Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Jeg tenker å starte på vårrengjøringa innvendig og utvendig av E60'n og vil polere den. Jeg skal bruke maskin som ikke er dobbeltvirkende, selv om alle forbyr meg det.  

Jeg har polert noen båter flere ganger(ble speilblankt)

Polert endel annet rart i jobbsammenheng, men mest plastikk og krom

Og rubbet+polert bilen til en kompis, men han nektet at vi skulle bruke noe annet enn BT sin krompolish. Det ble greit med holos kan man si, men den rosa-solbleket jaguaren ble ihvertfall fin og rød igjen hehe. 

Polert en russebil faktist, men overflaten på den var grovere enn asfalt så den ble naturligvis ikke superbra. 

Jeg kan holde en polermaskin i hendene riktig vei osv, så jeg er ikke helt grønn, men båt har gelcoat så det er helt annerledes enn bil.Det jeg lurer på er en grei innføring i polering på bil med enkeltvirkende maskin, hva jeg bør bruke av polish, hvordan pad jeg skal bruke og hva jeg bør tenke på. 

Jeg har googlet endel, men finner storsett dårlige guider og med helt andre produkter enn hva vi får kjøpt i Norge. 

Med så mye innføring så kan vi kalle dette polering 101. 

Pris på polermedium bryr jeg meg ikke stort om, sålenge det ikke er de dyreste swisswax'n. 

Skrevet

Roterende maskin kan være en utfordring på enkelte typer lakk. Hologrammer er umulige å få vekk. Litt uvørenhet så brenner man gjennom lakken på brøkdeler av et sekund med de groveste poleringsmidøene. Vær særlig obs på kanter. Lakken er tynnere der og paden kan ta voldsomt hardt med feil vinkling. Bakplate med skum er nesten et must om du kjører med stive pads.

Forsåvidt vanskelig med DA også på de aller verste for å få det fritt for hologrammer.

Skrevet

Resultatet du oppnår kan rett og slett ikke måle seg med en skikkelig "detailing" som det kalles. Som å sammenligne en microburger med filet mignon.

Skrevet

Roterende maskin kan være en utfordring på enkelte typer lakk. Hologrammer er umulige å få vekk. Litt uvørenhet så brenner man gjennom lakken på brøkdeler av et sekund med de groveste poleringsmidøene. Vær særlig obs på kanter. Lakken er tynnere der og paden kan ta voldsomt hardt med feil vinkling. Bakplate med skum er nesten et must om du kjører med stive pads.

Forsåvidt vanskelig med DA også på de aller verste for å få det fritt for hologrammer.

Bare å ha en anti-hologram polish ala 3M Ultrapolish SE, og en supermyk pad ala Meguiars Soft diamond i sortimentet det.

Men selvfølgerlig, har en brent inn merker sliter en.

Skrevet

3M UFSE har veldig mye oljer, som "sminker" vekk disse microripene vi kjenner som hologrammer. Problemet er at det ikke varer evig, at de før eller senere vises like godt igjen, på enkelte typer lakk. Anbefaler å kjøre en fullstendig "wipe" på hele bilen med 3M Kontrollspray etterpå, eller en blanding av isopropanol og de-ionisert batterivann, for å ta bort disse oljene, rull bilen ut i sollys for å kontrollere. Sollys er særdeles avslørende.

Når så er sagt så har jeg opplevd BMW-lakk som steinhard og lite latent for disse problemene. Foruten fargen 668 Jet Black/Schwarz II, der den helt sorte fargen fremhever alle defekter særdeles effektivt. På den positive siden er det som å se på et speil etterpå, når alt er gjort riktig.. :smile:

Skrevet

Takk for gode innlegg alle samme! Har lest endel på detailersclub.no og føler meg egentlig klar for å begynne. Jeg har en "mindre pen" W124 jeg skal øve meg på, så da får jeg god føling med maskin før jeg begynner på E60. 

Skal prøve meg litt frem og se hva jeg synes er greit å jobbe med. 

Skrevet

3M UFSE har veldig mye oljer, som "sminker" vekk disse microripene vi kjenner som hologrammer. Problemet er at det ikke varer evig, at de før eller senere vises like godt igjen, på enkelte typer lakk. Anbefaler å kjøre en fullstendig "wipe" på hele bilen med 3M Kontrollspray etterpå, eller en blanding av isopropanol og de-ionisert batterivann, for å ta bort disse oljene, rull bilen ut i sollys for å kontrollere. Sollys er særdeles avslørende.

Finnes alltid "et hakk over".

Men hva er bedre å bruke en 3M SE, som er superfin polish og eventuelt ikke har så mye oljer, på hologrammer? 

Skrevet

Det er 3M Ultrafina SE med blå kork du snakker om? Jeg vet ikke om noen som er bedre, bare at du må være obs på at det fremdeles kan eksistere holo etter den dersom du ikke har kjørt nok. Et av problemene jeg har erfart med den er at paden "mettes" raskt og krever hyppig skifte/rengjøring.

Det samme kan man si om den grønne Fast Cut+. Støver noe enormt, men den er særdeles effektiv. De tilhørende putene rives i filler veldig raskt. Da jeg drev å lærte meg dette testet jeg litt sammen med en "læremester" og da slet vi også voldsomt med at den bare kladdet og "brant" seg fast i lakken på e Volvo, så snart det ble litt temperatur. Da var Scholl S03 bedre på akkurat den typen lakk. Saab-lakk er jo nærmest beryktet i miljøet.

Man kan også eksperimentere litt mellom forskjellige typer pads, hastighet og belastning. Jeg liker Uber som Scandicshine selger veldig godt. Generelt er vel det meste non diminishing, dvs. at slipemidlet ikke brytes ned. Før hadde Menzerna midler som ble gradvis nedbrutt krevde kjøring etter en spesiell metode for optimalt resultat.

Generelt kjører jeg bare gul 3M med grønn Uber på DA for litt oppfrisking hvert år. Det blir for hardt for lakken å ta en full runde hvert år og jeg ser egentlig ingen praktisk forskjell om jeg går over med blå 3M etterpå.

Mange alternativer til holo. Scholll S30+ eller S40, Meguiars 205 f.eks. Scholl har jeg hørt mye bra om men ikke testet i dette segmentet. Det er en stund siden jeg var veldig aktiv og fulgte med på alt som ble skrevet. Står mye fint på dcn.no for de som er interessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...