Gå til innhold

På jakt etter en god E39 - Tips?


JQD
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg nettopp ble kvitt min gamle opel . . og som liten husker jeg at far hadde en E39.

Er på jakt etter en rimelig grei E39 selv nå, men så lurer jeg på hva jeg skal passe meg for? :D

 

- Sjekke olje påfylling lokk  [-o<

- Sjekke rust osv.  [-X

- Servicehefte  \:D/

- Ulyd  [-X

 

Styre unna tikke lyder har jeg lært meg, ettersom at den gamle bilen ble møkk!  [-(

 

Kom gjerne med tips og anbefalinger! Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne bil uten helt fri for rust lurer jeg på om er vanskelig, men nå har ikke jeg vært å sett på all verdens E39 enda. Ikke la prisantydning på biler være avgjørende. Har sett biler til 100.000 med mer rust en biler til 40-60.000. Normalt så skal prisen gjenspeile tilstanden på bilen, med km-stand og ustyr osv, men virker som folk bare kjører tommelen i været å prøver seg med en pris. Klarer selger å trykke ut av seg: "jeg har ikke SETT noe rust" eller noe i den duren, så kan det være jævlig lurt å be denne personen sjekke nøye på de vanlige plassene før du setter deg i bilen og kjører av gårde for å kjøpe bil. Be de sende bilder av rusta de finner også. For det noen kaller ei lita boble, kan fort være en solid knyttneve! 

Noen av de vanlige plassene er nevnt alt, men når du selv står der så kan disse summeres opp til alle karosseridelene av metall. Jeg brukte ikke lange tiden på dette mens jeg stoppet å pratet litt med selger sist. Da var jeg også innom bakken å sjekket rundt jekkfestene og etter olje lekkasjer.. Verdt å nevne at jeg fant rust på alle karosseridelene av metall på den siste. Dette var ikke små bobler heller, så for meg blir det en dealbreaker. Er veldig viktig at bilen er ren og har bilen en mørk farge blir det fort litt vanskligere å se rust. Er det antagelig mørkt ute når bilen skal besiktiges, så ta nå med en lommelykt! :) 

Ang ventiltikkingen på rekkesekser bensin er jeg usikker. Jeg synes alle BMW bensin seksere freser med panseret oppe selv når de er helt nye, men er lyden sjenerende er det ikke et godt tegn. Hører du rasling fra kjede har du klart et problem, men dette har jeg ikke vært borti på 24 ventiler enda.. Kan egentlig fortsette å skrive en evighet, men viss du ikke har kjempe peiling på bil så ta med deg en bilkyndig, så prut med tanke på at han over ser et eller annet. Evt krev tilstandsrapport fra BMW/NAF. Er selger uvillig er det ofte en grunn til det..      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En NAF-test vil avdekke det fleste av mangler og feil på bilen. Testen koster ikke all verden, rett over 2000 om du er NAF-medlem, noe jeg ikke synes er en upris. Da får du en nøytral vurdering av bilens stand og om prisen er riktig. Gustav C. har et godt poeng, ønsker ikke selger å ta del i dette er det nok en grunn til det. 

 

Det er mange E39 på markedet, så du har jo ganske mange valg om du er villig til å reise litt for å finne et godt eksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle som ser fornuften i å ta seg fri fra jobb og bruke flere tusen kroner på en NAF-test som med 99% sikkerhet ikke fører noe godt med seg på en eldre bruktbil. Enten sier potensiell kjøper takk for seg, eller så blir det bare enda mer pruting.

Jeg synes 2-3000kr for en times arbeid er en upris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW tar 1500,- for en tilstandsrapport slik jeg har erfart det. Ingen som krever at du leverer bilen samme dag og at du sitter der å snylter kaffe mens de holder på. Lever bilen kvelden i forveien og hent den igjen etter jobb. Ikke noe skummelt annet en at du har ditt på det rene når bilen selges. Det er 2 års reklamasjon på privat solgte biler nå.. Skal du selge et vrak så skjønner jeg at det ikke frister med en tilstandsrapport.. Selv opplever jeg at de fleste tror en godkjent pkk/eu-kontroll er synonymt med at bilen er bra. Så nødvendig er det ikke, men jeg personlig synes det er ryddig med en NAF/BMW tilstandsrapport. Som selger kan du da henvise til at du ikke vet noe mer enn det som er påpekt på denne tilstandsrapporten, om det skulle skje noe med bilen i ettertid av salget. Å det er troverdig!

 

En sjekktips til som ikke nevnes så ofte er klimaanlegget, sjekk/lukt når det starter opp. Lukter det "høgg" så har det ikke vært renset på en stund og mikrofiltrene må byttes. Er det ille må det kanskje renses flere ganger.. Sjekk også at det blåser kaldt i tillegg :) Dette er ofte ikke en krise, men et tegn på manglende vedlikehold som skal medføre avslag i pris slik jeg ser det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E39 uten rust skal godt gjøres. 

 

Bilmodellen begynner jo å bli noen år og det skal litt til å være fri for krokan i alle kriker og kroker.

 

Det jeg har fiksa på min, med 152 000 km fra 2001 er

- radiator - sprekke i plastikken, veeeldig vanlig ( lett å fikse selv)

- toppdekselpakning - gummi som blir til plastikk og som tetter dårlig ( lett å fikse selv)

- oljefilterhuspakning - gummi som blir til plastikk, 80 kr for pakninga og 3 timers jobb å skifte selv

- litt drivreim og løpehjul - lett å skifte selv

- bremseskiver og klosser - lett å skifte selv

- rust på bremserør bak ( fiksa av verksted til 3800 kr ) etter EU sjekk.

 

Ellers er det snikende rust de fleste steder på bilen så må ta å sandblåse og fikse hvor det går, men har egentlig gitt opp å få den 100%.

Jeg ser rust på dører (nederst og ved kanten, hjulbuer, bakdør ( tror alle E39 har dette), fremme og under fronten på panser, 

 

så lenge bilen holder 4-5 år til er jeg fornøyd da den bruker bensin og verdien av bilen er snart null...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å finne bil uten helt fri for rust lurer jeg på om er vanskelig, men nå har ikke jeg vært å sett på all verdens E39 enda. Ikke la prisantydning på biler være avgjørende. Har sett biler til 100.000 med mer rust en biler til 40-60.000. Normalt så skal prisen gjenspeile tilstanden på bilen, med km-stand og ustyr osv, men virker som folk bare kjører tommelen i været å prøver seg med en pris. Klarer selger å trykke ut av seg: "jeg har ikke SETT noe rust" eller noe i den duren, så kan det være jævlig lurt å be denne personen sjekke nøye på de vanlige plassene før du setter deg i bilen og kjører av gårde for å kjøpe bil. Be de sende bilder av rusta de finner også. For det noen kaller ei lita boble, kan fort være en solid knyttneve! 

Noen av de vanlige plassene er nevnt alt, men når du selv står der så kan disse summeres opp til alle karosseridelene av metall. Jeg brukte ikke lange tiden på dette mens jeg stoppet å pratet litt med selger sist. Da var jeg også innom bakken å sjekket rundt jekkfestene og etter olje lekkasjer.. Verdt å nevne at jeg fant rust på alle karosseridelene av metall på den siste. Dette var ikke små bobler heller, så for meg blir det en dealbreaker. Er veldig viktig at bilen er ren og har bilen en mørk farge blir det fort litt vanskligere å se rust. Er det antagelig mørkt ute når bilen skal besiktiges, så ta nå med en lommelykt! :)

Ang ventiltikkingen på rekkesekser bensin er jeg usikker. Jeg synes alle BMW bensin seksere freser med panseret oppe selv når de er helt nye, men er lyden sjenerende er det ikke et godt tegn. Hører du rasling fra kjede har du klart et problem, men dette har jeg ikke vært borti på 24 ventiler enda.. Kan egentlig fortsette å skrive en evighet, men viss du ikke har kjempe peiling på bil så ta med deg en bilkyndig, så prut med tanke på at han over ser et eller annet. Evt krev tilstandsrapport fra BMW/NAF. Er selger uvillig er det ofte en grunn til det..      

 

Stemmer som du sier at disse små boblene fort kan bli noe stort, men skal passe godt på og sjekke bilen ordentlig! Har vært borti bil der jeg måttet sveise jekkefestene pga brutal rust og skal si det ee tidskrevende! Men men setter pris på alt jeg får av svar her på forumet, greit å kunne høre mer fra folk som har erfaring før jeg setter meg inn i bilen og kjører langt for å se på vrak! :)

 

Har lagt merke til en del E39 på finn som selges billigt pga def. toppakning . . er det et problem blant disse 5 - seriene eller er det bare eiere som ikke har tatt seg til bry å få dette skiftet i tide? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E39 uten rust skal godt gjøres. 

 

Bilmodellen begynner jo å bli noen år og det skal litt til å være fri for krokan i alle kriker og kroker.

 

Det jeg har fiksa på min, med 152 000 km fra 2001 er

- radiator - sprekke i plastikken, veeeldig vanlig ( lett å fikse selv)

- toppdekselpakning - gummi som blir til plastikk og som tetter dårlig ( lett å fikse selv)

- oljefilterhuspakning - gummi som blir til plastikk, 80 kr for pakninga og 3 timers jobb å skifte selv

- litt drivreim og løpehjul - lett å skifte selv

- bremseskiver og klosser - lett å skifte selv

- rust på bremserør bak ( fiksa av verksted til 3800 kr ) etter EU sjekk.

 

Ellers er det snikende rust de fleste steder på bilen så må ta å sandblåse og fikse hvor det går, men har egentlig gitt opp å få den 100%.

Jeg ser rust på dører (nederst og ved kanten, hjulbuer, bakdør ( tror alle E39 har dette), fremme og under fronten på panser, 

 

så lenge bilen holder 4-5 år til er jeg fornøyd da den bruker bensin og verdien av bilen er snart null...

 

I see, er ikke lett å finne en ''strøken'' E39 per dags dato, har tenkt godt på det og noe arbeid vil det nok alltid være for å få det nesten 100%! :) 

Småtteri og enkelte ting vil kunne fikses lett selv, hvis man har peiling. Jeg hbare håper jeg ikke overser noe når jeg er ute og skikker. . En liten bagatell feil kan fort bli noe stort!  [-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være en individuell vurdering. Kjipt å sitte med katta i sekken om kjøper er helt grønn. 

Har du hatt noe problemer på 523'en angående toppakning?  :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen problemer med noe som helst under panseret faktisk. Kun slitedeler og min egen idioti som har bydd på utfordringer. Satser på ny bil mot slutten av året eller tidlig neste år. Bare spare litt penger først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstilling min var egentlig at en selger fortalte om et par-tre bobler på tlf, som viste seg å være ganske mye mer når jeg fikk se det selv. Var rust hull i den ene kanalen og lakken i begge hjulbuer bak kunne pelles av ved berøring. I tillegg var det som nevnt ganske store bobler på alle panel av metall og rust i skjøtene på alle 4 dører. Touring bakluka var heller ikke noe bedre.. Tror ikke selgeren var en luring, bare halvblind og ikke klar over hvor omfanget.       

 

Defekt topp-pakning hører vel med til overoppheting ved kjøring med for lite olje eller et defekt kjølesystem. Så det burde ikke være en vanlig feil, men heller en pekepinn mot dårlig vedlikehold. Selv har jeg merket meg at en del har byttet toppdekselpakning og dette må anses som normalt. Det er ikke en svakhet ettersom gummien blir sprø etter 10 år og tetter for dårlig. Dette gjelder vel de fleste biler og er en enkel jobb å gjøre selv også i min erfaring.         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil si deg når det gjelder E39 er at du skal ikke se deg blind på kilometerstand, E39 er biler som med tilstrekkelig vedlikehold fint kan gå langt over 400 000 km. Har du en E39 som har gått 200 000 km men har noe hullete servicehistorikk så velg heller den bilen med komplett service historikk med 320 000 km på klokka. Problemet med kilometerstand er at E39 er fra en periode da det var super populært å stille tilbake kilometerstand enkelt og uten konsekvenser, så mange biler der ute går med tilbakestillte tellere. Sørg for at serviceheftet stemmer, at alle stemplene er der og dator på disse sammsvarer med den økte kilometerstanden. En her på forumet fant jo ut at sin E39 hadde gått langt over 800 000 km uten har han ante noe, sier forøvrig sitt om byggekvaliteten på disse bilene ;)

Problemet er imidlertid rust, i dører samt i og rundt bakluka har det en tendens til å dukke opp rust nesten uansett. Men E39 er heldigvis ikke plaget så mye av farlig rust, tenker da på i kanaler og rundt støtdemper tårn slik som E34 ofte er plaget med. M52 (1996-2000) og M54 (2002-2003) motorene er robuste maskiner som sjelden feiler, M54 bruker litt olje og felles for de begge er at det kan oppstå problemer med kjøling. Det er fordi mye av komponentene i kjølesystemet er laget av plast og all plast blir som kjent sprø med tiden, toppene på disse motoren er ikke så veldig glad i å varmkjøres så dette bør man være obs på.

Ellers så er det veldig allrighte biler, ble ofte kalt for verdens beste bil når den var ny og selv i dag henger modellen godt med i svingene. God sikkerhet, fornuftig drivstoff økonomi og sikre kjøreegenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er en klassiker.

Både fordi den ble lansert for et betydelig antall år siden (1996) og fordi det er en fordømt god model sett under ett.

Så sent som i 2002 ble en aldrende E39 vurdert til å være den beste modellen i sin klasse - imponerende så sent i "livet".

Bilen er skuddsikker, rust er dessverre mer normen enn unntaket.

Og med alderen kommer problemene.

Så som det er nevnt av flere, fokuser på en LCI variant (jeg har hatt begge) evt en velholdt model med færre eiere.

Km stand er ikke essensielt, ei heller mest mulig utstyr, mye kan ettermonteres evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...