Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått tilbud om å kjøpe en 120D, trimmet,quaife diff, full Msport.KM ca 95000-2008 modell.

Hvordan er det med registerproblemene?

Er det mulig å sjekke dette opp før man kjøper?

Andre ting som bør sjekkes ut i fra alder på bilen?

Trekket på Sidevangen på setet må skiftes, noen som har gjort det?

Skrevet

Register problemer?

Sjekk servicehefte. Bremser, rust, lys, clutch om det er manuelt gir. Gir, ulyder, knirkelyder ved ujevn vei. Powerboks eller chip trim?

Skrevet

Chiptrim og fjernet partikkelfilter,mener at det har vært registerproblem med noen biler

Skrevet

Er vel N47 motoren i denne og, så har vært en del problem med registeret. Men, alltid et men, hvis man ser på hvor mange motorer som er solgt og antall feil så er vel ikke det så gale?

 

Kan jo ta motor og drivverk forsikring, da blir det ikke så dyrt hvis det skulle skje. Har denne motoren selv som har rullet straks 94K og har det i tankene, men kun fordi jeg har lest om det. Hadde jeg ikke vært på dette forumet hadde jeg ikke visst om dette. Skjer det så skjer det. Håper bare det ikke skjer mens jeg er på ferie i sommer :P

Skrevet

Er vel N47 motoren i denne og, så har vært en del problem med registeret. Men, alltid et men, hvis man ser på hvor mange motorer som er solgt og antall feil så er vel ikke det så gale?

 

Kan jo ta motor og drivverk forsikring, da blir det ikke så dyrt hvis det skulle skje. Har denne motoren selv som har rullet straks 94K og har det i tankene, men kun fordi jeg har lest om det. Hadde jeg ikke vært på dette forumet hadde jeg ikke visst om dette. Skjer det så skjer det. Håper bare det ikke skjer mens jeg er på ferie i sommer :P

Ja, tenker litt på samme måte.Så spørs det hvis den raser med trimm montert, mulig det blir avvist av forsikringen.

Skrevet

Ja, tenker litt på samme måte.Så spørs det hvis den raser med trimm montert, mulig det blir avvist av forsikringen.

 

Med en motor som er rotet med så er det nok ikke sikkert forsikringen hjelper så mye nei..

Skrevet

Trekket på Sidevangen på setet må skiftes, noen som har gjort det?

Du må bytte hele trekket på sitteputa. Har gjort det på en nyere X5, og det var enkelt. Samme prosedyre på en 1-serie.

Skrevet

Du må bytte hele trekket på sitteputa. Har gjort det på en nyere X5, og det var enkelt. Samme prosedyre på en 1-serie.

Ok,greit å vite. har byttet pute på E46, var litt jobb, men gikk greit.

Får se hva det blir til med kjøp, fantastisk morsom bil å kjøre

Skrevet

N47 har en del registerprob. ja men vi legger ikke så mye merke til det da volumet i norge av bmw med denne motoren er relativt beskjedent. I frankrike, storbritannia og tyskland legger en mer merke til det. En god del eiere som har fått motorhavari med regninger opp mot 100k.

Det finnes faktisk en facebookgruppe med det (n47 timing chain problem). Det er også skrevet brev til bmw med tusenvis av underskrifter (200k på nett) om at bmw må ta dette alvorlig. Jeg har skrevet en tråd på dette og har nylig fått en henvendelse frae n kar som har lyden som er forenlig med registerkjedeproblem.

Modeller etter mars 2011 har ny design på ledeskovler og tannhjul. Problemet er todelt hvor i verstef all kjedet hopper av tannhjulet. Det andre er knyttet til lyd som kan utvikle seg til førstnevnte.

Grunnen til at registeret er bak av alle ting er at det skal ikke måtte trenges å vedlikeholdes og at de utnytter den stabiliserende massen til svinghjulet som gir en mer stabilgående motor uten dieselknark ala VW og Audi.,det kjipe er at motor må ut hvis du skal fikse det. Derfor det blir dyrt. Selve delene som er oppgradert etter 2011 koster ikke mer enn underkant tusenlappen.

Påen N47 som er trimma så har problemet større sannsynlighet for å dukke opp spes på manuell girkasse da det er mer rykk og hopp på de som forplanter seg til motor. Begrenset hva svinghjulet klarer å dempe selv om det er dobbelmasse. Det har vært 3-4 tilfeller i Norge som BMW vet om/jeg har blitt fortalt.

Vil ikke tro du får noe motor/gir forsikring på trimma bils å fremt det ikke er bmw sitt eget.

Sett bort fra det så er det en veldig bra motor. Håper du har oppgradert motorstyring etter fjerning av dpf. Den har en innebygd regeneriringsprosess som sprøyter inn diesel i avgassystemet. Dette tynner ut oljen på sikt hvis dieselen ikke brenner av i dpf

Kjører selv 320d og er kjempefornøyd

Skrevet

Trimminga er gjort av seriøse folk/firma.

Er det noen som har fått skiftet registrert/delene som er svakhet?

Før motoren raser?

 

 

Svinger litt med hva jeg skal gjøre, fortsette med BMW( 1 seirien får jeg billig, men ikke så billig at jeg tåler 100k i reprasjoner), kjøpe meg en E klasse, eller kanskje nyere japse med garanti :bounce:

Skrevet

Det finnes issues med de fleste motorer og modeller, også japser og MB.

Hadde vel den mest driftsikte BMW noensinne laget, E83, men fordelingskassen røk på denne etter kort tid, (25k), så ingen bil er vedlikeholds/feilfri.

Så hvis du liker E87, ville jeg valgt denne, og heller byttet ut de delene som det er problemer med.

Personlig har jeg hørt at det er 116i som det er trøbbel med, N47 er det mange av, så at nettopp du blir offer blir som å tenke konspirasjonsteori.

Skrevet

Det finnes issues med de fleste motorer og modeller, også japser og MB.

Hadde vel den mest driftsikte BMW noensinne laget, E83, men fordelingskassen røk på denne etter kort tid, (25k), så ingen bil er vedlikeholds/feilfri.

Så hvis du liker E87, ville jeg valgt denne, og heller byttet ut de delene som det er problemer med.

Personlig har jeg hørt at det er 116i som det er trøbbel med, N47 er det mange av, så at nettopp du blir offer blir som å tenke konspirasjonsteori.

Ikke snakk om konspirasjonsteorier, heller å få info og vurdere hva som er fornuftig å gjøre/minimere problemer

Skrevet

N47 har en del registerprob. ja men vi legger ikke så mye merke til det da volumet i norge av bmw med denne motoren er relativt beskjedent. I frankrike, storbritannia og tyskland legger en mer merke til det. En god del eiere som har fått motorhavari med regninger opp mot 100k.

Det finnes faktisk en facebookgruppe med det (n47 timing chain problem). Det er også skrevet brev til bmw med tusenvis av underskrifter (200k på nett) om at bmw må ta dette alvorlig. Jeg har skrevet en tråd på dette og har nylig fått en henvendelse frae n kar som har lyden som er forenlig med registerkjedeproblem.

Modeller etter mars 2011 har ny design på ledeskovler og tannhjul. Problemet er todelt hvor i verstef all kjedet hopper av tannhjulet. Det andre er knyttet til lyd som kan utvikle seg til førstnevnte.

Grunnen til at registeret er bak av alle ting er at det skal ikke måtte trenges å vedlikeholdes og at de utnytter den stabiliserende massen til svinghjulet som gir en mer stabilgående motor uten dieselknark ala VW og Audi.,det kjipe er at motor må ut hvis du skal fikse det. Derfor det blir dyrt. Selve delene som er oppgradert etter 2011 koster ikke mer enn underkant tusenlappen.

Påen N47 som er trimma så har problemet større sannsynlighet for å dukke opp spes på manuell girkasse da det er mer rykk og hopp på de som forplanter seg til motor. Begrenset hva svinghjulet klarer å dempe selv om det er dobbelmasse. Det har vært 3-4 tilfeller i Norge som BMW vet om/jeg har blitt fortalt.

Vil ikke tro du får noe motor/gir forsikring på trimma bils å fremt det ikke er bmw sitt eget.

Sett bort fra det så er det en veldig bra motor. Håper du har oppgradert motorstyring etter fjerning av dpf. Den har en innebygd regeneriringsprosess som sprøyter inn diesel i avgassystemet. Dette tynner ut oljen på sikt hvis dieselen ikke brenner av i dpf

Kjører selv 320d og er kjempefornøyd

Hva som må skiftes da? Vet BMW verksteder hva di skal gjøre viss jeg ber dem om å "oppgradere" min 09 modell?

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Skrevet

Hva som må skiftes da? Vet BMW verksteder hva di skal gjøre viss jeg ber dem om å "oppgradere" min 09 modell? Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Kommer an på. Hvis en finner ut av det tidlig før motorhavari så bytter en ledeskovler til kjede (guide rails) og tannhjul (timing chain sprocket).

 

Saken er delt i to. Motorer etter mars 2011 er forbedret.

 

"PUMA 13588845-03 incidence recorded by BMW and its repair: http://www.puma-index.de/Lists/PUMA/AllItems.aspx

Diligence-number Item

43863106-03 N47, N47S, N47T, rustling sound in the engine, timing chain rubs.

Approval date (day.month.year) Status Organization

Approved 14.12.11 Germany, automobiles

Vehicles affected

E Series Motor Body

E60 E61 E81 E82 E83 N47 N47DKO N47S N47T E61 E60 E81 E82 E83 N47 N47S N47T N47DKO

E84 E87 E88 E90 E91 E87 E84 E88 E90 E91

E92 E93 F10 F11 F25 E93 E92 F10 F11 F25

Feedback Comment production interval Feedback

(From / to) on the production interval diligence (day.month.year) to (day.month.year)

/ 01.03.11 / 01.03.11

Complaint

Sound of friction drag on the engine from about 1500 rpm, which is visible from the inside.

The noise can be perceived in area of the gearbox housing and the oil pan.

Cause

Excessively sharp edges on the sprockets, the chain does not flow evenly over the guides.

Measures

We must distinguish two cases:

Case 1:

For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009.

In case of customer complaint must change the following parts:

(See Annexes, Figures 1 to 7.) - Nov. 21 7803479 Sutitución the crankshaft bearings.

Caution: Use only crankshafts with a production date back to 5. 1. 1. 2009 2009

The production date is printed on crankshaft sprocket (see page 2 of the Annex)

Meaning of the figures:

The first two indicate the assembly line.

The 6 following year (two digits), month, day.

Last 5 indicate the reference number of the crankshaft.

Thus, the crankshaft shown on page 2 of the annex was built on October 21, 2009.

41 -11 7,797,896 chain oil pump.

11 31 8 506 652 Timing Chain bottom.

13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.

11 27 7 800 523 sprocket (intermediate for balance shafts).

11 8,510,014 31 Supply Chain superior.

-11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.

-13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

Note: Adjusting the intermediate gear shafts accurately balanced according to workshop manual. In case this intermediate sprocket and the balance shafts are not sufficiently fit, the motor can still giving rise to noise despite the new crankshaft.

See November 21 workshop manual 500 "crankshaft replacement."

Note: In the case of vehicles to which a previous repair and they replaced the crankshaft:

Proceed with these vehicles as detailed in "Case 2".

Case 2:

N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011

In case of customer complaint replace the following parts:

(See Appendix, Art 8 to 10)

-11 8,506,652 31 Supply Chain bottom.

- 13 52 7 797 906 sprocket high pressure pump.

- 11 31 8 510 014 Supply Chain superior.

-11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.

-13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

Note: There is no need to release the binding thread of the intermediate toothed wheel balancer shafts.

Note: As of March 2011 there are new guidelines. These guidelines do not bring reinforcing ribs.

(See Appendix, pp. 7 and 10.)

In this way the inner surface of the guides is smooth throughout its length and the timing chain runs easily on them.

They have not changed the references.

Note: During the repair make sure guides are mounted without lateral veins (in the Annex, Art 7 and 10.)

Attention:

No repairs are allowed in vehicles with production date after 03/2011 and vehicles in which all existing measures have already been made. The sound now is the moment, the normal state of this world! No risk of broken chain!

Not allowed engine change because of this claim!"

Skrevet

Likevel er det ikke noe poeng å krisemerke N47 motoren. Under normale betingelser og bruk går det som oftest helt fint. Men en trenger ikke være overrasket hvis noe ryker ved mye trimming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...