Gå til innhold

kw til hk?


Sjøbuse
 Share

Anbefalte innlegg

Diskuterer litt med min bror.

Hvor mye hk er det i en kw?

Han sier du skal regne kw X 1,36

Jeg mener du skal regne kw X1,34

Det samme sier min omregnings app på mobilen. Der er det også masse desimaler. Men vi forenkler det og driter i 40 desimaler. ;)

Om vi tar min bil som eksempel.

210 kw X 1,36 = 285,6. Og alle sier jo det er 286 hk i den bilen. Til og med vognkortet mitt.

210 kw X 1,34 = 281,4. Og etter søk på nett så står det over alt at min motor yter 282 hk.

Hva er egentlig riktig her?

Etter søking finner jeg også ut at min bil har 286 PS og 282 HK.

Det er da HK vi bruker her i Norge og ikke PS?

Så det er HK vi vil finne og ikke PS?

Så 210 KW må da være 282 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid regnet med 1,36 jeg iallefall...   men helt sikkert noen her inne som vet mer om det : )  

 

forøvrig tatt ut lite effekt i disse motorene   :):P  skulle tru de gikk å hente mere forholdsvis enkelt :-k

 

f.eks.    m50b20=  75 hk/liter

            m50b25=  76,8  hk/liter

            m60b30=  72,6  hk/liter

            m60b40=  71,5   hk/liter

            m62b44=  65,0     hk/liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del forvirring rundt begrepet "hestekrefter" (HK). I Norge bruker vi den tyske definisjonen som er PS (Pferdestärke - altså "hestekrefter"). Den britiske definisjonen BHP (Brake Horse Power) har en litt annen historisk bakgrunn (hvor mange pund en hest kunne trekke én fot opp i løpet av et minutt - senere uttrykket som antall watt etter James Watt som spesifiserte kraften i en matematisk kontekst). Det avgjørende her er at britene brukte British Imperial Units (måleeneheter) og ikke det metriske systemet som tyskerne brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler: http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

 

Det finnes en rekke definisjoner av hestekrefter. Noen variasjoner på hvilket tallsystem som ligger til grunn og noen variasjoner på _hvor_ i systemet du måler effekten. Faktisk bruk varierer fra region til region.

Som Fredrik sier, så bruker vi HK definisjonen som overlapper med  PS i norge - "metric horsepower".

 

1 "norsk" HK = 735.49875 W, som betyr at omregningstallet ditt er ca 1,3596216173 for kw -> hk som er ganske nært 1,36

Og som det nevnes av Sjøbuse, så er opphavet til 1.34 konverteringen kW til BHP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så vi bruker PS i Norge.

Leste nemmelig på nett at 740 har 282 hk. Derfor jeg regnet med at det var 1,34 som var riktig regnemåte og ikke 1,36.

Har alltid regnet 1,36 før. Men ble usikker når 1,34 stemte med hk i bilen og med appen på mobilen min.

At man ikke bare kan holde seg til 1 standard...

Nå skal jeg lage en egen standard. Så blir 500 hk i bilen min regnet i min standard ;) SHK (Sjøbuse Heste Krefter)

Alt burde bli mer sammstemt.

Alle mål blir mm. Bort med tommer.

Alle prater Norsk. Bort med andre språk.

Alle bruker NOK. Bort med annen valutta.

Tenk så fin vi hadde fått det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så vi bruker PS i Norge.

Leste nemmelig på nett at 740 har 282 hk. Derfor jeg regnet med at det var 1,34 som var riktig regnemåte og ikke 1,36.

Har alltid regnet 1,36 før. Men ble usikker når 1,34 stemte med hk i bilen og med appen på mobilen min.

At man ikke bare kan holde seg til 1 standard...

Nå skal jeg lage en egen standard. Så blir 500 hk i bilen min regnet i min standard ;) SHK (Sjøbuse Heste Krefter)

Alt burde bli mer sammstemt.

Alle mål blir mm. Bort med tommer.

Alle prater Norsk. Bort med andre språk.

Alle bruker NOK. Bort med annen valutta.

Tenk så fin vi hadde fått det :P

 

Det er jo overordnet akkurat dette den europeiske unionen handler om... felles standarder på de fleste nivåer. Ironisk nok er det britene som "vant" betegnelsen for hva en standard måleenheten for fysisk kraft skal være. Watt eller mer korrekt Kilowatt (kW) etter James Watt. Watt er definert som joule per sekund (arbeid per tidsenhet). 1 kW tilsvarer 1000 Watt. 100 kW tilsvarer 136 HK (altså Pferdestärke - PS). BMW F30 320d har dermed en effekt på 135 kW og ikke 184 HK (altså Pferdestärke) som bare skaper forvirring for mange... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...