Jotte Skrevet Mai 14, 2014 Share Skrevet Mai 14, 2014 (endret) Ok, bare så det er nevnt så er det å lese denne posten gjort på egen risk... Jeg kan bli så forbanna på folk! Nå skal dere få høre her, smykket mitt fikk ny lakk på Bavaria Haugesund for rundt 3 ukers tid siden, riktig så bra ble det og jeg har utsatt sealer og polish litt så lakken skulle få herde skikkelig. Riktignok ble ikke hele bilen lakkert opp på nytt men hele fronten, begge speiler, forskjermer, bagasjelokk, panser og bakfanger ble lakkert. Kun mindre steinsprut som var der i fra før men skal man ha fin bil så skal den også se deretter ut.. For en uke siden gikk jeg over den gamle lakken med clay-kit da jeg hadde planer om å få gjort jobben da, men da minstemann bestemte seg for å bli født så måtte jobben utesettes. I dag ble dagen da jeg skulle ta tak å få vekk hologrammer i fra taket og dørene (carbon sort), jeg går ut å vasker bilen men ser umiddelbart at her er det noe rart, bilen er full av hvite små prikker.. wtf? Joda her har naboen stått å malt gjerdet ute i vind og sannsynligvis med rulle! Hele bilen er dekket med hvite prikker, jeg forsøkte å få de vekk med vaskehanske å normal bilshampoo men det var bare å glemme. Så nå er greia, hva gjør jeg? Jeg har snakket med naboen men ikke fått noen avgjørelse på om de godtar å få dette ordnet på innboforsikringen, jeg har snakket med politiet og med mitt forsikringsselskap. Bør jeg prøve noe sterkere krutt for å få vekk oljemalingen som sitter på ubehandlet relativt fersk lakk, eller la alt være og få forsikringen til å dekke nok en omlakkering? Jeg er redd det ikke blir 100% om man står å gnikker på denne nye lakken og da er ikke bilen lenger i den tilstand den skal være. Sitter her ganske pissed og fortvilet over tankeløsheten til enkelte.... Endret Mai 15, 2014 av Sjøbuse Endret lite informerende topic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 14, 2014 Share Skrevet Mai 14, 2014 Utrolig surt det der. Håper du får ordnet det greit med naboen. Clay vil ta prikkene, men det blir en god del jobb, og du må nok regne med en skikkelig korrigering etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jotte Skrevet Mai 14, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 14, 2014 Problemet som du sier blir at jeg må lakk korrigere hele bilen i etterkant, på splitter ny lakk er jo ikke dette ønskelig. :/ Hvordan er det å bruke prikkbort eller noe annet løsemiddel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Mai 14, 2014 Share Skrevet Mai 14, 2014 huff, den der er lei, føler med deg. nyaktig det samme skjedde for med meg for noen år siden, på forrige bilen min. clay fjernet det til meg da. men krever jo korrigering etterpå. jeg ville ikke satt pris på dette ved ny lakk iallefall! spørs om naboen tar regningen med dette da? evt forsikring? utrulig hjernedøvt å ikke si fra når man skal male slikt! er mange som bagatiliserer slikt også, for "det er jo bare en gammel bil" slenge døra inni her lager jo ikke merker om man er forsiktig.. osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jotte Skrevet Mai 14, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 14, 2014 Jeg bruker å parkere så langt unna inngangsdører som mulig, gjerne ved en vegg eller noe slike at jeg bare kan få en bil ved siden av meg men av en eller annen grunn ser det ut til at mange føler man bør parkere der andre har startet... slik at det ikke blir "rotete" på parkeringsplassen... go figure!.. får ta å skrive til forsikringen i morgen og så blir det anmeldelse av forholdet for skadeverk mot naboen om de ikke godtar skyld. Har vært i kontakt med både forsikring og politet tidligere i dag for å høre om beste måte for å håndtere dette på (uten å kvele fyren). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 14, 2014 Share Skrevet Mai 14, 2014 Jeg hadde hadde blir sur, skikkelig sur forbanna pissed om det hadde vært min bil naboen så tankeløst hadde grist til... Muttern gjorde akkruat det samme selv, satte i gang å male stakittgjerde i god bris og resultatet var en også Carbon sort E60 full av små hvite prikker. Fadern brukte en hel helg i garasjen på å få bilen ren, med både clay og lakkrens. Det som er litt dumt i ditt tilfelle er at lakken er helt fersk og uten beskyttelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jotte Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2014 Bra far din fikk den bra igjen da! Men her er det litt annerledes ja, fersk lakk uten noen voks eller sealer på er et dårlig utgangspunkt for å få dette skikkelig med clay og lakkrens. