekkalkulator

Når du bruker dekk kalkulatoren må du ta utgangspunkt i orginal dekkdimmensjon, ikke de dekka du har på bilen nå, ellers vil du få misvisning på speedometer og problemer om du blir stoppet i kontroll, på mine tidligere vinterdekk hadde jeg 235/45R17 og det står også oppført på den lappen innefor døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...