Gå til innhold

valg av neste bil: 130i VS GT86 VS Golf GTI 6


Sonora
 Share

Anbefalte innlegg

hei alle sammen 

 

tiden har kommet for å kjøpe seg en ny og mer spennende bil.

 

jeg har 130i , GT86 og Golf GTi i sikte.  Golfen blir med DSG girkasse mens de to andre blir manuell.

 

Vill gjerne høre deres mening ? kom med pros og cons :)

 

Hvilken ville dere valgt og hvorfor ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke kommentere BMW'en (Jeg venter min første BMW om 2 uker (F30)), så jeg har ingen stemmerett her.

 

Jeg er stor fan av Golf'en, da den er et supert kompromiss mellom hverdagsbil og litt morro. Men den er akkurat det. Et kompromiss.

GT86'en ser jeg mer på som et leketøy - men praktisk kan den knappast kalles. Jeg liker også denne bilen godt, men i min begrensede erfaring blir den litt hverken fugl eller fisk. Jeg skulle gjerne lekt litt mer med en GT86, men tror ikke jeg hadde kjøpt en.

 

Jeg er som sagt ny mht BMW, men alle prøvekjøringene av ulike modeller før jeg nå handlet har vist en verden av morro som jeg ikke tidligere har erfart. Jeg har som nevnt tidligere trillet rundt i en GTI i noen år.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse ville jeg valgt 130i. Bilen har både flere sylindre og bedre ytelser enn de to alternativene. Jeg har aldri kjørt en 1-serie, men ser for meg at kjøreegenskapene må være upåklagelige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville valgt 130I, den er sprekest og har flotte kjøreegenskaper. Toyota GT86 er jo en mye nyere bil med fantastiske kjøreegenskaper (best av dette trekløveret?) men med 0-100 på 7,7 sekunder så er den virkelig ikke sprek sett med dagens briller. I tillegg så er det en Toyota med kjipt interiør bestående av mye hardplast. Golfen faller igjennom fordi den har framhjulstrekk, det blir aldri sportslig med framhjulstrekk og automatgir ;)

130I har god kvalitet, agile kjøreegenskaper, lyd som overgår de to andre og en driftsikker motor :) Og det faktum at den har en langsmontert rekkesekser, bakhjulstrekk og manuellgir som er hoved oppskriften på en kjørebil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel..så det er helt irrelevant at den ene er fremhjulsdrift og den andre er bakhjulsdrift? Det er da SÆRS relevant for kjøreegenskapene og sportsligheten.

Hva slags nazi-moderering er dette? Her er jeg helt enig med bl.a Werther som har kritisert dere kraftig for dette tidligere.

 

Ikke driv å slett relevante innspill etter eget forgodtbefinnende! skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke irrelevant, men jeg ser ingen grunn til at dette skal bli en ren RWD vs. FWD-diskusjon, noe det var i ferd med å bli. Trådstarter er nok veldig klar over hvor drivhjulene sitter på de forskjellige bilene.

Ditt svar var uansett bare svar på en kommentar som var unødvendig i utgangspunktet, og jeg så ikke at det bidro noe særlig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje ikke hvilken innvirkning dette har på kjøreegenskapene eller oppførselen til bilene? 
I enhver debatt mellom nettopp Golf GTI og 130i synes jeg nesten det er punkt 1 på lista over ting som burde belyses.

 

 

;)

 

2012-bmw-1-series_100334419_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ble litt diskusjon rundt dette og det er jo alltids greit :)

 

Ser at golfen faller litt gjennom når man spør på et BMW-forum men har prøvd bilen og syns den er latterlig morsom. Kanskje ikke det siste innenfor handling og presisjon men absolutt en god bil.  og man kan ikke klage på DSG girkassa :)

 

GT86 frister med tanke på at det er en helt ny bil og at den får såpass mye skryt for kjøreglede og handling. men det som ikke tiltrekker meg derimot er interiøret som ser ut til å være hentet fra en 1996 modell corolla. og at det mangler litt hester under panseret.

 

130i har jeg prøvekjørt og den falt i smak. Motoren er fantastisk og bilen ser veldig bra ut. men det som bekymrer meg er interiøret. alt er litt ut datert  men det kan jo fikses ved å sette på performance stoler osv. 

 

 

uff dette er så vanskelig , og jeg sliter virkelig med å bestemme meg.   har et budsjett på ca 400. så kim gjerne med andre forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre krav har du til bilen? F.eks antall seter, dører, tak osv.

Om du kan leve med to seter ville jeg sett på Z4 3.0Si, evnt. M.

 

Har ingen faste krav egentlig , vill bare ha en herlig bil som fungerer både til vanlig og når man begraver foten ned på godpedalen. 

 

må nesten ha flere seter enn to altså.  

 

har sett litt på E46 M3 og E39 M5 men hører at de er mye feil med de bilene. og man får ikke finansiert de på grunn av alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd alle 3 :smile: De er morsomme på hver sin måte :smile: Både GTI'n og 130i'n er jo biler som ikke ser spesielt spreke ut, og kan derfor være en morsom overraskelse ;-) 130 er en utrolig morsom bil. Meget gode kjøreegenskaper og en herlig lyd. De holder seg også godt i Pris. GTI'n føles kanskje sprekere pga. den river i rattet når en kjører, men dette er jo en mer vanlig bil enn de andre og vil nok holde seg dårligere i verdi enn 130'n, samt at kjøreegenskapene ikke er like gode som på BMW'n. Ae86 e en morsom bil, men den mangler litt effekt for å være perfekt. Den er dog meget leken og har morsomme egenskaper, men Subaru Motoren er tørst og litt utdatert. Tror faktisk jeg heller ville valgt Subaruen foran AE86, da jeg liker frontfangeren på den bedre, samt at Subaru logoen er litt fetere å ha i fronten enn Toyota merket i mine øyne :P

 

Av disse tror jeg nok at jeg ville valgt 130'n, men jeg er nok litt for merkebevisst til å kunne dømme rettferdig, men den er en morsom bil som er litt mer prakisk og bedre utstyrt enn AE86. Tror det er den bilen som vil holde seg best i pris og pga det er såpass få i Norge. AE86 får man en nyere bil for pengene, men tror kjøregleden er får i en slik fort kan oppnås i en billigere Mazda MX-5. Baksetet er ikke brukende til passasjerer, så en må se på den som en toseter. GTI er og blir en sprek golf, men fortsatt en golf(Samme gjelder vel 130, men lyden er så rå at man glemmer det fort ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd alle 3 :smile: De er morsomme på hver sin måte :smile: Både GTI'n og 130i'n er jo biler som ikke ser spesielt spreke ut, og kan derfor være en morsom overraskelse ;-) 130 er en utrolig morsom bil. Meget gode kjøreegenskaper og en herlig lyd. De holder seg også godt i Pris. GTI'n føles kanskje sprekere pga. den river i rattet når en kjører, men dette er jo en mer vanlig bil enn de andre og vil nok holde seg dårligere i verdi enn 130'n, samt at kjøreegenskapene ikke er like gode som på BMW'n. Ae86 e en morsom bil, men den mangler litt effekt for å være perfekt. Den er dog meget leken og har morsomme egenskaper, men Subaru Motoren er tørst og litt utdatert. Tror faktisk jeg heller ville valgt Subaruen foran AE86, da jeg liker frontfangeren på den bedre, samt at Subaru logoen er litt fetere å ha i fronten enn Toyota merket i mine øyne :P

 

Av disse tror jeg nok at jeg ville valgt 130'n, men jeg er nok litt for merkebevisst til å kunne dømme rettferdig, men den er en morsom bil som er litt mer prakisk og bedre utstyrt enn AE86. Tror det er den bilen som vil holde seg best i pris og pga det er såpass få i Norge. AE86 får man en nyere bil for pengene, men tror kjøregleden er får i en slik fort kan oppnås i en billigere Mazda MX-5. Baksetet er ikke brukende til passasjerer, så en må se på den som en toseter. GTI er og blir en sprek golf, men fortsatt en golf(Samme gjelder vel 130, men lyden er så rå at man glemmer det fort ;-) )

Takk for utfyllende svar :) 

 

Ser helt klart tingene du nevner , men tingen er at ut ifra trekløveret så ser GT86`en best ut. jeg er kanskje litt barnslig og har enda ikke vokst opp  men jeg liker at bilene jeg kjører ser litt bøllete ut vis du skjønner. 

 

Ser alle de positive og negative sidene med alle tre , men klarer fortsatt ikke å bestemme meg 100%. 

 

og 1 ting som er positivt med GT86`en og Golfen er at begge er nesten kliss nye biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...