Gå til innhold

M57d30 blir ikkje varm..

nakken
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 1999 modell 530d.

Hadde problemer med att bilen ikkje blei skikkelig varm, so skifta termostaten. No blir bilen varm på småkjøring/kjøring i motebakke, men under langkjøring ligger kjøleveska på rundt 50 grader i følge OBC (tett over det blå feltet).

Har som sagt skifta termostat, har ikkje egr-termostat. Der er sirkulasjon (vann spruter inn i ekspasjonstanken).

Noen som har hatt lignende problemer? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har blitt bedre etter sommeren kom, men kjøler mye enda synst jeg...

Skal skru ut termostaten og vannpumpa i løpet av kort tid og teste termostaten. Skal også sjekke om vannpumpa ser bra ut :P

Men det er ikkje so mykje som kan gå til i kjølesystemet, so skal vere mulig å finne problemet....

Rart å få en defekt termostat, sida termostaten er mekanisk :P har aldri opplevd det ;o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke viskosekoblinga på vifta som henger og kjøler motoren hele tiden da?

+1 kan jo fort være et viskosehjerte som har låst seg, å da er det nesten hel umulig å få driftsvarm motor hvis man ikke belaster den hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke viskosekoblinga på vifta som henger og kjøler motoren hele tiden da?

Det skal da vel ikke ha så mye å si dersom termostat er i orden? Da skulle man jo ikke fått opp temperaturen på vinteren heller siden det er mye bedre kjøling da.

Og spesielt som trådstarter skriver, så får han opp temperaturen på småkjøring (når viftens jobbing har mest å si), og ikke på langkjøring når viften har liten virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Legger inn svaret i tilfelle noen har samme problemet:

Den nye termostaten jeg fikk fra koed var gåen, fungerte etter jeg skifta andre gang. Vil anbefale å koke termostaten opp i ei panne for å sjekke at den fungerer før montering....

Forresten: er det noen som vet hva føleren på venstre side på dekslinga på radiatoren er til (sett forfra). Temp sensor for den fremste vifta kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn svaret i tilfelle noen har samme problemet:

Den nye termostaten jeg fikk fra koed var gåen, fungerte etter jeg skifta andre gang. Vil anbefale å koke termostaten opp i ei panne for å sjekke at den fungerer før montering....

Forresten: er det noen som vet hva føleren på venstre side på dekslinga på radiatoren er til (sett forfra). Temp sensor for den fremste vifta kanskje?

Dette er nok AUC sensor til klima, den som sniffer etter uren luft og som aktiverer resirkulering av luft om denne står på auto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...