Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e39 525d hvor jeg er usikker på om turbo'en er byttet, bilen har gått 263 000km og etter min mening så vil jeg tro den er byttet en gang?

 

Så dere med denne motoren vet dere hvilken km. stand turboen har blitt byttet enten av dere eller tidligere eiere?

Bilen min går veldig fint og virker ikke som om det er tid for skifte med det første, den kan "ule" litt enkelte ganger syntes jeg (mulig pga. varmen?) Generelt usikker på om ulingen kommer fra turboen.

 

 

Vet de fleste nyere bilen enn denne som regel har et turbo ras rett i underkant av 200 000km.

Selvsagt ikke alle, men etter litt lesing på nett ser det slik at mange dieselbiler (også BMW) ryker turboen i underkant av 200 000km.

 

 

Skrevet

Jeg tror ikke den nødvendigvis har blitt skiftet før selv om den har gått 263kkm. Alt er vel avhengig av hvordan den har blitt behandlet, både mtp. temperatur og oljeskift osv.

 

Jeg har selv en E39 med samme motor som har gått 275kkm uten turboskifte. Den er fortsatt like tight og fin uten ulyder. Det samme med min E65 som har gått 267kkm på samme turbo - ingen tegn til slitasje eller ulyder der.

 

Begge bilene har fått hyppige oljeskift med Castrol samt skifte av veivhusventilasjonsfilter annenhvert oljeskift. Sørger også for at jeg har god og varm motor før jeg gir den hard pedal, og andre veien så lar jeg de alltid kjøle seg ned litt før jeg stopper motoren. Regner med dette har en del å si på turboens levetid.

Skrevet

Det siste du skriver er akkurat slik jeg bruker bilen også, spot on.

Selvsagt vil nok dette ha noe og si på levetiden.

Men dersom jeg byttet turbo nå (rent hypotetisk) vil jeg ville ha merket en forbedring i ytelse?

Skrevet

Med fare for å begi meg ut på farvann jeg ikke har spisskompetanse i (turboer), så tror jeg ikke du vil merke noen forskjell så lenge den du har er i orden. Hadde du hatt noen mekaniske skader på den så hadde det nok stilt seg litt annerledes, men så lenge lagrene er fine, smøring er ok og VNT (eller evnt. wastegate) med dens styring er i orden så tror jeg ikke du ville ha vunnet noe på å bytte til en maken, ny turbo.

 

Om du trenger mer dyptgående svar så tror jeg TRF eller noen andre eksperter kan svare langt bedre enn meg ;)

Skrevet

Jeg har en e39 530D og den kjører også på original turbo og har nå rundet 300.000km.  Den snurrer fremdeles helt fint. Jeg har kjørt bilen de siste 120.000km og er også nøye på å kjøre fint på kald motor og å la turbo roe ned etter hardkjør. Kjører Mobil 1 5w30 esp kvalitetsolje og har oljeskiftintervaller på ca 10.000km. Skifter også veivhusfilter jevnlig. 

 

Disse bilene bruker Garrett turboer og dette er kvalitet. Jeg hadde tidligere en Volvo 740 Turbo som hadde runda 400.000km da jeg solgte den og den gikk også på originalturbo. Ikke samme turbo som Bmw diesel men det var også Garrett men med wastegate. 

Skrevet

Min har også ca 266 000 km, kjøpte bilen når den hadde gått 148 000 km, og har ikke blitt byttet turbo i mitt eie.

Den kjennes helt fin, ikke mye slakke opp og ned, og kan ikke kjenne noe inn og ut. Så den kjennes helt fin ut.

Men den uler litt når motor er kald, men dette går seg til når den får litt varmen i seg.

 

Jeg bytter også jevnlig olje, og veivhusfilter ca hver andre/tredje gang jeg bytter olje. Bruker castrol edge 5w-30.

Kjører alltid fint og rolig til den har fått varmet seg litt, gir aldri mye gass før den er driftsvarm, blir heller ikke stoppet rett etter hardkjør.

 

En annen ting er jo det og ikke slå av tenninga med høyt turtall, eller om du nettopp har gitt gass, for da stopper oljetilførselen

menst turboen fortsatt spinner fort. Og det er ikke bra. :P

Skrevet

Det var godt å høre :)

Jeg fikk foresten med filter og div. ved flushing av aut.girkasse, da tidligere eier ikke benyttet seg av det da han hadde lest mange pros/cons angående nettopp, "flushing".

Er dette noe dere vil anbefale å gjøre eller? Hvordan gjøres det? Evt. hva koster det å få gjort på verksted?

Skrevet

Jeg har betalt ca 4000,- de gangene jeg har gjort det, da er det med nytt filter og 12-15 liter olje. En flusher er en egen maskin som varmer opp olja og fyller på med trykk. Den reverserer oljestrømmen hvert 3. sekund for å slå løs partikler som har lagt seg i kjøleren etc.  Dette er som sagt en egen maskin og ikke noe du kan gjøre hjemme i garasjen.  De fyller ny olje inn i ene enden så kommmer gammel olje ut i andre enden. Dette gjøres helt til all den gamle oljen er ute og det kommer ny olje ut i andre enden. 

 

Vil absolutt anbefale å få gjort dette. 

Skrevet

Eneste problemet med og flushe/bytte olje når bilen har gått langt er om det løsner avleiringer i ettertid som setter seg fast i ventilhuset. Jeg hadde dog vært mer skeptisk om bilen har hengerkrok, da kan den ha dratt for eksempel campingvogn og dette sliter mer på lameller, noe som igjen fører til mer dritt i olja. Jeg bytta olje på kassa mi da den hadde gått ca 195 000 km, olja var svart men luktet ikke brent og hadde ikke noen partikler i seg. På bmw sa dem at olja så "fin" ut med tanke på partikler/brent lukt men den var svart og godt brukt selvsagt. Jeg har ikke hengerkrok på min da.. :) Tror det var rundt 4-5000 jeg betalte også, pluss jeg bytta sim ring på utgående aksel samtidig, so ble vel nesten 10000,- totalt.. :P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...