Gå til innhold

Hjelp til valg av bmw e90


frebernh
 Share

Anbefalte innlegg

hei.

jeg er 18. og skal kjøpe meg førstegangsbil ettersom jeg strax får lappen :-P. jeg jobber og har alltid hatt god kapital og sansen for at ting skal være fint og skikkelig, har hatt lett sykkler, som jeg likte veldig godt å skru på, men nå når jeg skal kjøpe bil så har jeg likevell blitt litt usikker på hva som er bra og ikke.  så fint hvis noen her kunne hjulpet meg litt...

 

jeg skal som sakt ha en e90 og jeg tenker å legge ut fra 80-110k for bilen, vil helst ha diesel og den må selfølgelig være gått så lite som mulig. jeg overlever ikke med standard seter (må ha noe form for sportsseter) og vil helst at bilen skal ha så mye ekstrautstyr som mulig, det er ikke snakk om 320 eller 325 hvis ikke prisen er veldig god, har mest lyst på 316i eller 318d siden jeg er ung og forsikring gjerne er dyrt.

 

det jeg lurer på er hvor langt går diesel bilene? og hvor langt går bensin bilene? da mener jeg i hovedsak motoren siden det andre kan ha så stor invirkning på bruker og vedlikehold.  er det noen årsmodeller eller motorer jeg bør holde meg unna? er det noen modeller der register kjedet ikke er bra? når skal man skifte register kjedet? er jo ikke servicer på dem. 

jeg har lakt merke til at bilene i min prisklasse ofte overskrier 200,000km men er dette noe å bekjymre seg for? jeg kan fikse alt av forstilling selv og de fleste andre slitedeler, men kan motoren plutselig havarere på under 200 eller 300 for den slags skyld?. 

 

elektroniske feil er alltid kjipe greier, men er det mye av dette i e90 bilene? finnes det eventuelt billige eller pris akseptale verktøy for å fikse dette? lette guider osv?

 

hvordan er det med forsikringen på en e90? siden det er en relativt ny bil så tenker jo jeg at det må være mer gunstig enn å forsikre en e46? 

 

etter det jeg har hørt er disse bilene så gode som feilfrie, men er det ingen modeller som har noen ekstra svakheter? selv om bmw har dårlig rykte med mye skruing så er egentlig alt jeg har hørt at alt holder veldig lenge på disse bilene, hørt om bærearmer og foringer som har hodlt mer en 300,000km  i bergen, men er dette spesialtilfelle eller gjelder dette mangen biler? 

 

hvordan er det med rust på disse i forhold til e46. har hørt at e46 har rustproblemer, er disse like gale? ruster det lett? 

 

om noen kunne ha svart på noen av spørsmålene hadde det vært toppers. 

er første bilen jeg har og alle må begynne et sted, har apsolutt ingen erfaring, så all erfaring er behjelpelig :-P 

Takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så vil jeg si velkommen til Norges største BMW forum.

:-)

E9* er en fin model.

Hatt et par slike selv.

Skulle jeg anbefalt noe var det å gå for en diesel, bensinmodellene er uten turbo og er ganske tannløse.

De har heller ingen fin gange å snakke om ( 316-320i).

Så finn deg en fint holdt 318 diesel.

Du har hørt endel om BMW hører jeg, og du vil høre mer.

I den prisgruppen du ser etter bil i, vil det naturligvis oppleves flere feil enn biler som er nyere og med lavere km stand.

Så se etter en bil som har blitt fulgt opp og har hatt jevnlig servicer, enn biler med lavest mulig km.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det :-)

jeg har sjekket markedet i noen måneders tid nå og, det er ikke så mange e9* biler der til den prisen jeg kan tilby, men det er en del biler 10 og 15k over, men her håper jeg klarer å prute prisen ned litt :-P 

 

godt å høre at det er gode biler 

 

har forsovidt i det siste funnet ut at rattlåsen kan låse seg på disse bilene, er det noe som ofte skjer eller er det veldig skjeldent? det som bekjymrer meg litt er at jeg ikke finner noen e90 biler som har gått over 300.000km på finn. og det jeg lurer på er at det skjer så mye gale med de etter det eller motoren går kaputt. har og lakt merke til at en rekke tilfeller motoren er byttet på rundt 100,000km på disse bildene. skyldes det dårlig holdt eller kan det skje om man steller godt med de? (om man er uheldig da) 

 

ellers så er jeg enig med at jeg burde gå for diesel, men er jo da et par ting som bør være byttet gjevnlig som partikkelfilter osv. 

 

om noen fler kunne ha kommet med hjelp hadde jeg blitt takknemelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har X mengde kr tilgjengelig og den summen får deg inn på markedet med de mest slitne bilene i en modelserie.

Kanskje du da bør se på E46?

Det er vel modellen jeg selv har likt best av alle mine ulike 3 serier.

En flott kombo av klassisk og moderne bil.

Ifht feil som kan og ikke kan skje, det vet man aldri.

Mtp motorhavari så skjer det, noenganger pga produksjonsfeil andre pga feil bruk eller manglende vedlikehold.

Slikt har man aldri noen garanti for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så må jeg si du har tatt ett godt valg som førstebil, dette er utrolig gode biler å kjøre og har kjøreegenskaper ingen andre i klassen kan matche :) Jeg ville i din prisklasse forsøkt å finne en så ny som mulig 318d med så mye som mulig utstyr, Sportstoler, Xenon, PDC osv. Gå etter biler med komplett servicehistorikk da dette er trygge valg, velg heller en bil som har gått lengere men med historikk enn en som har gått kortere med hullete historikk. Modellen E90 er svært driftsikre biler og de har en utmerket god byggekvalitet, det er så si ingen kjente feil med modellen men den har noen motorer som er bedre enn andre men gjenvn over er dette ett trygt kjøp. De tidligere utgavene av 316i har noe svin på skogen, den er dessuten umåtelig daff. 320d har hatt sin dose med gåene manifoiler, Swirlflaps og dyser mens rekkesekserene i diesel og bensin så si er skuddsikre. For en 18 åring passer 318d veldig greit, den er ikke dau men heller ingen racerbil men da beholder du kanskje lappen også :P

Jeg hadde selv E90 325d i 3 år og den var driftsikkerheten selv, det var bare å fylle diesel å tut å kjør. Den var gått 135 000 km når jeg var ferdig med den og enste, da mener jeg eneste siltedelene som ble byttet var bremser og EN foring i understellet. Alt annet var fra bilen var ny og den var fast og veldig tight å kjøre ennå, mye bil igjen her var beskjeden jeg fikk på innbyttetaksten. Kilometerstand er det minste du behøver å bekymre deg for hvis bilen har god historikk og kan vise til bytte av slitedeler, går noe i stykker så kan det bli dyrt men slik er det men alle biler i dag. En E90 kan gå 600 000 km om du vil, alt handler om vedlikehold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :-)

Svippet litt innom 118D med m-sport. Er veldig fine biler, men litt små. Noen som,vet om det er mye tull med de?

Skal ikke si at jeg hat sett mange 318D biler med motorskifte, men jeg har sett mange 320D bilet som har det. Er det ingen typiske motorfeil på noen av disse? Sett litt på audi også, men fant fort ut at på nesten alle 2,0 tdi motorene ryker oljepumpen. Er det ingen sånne typiske feil åå e90 bilene? Det jeg vet er at hvis oljepumpen ryker kan man fort ende med motorbytte, noe som jeg ikke vil, men alt kan jo skje, men vil gjøre alt for å forebygge det. Er derfor jeg spørr :-)

Ser også at 320D er billigere en 318D, regner det har med at det er flere feil på 320?

Har spurt forskjellige som selger 318, men mange av de vil ha det til at riper og småbulker er helt normalt, noe jeg ikke mener. Altså de synest ikke jeg skal få bilen billigere selv om det var riper og sånt som ikke står i annonsen. Hva tenker dere? 115k for en 318D som har gått over 200,000km usikker historikk med helt grei utsyrspakke. Og bulker riper som koster minst 10k og fikse er det billig?

Takker igjenn for svar! :-) er til stor hjelp da jeg aldri har eid bil før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren i 118d er akkruat den samme som i 318d, og ut over det så deler 1-serien (E87) veldig mye komponenter med E90 og er således en veldig driftsikker og holdbar bil. Det er såvidt jeg vet ingen kjente store motorfeil på 318d, kontra 320d som har hatt sine problemer uten at det har vært særlig alvorlig. Motorbytte er ikke normalt på biler, da skal det være mye som er galt og man er gjerne svært uheldig om man må bytte motor.

2,0 TDIen til Audi er beryktet for sin Oljepumpe, dyseproblemer og turbohavari, da er 1,9 TDIen en mer robust sak. Som jeg sa så er der ingen kjente feil med E90, det er rett og slett veldig gode og feilfrie biler, den topper ADAC (Tyske NAF) sin liste over biler som har minst motorstopp. Det samme kan man dessverre ikke si om Audi A4 ifra samme periode, her er det mye rusk ute å går. Med A4en ble bedre den også med da er du på nyere biler som koster mer ;) Grunnen til at 320d er billigere enn 318d ar ingenting med feilstatestikker å gjøre, heller at det er den modellen de ligger flest biler til salgs av samt at 320d fikk man ett helt år før 318d ble introdusert. De små feilene som har vært på 320 motoren er ikke nok til å påvirke brukt prisene, det skal det mye til for å gjøre.

Småbulker og riper må du selvsagt regne med på en 7 år gammel bruktbil som har gått 200 000, hvis ikke så må du kjøpe ny bil. Jeg tenker også at styr unna alt som har gått såpass langt og har usikker historikk, det ville jeg ikke gamblet på. Bruk heller litt lengere tid på å finne en bil som har god historikk :)

Var jeg deg så ville jeg sett på noe sånn som denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49660825&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18d 122hk (m47tu2) er en motor med relativt lite problemer. Det er n47 motorene (18d 143hk og 2,0d 177hk) som har slitt med havarier pga veiv/register.

så jeg er helt uenig med Fredrik, ikke gå for "så ny som mulig", men så ny som mulig med gammel type motor om du skal ha r4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg er helt uenig med Fredrik, ikke gå for "så ny som mulig", men så ny som mulig med gammel type motor om du skal ha r4.

Grunnen til at jeg skrev det slik er da det ikke lar seg på langt nær gjøre å få tak i en LCI (facelift) 318d på trådstarters budsjett, men for all del..greit å få påpekt det :) Er jo ganske soleklart at på det budsjettet han har satt opp så dreier det seg kun om 122 hestern (M47) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18d 122hk (m47tu2) er en motor med relativt lite problemer. Det er n47 motorene (18d 143hk og 2,0d 177hk) som har slitt med havarier pga veiv/register.så jeg er helt uenig med Fredrik, ikke gå for "så ny som mulig", men så ny som mulig med gammel type motor om du skal ha r4.

Enig, jeg vil også anbefale 318d kontra 320d, så lenge driftsikkerhet er et tema.

Personlig blir ikke min neste BMW utstyrt med N47.

Men igjen, så vil jeg heller anbefale deg et pent eksemplar av E46, kontra de mest slitne modellene av E87 og E90.

Å tro at du får et strøkent eksemplar av E90 for en billigst mulig sum, blir litt som å tro på nissen.

Dette er en snart 10 år gammel bil med ca 200k på telleren, det skjer ting da.

E87 holder seg vanvittig godt i pris, nesten bedre enn E90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...