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 15, 2014 Share Skrevet Mai 15, 2014 Jeg ville nå først og fremst hørt med lakksjappa om hvordan det vil bli hvis du clayer på "fersk" lakk. For er det ikke slik at nymotens lakk herder ganske fort? Hva ville de gjort? Få et prisoverslag fra dem om fiks. Stikk innom en skikkelig poleringssjappe etterpå og hør hva deres erfaringer er. Evt. prisoverslag fra dem. Klask så alt dette i trynet på naboen din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jotte Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2014 Jeg ville nå først og fremst hørt med lakksjappa om hvordan det vil bli hvis du clayer på "fersk" lakk. For er det ikke slik at nymotens lakk herder ganske fort? Hva ville de gjort? Få et prisoverslag fra dem om fiks. Stikk innom en skikkelig poleringssjappe etterpå og hør hva deres erfaringer er. Evt. prisoverslag fra dem. Klask så alt dette i trynet på naboen din Jeg er på vei innover til Haugesund nå for å få en vurdering av Bavaria, siden bilen var nylakkert ønsker jeg jo å få den i den skikk den var, nemmelig strøken. Om jeg clayer og lakk korrigerer alt sammen etterpå klarer jeg nok å få det vekk, men ikke uten å fjerne et betydelig lag med klarlakk hvilket gjør at det er en reduksjon av antall år denne lakken vil holde, for ikke å snakke om arbeidet med dette på en såpass stor bil. Jeg har målt lakktykkelsen nå inkl lakk som ligger under, så får jeg se hva det måler når de er ferdige, om de gjør som dere foreslår her eller faktisk lakkerer den opp på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Mai 15, 2014 Share Skrevet Mai 15, 2014 Jeg hadde lignende problem på min bil. Mulig du kan få noen tips fra min tråd. http://bimmers.no/topic/629957-fjerne-maling-på-bil/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Mai 15, 2014 Share Skrevet Mai 15, 2014 har du forhørt deg innpå detailersclub forresten? trur de kan ha noen gode tips der innpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Mai 15, 2014 Share Skrevet Mai 15, 2014 Det er ikke noe stress å polere bilen etter clay selv om det er relativt ny lakkert De aller fleste lakkjobber avsluttes med polering uansett. Dette gjør de for å ta støvtopper ol etter lakkering, og helt vanlig. Sjelden en bil går rett fra lakk boksen og ut på veien uten å ha blitt rubbet først. Kjør på, jo lenger det sitter på jo verre å fjerne. Verstefall må det våtslipes. Lakk er det nokk å ta av på et panel som er omlakkert. Vanligvis er det håndlagte klarlakk sjiktet tykkere en det som er maskinlagt fra fabrikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jotte Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2014 Er selv medlem på Detailers Club, har også utstyr til å ta dette selv, men greia er at når man akkurat har betalt titalls tusener for ny lakk så synes jeg ikke det er greit å fjerne 30my for å fjerne maling i fra naboen, for ikke å snakke om resten av bilen som ikke fikk ny lakk, på panseret er det nå 200my og originalt hadde jeg igjen 110my, så fargeskikt og klarlakk på det nye skiktet er 90my, dette stemmer ganske bra med det originale skiktet på 110 inkl grunning. Hvis jeg må rubbe ned dette på ny lakk gir jeg meg selv en mindre rubbing til senere, alt ettersom hvor mye jeg må ta for å fjerne alt etter claying. Det koster også for kjemikalier og det er mye, veldig mye arbeid når en E60 i Carbon sort er dekket med hvite prikker, sikkert 20.000 av de til sammen. Jeg mener saken er klar at dette skal lakkeres opp igjen, det mente også Bavaria i dag, men problemet er nok forsikringsselskapet evnt. Men med så ny lakk og en kontrakt som sier at bilen skal settes i den stand den var eller anskaffe en tilsvarende så mener jeg at jeg har en sterk sak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Mai 16, 2014 Share Skrevet Mai 16, 2014 Jeg ville personlig mye heller valgt å polere opp bilen igjen i stedet for å få enda et lag med lakk utenpå det som er der. Og ved normal polering "rubbing" snakker vi om å fjerne kanskje 2-3my med lakk. og da også går en hardt til verks. noe som ikke burde være nødvendig her. Sjeldent fjernet mer en 10-15my og da med ganske heftig våt sliping først. Alle lakk skjøter du får rundt vinduer og lister, inne i dør sprekker osv er større muligheter for "feil" på lakken der siden en om du polerer opp litt. Erstatning burde du få. Og hvis selskapet godtar saken ville jeg puttet pengene i lomma og polert opp bilen i stedet. Samme sak om naboen skulle komme med erstatning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jotte Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2014 Jeg ville personlig mye heller valgt å polere opp bilen igjen i stedet for å få enda et lag med lakk utenpå det som er der. Og ved normal polering "rubbing" snakker vi om å fjerne kanskje 2-3my med lakk. og da også går en hardt til verks. noe som ikke burde være nødvendig her. Sjeldent fjernet mer en 10-15my og da med ganske heftig våt sliping først. Det varierer jo litt hvor mye man må ta, men det jeg tenker er at når jeg må claye disse harde malingsprikkene så blir det brukbar riper i så fersk lakk. Det er godt mulig jeg tar feil om det, men burde jeg virkelig ta sjansen på å gjøre det værre? Fikk ihvertfall et skadenummer i dag og skal snakke med vedkommende etterpå for skademelding så får jeg håpe det går i orden ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå