lieeee Skrevet April 11, 2014 Share Skrevet April 11, 2014 Nylig kjøpt en BMW 520i modell 1999. Kort fortalt: Bilen blir prøvekjørt og ting virker ok. Kontrakt blir skrevet, så starter kjøreturen hjem. Kjører så bilen fra Larvik til Kongsberg(10mil). I det jeg ankommer Kongsberg og er ute av rundkjøringen så sier det "poff" mens masse damp oser opp av panseret, kjører så til siden med en gang. Åpner så panseret å ser at det er et stort brudd ved radiatoren der slangen med kjølevæsken kommer inn fra motor(vedlagte bilder). Samtidig så har det også sprukket i plasten over radiatoren. Noen som har erfaring med dette problemet? Det virker som det har vært et veldig stort trykk som har røsket av hele festet der slangen kommer inn, siden ingen pakninger eller slik som har løsnet. Feil med toppen på motoren eller slik? Eventuelt noen som har noe råd om hva jeg kan gjøre? Burde jeg heve kjøpet? eller burde jeg gå mot selger om erstaning og utredelse av problemet? Alt av hjelp og råd tas i mot med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Radiatoren er nok roten her. Selv om det var litt pussig at røret inn røk. Hvor langt var bilen gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Tipper plastikken er blitt veldig porøs med åra ★sent from my wifi microwave★ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Edin_M Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Selv ved private kjøp har du mulighet til å heve kjøp, eller kreve at utgiftene dekkes til en viss grad eller deles mellom kjøper og selger dersom det er feil som har betydning for bilens tilstand. Med andre ord, oppdager du et flatt batteri eller noen rustflekker du ikke såg ved kjøp så er det ikke noe å pese om, men det der vil jeg si klart går utover bilens tilstand. Jeg kjøpte selv en bil i Porsgrunn-traktene og kjørte hjem til Sarpsborg (ca 25 mil) der bilen ikke viste noen større problemer hverken da eller prøvekjøring. Dagen etterpå stoppet bilen tvert etter 1,5 mil der tempnåla gikk berserk, bilen fyrte kun på 4 syllindre og bensintilførsel stoppet, etter mye om og men med feilsøking ble det konstantert at begge tempfølerne var deffekte, styrerele og bensinpumpen i seg selv var gåen samt at viskosevifte og den elektriske ikke fungerte slik de skulle. Etter noen telefonsamtaler (enkelte ganske frustrerende) gikk tidligere eier med på å dekke 70% av delekostnadene mot at jeg tok resten og evt jobb. Kort konkludert: Finn ut hvor feilen ligger, bruk gjerne et verksted og dersom utbedring av feilen er dyrere enn 15 prosent av kjøpesummen kontakt selger og krev hans delaktighet for å få utbedret feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Samme sted på radiatoren jeg fikk en sprekke. Forsøkte å tette etter beste evne, men gikk ikke. Kjøpte ny på schmiedmann til 1800 den gang da. Løsna radiatorhetta og motorvifta, ett par skruer og så lirka ny nedi. Ikke så vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 E39 er litt kresen på kjølesystemet. Er det en liten lekkasje et eller annet sted i systemet,blir det et voldsomt trykk og noe gir seg,som radiatoren i ditt tilfelle. Kjøpt ny radiator,termostathus og evnt. vannpumpe hvis denne ikke har vært byttet,så tenker jeg det blir i orden igjen. Det er som noen over her sier,plasten blir sprø og dårlig med årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayerks-mach-werk Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Hadde akkuratt samme opplevelsen med min e39 ifjor vinter var ute å sladda litt med en kompis og vips så knakk radiatoren min på samme sted som der din knakk, kan du skru litt selv så er problemet løst med ny radiator jeg valgte å skifte reimer og vannpumpa også når jeg først var nedi og holdt på kom vell på 2500kr At radiatoren røyk idet du skulle hjem er nokk helt tilfeldig , jeg hadde nokk fikset det der selv uten for mye mas og kjas med selger kanskje få han med til åd ekke noen av dele kostnadene eventuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå