Johannes1993 Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Hadde et lite uhell her på fredag da jeg fikk en bil i siden på bilen min :/Jeg kom kjørende på en vanlig vei (ikke forkjørsvei) og han kom ut fra en grusvei på siden (privat veg tror jeg) og smalt rett i sia mi... så leste jeg litt og så på det med vikeplikt fra høyre å er usikker. Hadde jo egentlig vikeplikt iforhold til høyrereglen, fordi det var ca 10 hustander inn den vegen. Men pga merkingen er jeg noe usikker for en kompis mente at stiplet linje som passerer innkjørslen da har jeg ikke vikeplikt og stiplet linje som går innom innkjørslen da har jeg vikeplikt, Her gikk den stiplede linjen forbi og ikke innom men stemmer dette?? Altså skal man krysse stiplet linje så har man vikeplikt? vist den går rett forbi og ikke innom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Er ikke helt sikker, men har hørt at stripene skal bue inn i innkjørselen, som du sier, dersom man har vikeplikt. Har også sett noen unntak på dette. Var det noe skilt der han kjørte ut? Stedsnavn=vikeplikt, mens husnr.=han har vikeplikt (når du ikke er på forkjørsvei) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Hvis veien du kjørte på ikke er en forkjørsvei vil jeg tror at alminnelig vikeplikt fra høyre gjelder. På den annen side skal alle sjåfører vise aktsomhet i veikryss og noe kan tyde på at dette ikke helt er tilfellet her. Jeg vil tro at det avgjørende punktet er hvor på din bil du ble påkjørt. Det er stor forskjell på om du ble truffet på siden foran eller midtskips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Uansett hvem sin feil det er synes jeg han som smalt i deg opptrådde idiotisk og burde vist forståelse og aktsomhet. Men mange som absolutt står på sitt. Men som nevnt over; om veien betegnes som en innkjørsel av noe slag så vil det være hans feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Hvis det er skiltet vei han kom i fra (kan være grusvei inn til noen hus, så lenge vegen heter noe) og du kjører på en vei som ikke er forkjørsveg så er det høyreregel som gjelder. Sannsynligvis er det din feil, beste du kan håpe på er nok delt skyld Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johannes1993 Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 Det er ikke noe vegnavn på vegen han kom ifra, og han traff meg i siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johannes1993 Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Hmmm... Han har jo regelrett kjørt PÅ deg. Det er heller ikke noe vikepliktsskilt der han kjørte ut? Så lenge det ikke er det er det nok fremdeles høyreregel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 er ikke mer enn 12 mnd siden jeg hadde oppkjøring, og da sa kjørelærer til meg at; går linjen forbi utkjørsel har du forkjørsrett, går ikke linjen forbi har du vikeplikt. bare få ned i skademeldingen det at linjen går forbi utkjørsel og legg ved bildet ditt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Stemmer egentlig det med stiplet linje, at stiplet linje antyder at du har forkjørsrett... Men etter det jeg fant nå, er det ingen skrevet regel som sier dette... Skulle fremmes forslag om det i 2012, men fant ingenting i farta om at det har blitt vedtatt Spill iallefall på det kortet, kan være en nøkkelbrikke her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johannes1993 Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 det er ikke utkjørslen på bilde men en litt lengere nede, den innkjørslen han kom ifra var enda mindre og ja linjene går rett forbi.. Fant noe om denne igår... http://www.vegvesen.no/s/pdf/VoV/2012-04/index.html#/4/ på side 5 under MERKING. linje 4 og 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArildJr Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Egentlig utrolig vanskelig det der. MEN alle sjåfører skal være aktsomme og ta hensyn. Greit han kanskje har forkjørsrett, men ingen har likevel påkjørsrett. Så lenge han har truffet deg i siden så har han kjørt på deg. Hvis ikke det blir motbevist at du har kjørt styggfort så har jo han her bare kasta seg ut i veien uten å være aktsom = hans feil. Var selv innblandet i en ulykke i en rundkjøring engang. Vi fikk en bil rett i siden (høyre) i en rundkjøring - siden han traff bilen i siden så la politiet denne skylddelingsgreia på hylla og sa at siden han gamlingen hadde kjørt oss i sida så var det hans feil uansett (de var på stedet pga skader) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Politiet har vel ingenting med å bedømme det? Sånn egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747?q=vikeplikt+for+h%C3%B8yre Spørsmålet her er vel om den grusveien er ment for alminnelig ferdsel, noe den ser ut til å være. Vilket betyr det er du som er skyld i ulykken. § 7.Vikeplikt1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet. Fører av sporvogn som vil svinge inn i veg med gangfelt, har vikeplikt for gående når fotgjengersignalet lyser grønt. 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd. 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. 6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Men det er jo ikke veien på bildet det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå