Kattlikzm Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 Hallo folkens Siden jeg aldri har kjørt en bil med automatkasse mer enn 10 minutter har jeg et par spørsmål som jeg har grublet over: 1. Si at du står i en bratt oppoverbakke og du slipper bremsen uten å gi gass (bilen står i D selvfølgelig). Vil den da sakte rulle fremover, eller vil man kvele motoren? 2. Samme situasjon som nevnt over, men med super glatt føre (og en veldig bratt oppoverbakke med krevende føre ) og ASC står på. Vil motoren kveles da, eller vil den gå i en slags "auto brems" modus for å hindre at motoren kveles? 3. Går det an å kvele enn bil med automatkasse? Hvordan? 4. Hvordan fungerer "P" (Park) funksjonen? Er det bremsene, håndbremsen, eller at bilen går i et eller annet gir (fks 1 gir) som gjør at bilen står parkert? 5. Kan man ruse motoren mens bilen står i P? Eller sliter man ut girkassen/skader andre ting? 6. Hvorfor har man håndbrems når man har Park funksjonen? 7. Må man holde inne bremsen mens bilen står i P? 8. Kan man gå fra D til N mens bilen ruller, for så å gå fra N til D igjen mens bilen fortsatt er i bevegelse? 9. Hvorfor har man N funksjonen? Ser ikke hvordan den kan være nyttig? 10. Er det meningen at man skal kjenne et lite vibrasjon når man går fra D til R? Min tidligere lærer sa: Ingen spørsmål er dumme! Håper folk kan bidra med å gjøre meg klokere! Takker på forhånd Edit: Forresten: Bilen jeg skal ha autokasse på er en facelift e39. Så alle spørsmålene over omhandler automatkassen man fikk på e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 1 bilen står stille om bakken er for bratt til at den orker og skyve frem bilen. 2 motor kveles ikke. Men du kommer heller ikke frem om acs aktiveres. 3 nei. Ikke såvidt jeg vet. 4. Er en "tapp" som sperrer drivverk i girkassen. Om du setter bilen i P i en bakke og slipper bremsen kan bilen være hard og få ut av P igjen da hele bilens vekt viler på denne tappen. 5. Ja den kan ruses både i P og N. 6. Det er ikke å anbefale og la bilen (henge) i P i bakker. Og bilen kan rulle opp mot 10 cm frem og tilbake i P. 7. Bremsen må ikke være inne. Står bilen i P kan du godt stå utenfor bilen og starte den. 8. Ja. Men har hørt det ikke er bra for giret. Jeg har gjort det flere ganger i mine biler (BMW 728, 740, chevrolet big dooley). I BMW må du ha over ca 10 km/t for og sette den fra N til D uten å bruke brems. 9. N er en liten buffer mellom R og D. Sikkert ikke bra for kassa og endre rettning på drivverket brått. Derfor er N i mellom. Jeg bruker ofte N når jeg står i stillestående kø. 10. Kjenner drivverket begynner og dra mens bremsene holder den igjen om det er det du mener. Når bilen står i D så skyves den fremmover. Bytter du til R vil den begynne og skyve andre veien. Og det kan nok merkes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet August 26, 2014 Forfatter Share Skrevet August 26, 2014 Takk sjøbuse ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandersander Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 6. Hvorfor har man håndbrems når man har Park funksjonen? Her har du vel en grei forklaring på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 Det er ikke alle kasser som liker at motoren ruses. Mener at man ikke skulle ruse over 3.000o/min med automatkassen jeg hadde i min E34 535i, men er usikker på hvordan det er på E39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet August 26, 2014 Forfatter Share Skrevet August 26, 2014 Mange takk for hjelpen folkens Og Sjøbuse: Var akkruat det jeg mente på punkt 10 (det med "vibrasjon" fra D til R og omvendt). Flott at dette er normalt To ting til! 11. Hvordan fungerer +/- funksjonen (dette kalles også for steptronic?) Kan man ruse motoren helt opp til turtallsperra, eller vil girkassa gire før det? Ikke at jeg skal gjøre det, men fint å vite slik info hehe . 12. Er giringa raskere når du har kassa i S på e39? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 Jeg klarte faktisk å kvele motoren på min E39 ved ett par anledninger, begge gangene under massiv herjing i snøen og etter en solid snurr. Dekkene må på en eller annen måte ha fått stor og brå motstand mens bilen seilet og snurret uten at det ble gitt noe gass. Jeg har ikke noen logisk forklaring på det iallfall, eneste var at da bilen stoppet og snøføyka klarnet så var motoren stille I sport så kan du dra til turtalsperra men motoren vil overstyre og gire opp, samme som at du får ikke lagt inn f eks andre gir i 100 km/t. Men du kan jage den ganske godt opp under rødmerkimgen før den girer. Om selve girskiftene er noe raskere vet jeg ikke men gassresponsen er jo mye bedre da den hele tiden ligger på ett noe høyere turtall Dette var iallfall slik det var på min 2002 520Ia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 Om du skyver spaken til side så setter du bilen i sport modus. Det er ingen stor forskjell her ifra D. Men bilen ligger et gir lavere, Så den ligger på en måte klar for og dra på. der har også litt høyere turtall når den vil gire. Om du skyver spaken frem eller tilbake når du er i sportmodus aktiverer du manuell modus. Her girer du selv. Girkassa gjør absolutt ingen endringer før den må. Om du velger og ligge på 5000 rpm. Så blir den der. Den girer ikke før den må. Det samme skjer nedover. Om du ikke gjør noe så girer den ned når du kommer for lavt på turtallet. Jeg gjore en test på min 740 på fårespørsel fra en her inne. Bånn gass i Drive. Giret ved Ca 5900Bånn gass med kickdown i Drive. ca 6200Sport. Ca 6300Manuell ca 6000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet August 26, 2014 Forfatter Share Skrevet August 26, 2014 Da har jeg blitt litt mer klokere nå før leggetid Tusen takk gutta, hva skulle jeg gjort uten dere? ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 Bare hyggelig. Du hadde nok vært fortapt uten oss Reef89 og Kattlikzm reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 26, 2014 Share Skrevet August 26, 2014 Min E39 530Dat tvangsgirer ved 4800-4900 og det er like greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 7. Bremsen må ikke være inne. Står bilen i P kan du godt stå utenfor bilen og starte den. Jeg må hvert fall ha bremsen inne for å starte bilen. Måtte det også på min gamle E36 94 og en venninnes E46 00. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 Jeg må ikke det. I 740`n må jeg ikke holde på nøkkelen heller. Bare vri den i hakk 3 og slippe med en gang så starter den selv. Blir på en måte som startknappen i nyere BMW. Bare et toutch holder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 På E34en trenger jeg ikke å holde inne bremsen, ei heller på min E39. E90en og F10en derimot må jeg holde inne bremsen men dette er biler med start knapp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 Hmm, jeg har ikke start/stopp knapp, men når jeg prøver og starte uten å holde inne bremsen så kommer det "pling" og melding i idrive: "push brake pedal to start engine" + ett fot trykk symbol i den lille skjermen i speedo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå