Gå til innhold

Vurderer F31 - Bensin/diesel? Man/auto?


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Hallais! 

 

Har har jeg snart kjørt Range Rover med BMW V8 et år. Det har vært moro med stor luksus-SUV, men jeg vil tilbake til BMW igjen. 

 

Jeg har såvidt begynt å kikke. Aller helst vil jeg ha en 320i med manuell. Men jeg ser for meg å kjøpe 1-2 år gammel F31, og det er få 320i i utgangspunktet. Enda færre med manuell. Det er en god del flere 320d, både med 163 og 184hk, med manuell gir og automat, men jeg er ikke i utgangspunktet så sugen på diesel. Det er en decent motor, men jeg liker bensinmotoren innmari mye bedre. Hva er det beste kompromisset. 320i med automat eller 320d med manuell? Bør jeg koste på meg xdrive på 320d på grunn av verditap. har ikke bruk for xdrive. 

 

Som sagt, jeg kommer til å kikke en stund etter 320it. 

 

Av utstyr vil jeg ha xenon, M-sport, store navi, det nye M-sportrattet som kom i 13`, soltak og minimum 676-stereo. 

 

Hva er deres innspill og inntrykk av 320i? 320d? 

 

Jeg er forberedt på at det kan ta tid å finne bilen jeg vil ha. Jeg er fornøyd om jeg har funnet bilen innen februar/mars egentlig, som sier litt om horisonten jeg har. Men jeg begynner å kikke nå og se hva jeg kommer over. 

 

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320ia over 320d. Anyday.

 

Bensinmotoren har mye penere gange, bruker ikke så voldsomt mye mer drivstoff, har godt med moment pga turbo og takler bedre småkjøring. Bensinmotoren kombinert med sportsautomatkassa fungerer helt ypperlig etter mitt syn! Kassa er kjapp og presis og generelt sett veldig behagelig å kjøre med. Selv om clutch og manuellgir kan være et savn innimellom, så foretrekker jeg automatgir på en daily driver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 320I fremfor 320d uten å blunke en gang. Denne motoren er rett og sett fantastisk, ja den mangler lyden til en rekkesekser og kunne godt vært en smule mer inspirerende å kjøre men den er fortsatt langt foran 320d spør du meg. Ytelsene er gode for forbruket er overraskende lavt til en turbobensin å være :) Siden du selv sier du har god tid så ville jeg ventet til den rette 320I dukket opp, det kan lønne seg da jeg tror du vil bli mest fornøyd og fortrolig med en bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt en manuell 320d E91 LCI og har nå en sportsauto 320ix F31, og jeg er ikke så kategorisk som de andre her. Jeg savner dieseldraget, og å kunne kjøre nesten dobbelt så langt på en tank. Samtidig er bensinmotoren mer moderne, og i kombinasjon med automatkassen en drøm å kjøre. Men momentet i diesel ga meg følelsen av å ha en kvikkere bil, selv med 163 mot 184 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve en 320iat til uken. Dessverre med Xdrive, men vil vel gi et visst inntrykk av motoren og girkassen likevel. Jeg er veldig fan av de nye automatkassene til BMW, og ser nytten. Men jeg har liksom alltid hatt automatbiler, og liker veldig godt å kjøre manuelt. Egentlig var planen å kjøpe en 993 etterhvert, men jeg er litt keen på bil med garanti og uten feil og mangler en stund. 

 

Mulig jeg kompromisser på en 320iat i første omgang, og etterhvert ser om jeg bytter til en pent brukt 328i eller en 320i manuell om det skulle dukke opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme opplevelse som deg da jeg så etter brukt F30/31. Utrolig få manuelle kasser der ute. Norge vil tydeligvis ha automat.

 

Jeg prøvekjørte mange kombinasjoner før jeg kjøpte min og jeg landet selv på 320d manuell og angrer ikke et sekund.

Automatkassene liker jeg personlig ikke (ingenting feil - de er teknisk helt supre - men automat blir helt feil for meg). Jeg forsøkte begge automatkassene på ulike motorer.

Vil også legge til at jeg før jeg begynte kjøpsprosessen var helt sikker på at jeg skulle ha bensin, men ble faktisk konvertert til diesel etter prøvekjøringene. N47D20 bråker fælt, og jeg skjønner godt de som klager på diesellyden, men er personlig ikke affektert av dette (annet enn savnet av lyden av en bensinmotor på høy rev).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet bil tidligere i år og det stod mellom 420i og 420d. Til tross for at begge hadde turbo, så syns jeg 420d føles mye mer kvikk ut. Draget var bedre og det var det som avgjorde det. Det var ikke så mye snakk om girkasse når jeg handlet. Etter å ha kjørt sportsautomaten så vil du ikke savne manuell. Det gjør hvertfall ikke jeg! Kassen er fin og tight, ingen forsinkelser. Jeg prøvde også begge biler, men da var det 420Xd og vanlig 320i. Jeg har kjørt manuell 118d i 4 år og savner ikke manuell etter nybilen! Du kommer ikke til å angre på diesel i en 2.0. Den vil føles raskere ut enn en bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjører dieselbiler sier at draget er mye bedre, men jeg ser ikke helt fasinasjonen med at alt momentet kommer kommer på en gang mellom 2000 og 3000 rpm og etter det er det mer eller mindre dødt. Bensinvarianten har også turbo men har en mye lengere og underholdene effektkurve, momentet starter tidlig men varer en del lengere kontra diesel.

Hadde vi snakket E90 320I LCi mot E90 320d LCI så hadde jeg helt klart valgt diesel pga momentet, men etter at den nye turbobensinen kom med F30/31 så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt bensin. Den bruker lite, har en veldig fin effektkurve og gir plenty men morro selv om den aldri blir like inspirerende å kjøre som de de gamle sekserne. Bare det at BMW ennå ikke har klart å gjøre noe med det bråkete lydbildet til N47 motoren (320d) er jo en meget god grunn til å styre unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Bensinvarianten har også turbo men har en mye lengere og underholdene effektkurve, momentet starter tidlig men varer en del lengere kontra diesel.

 

Den har kanskje en lenger og underholdene effektkurve, men den er langt ifra så bratt som diesel? Momentet er hvertfall ikke like kraftig/bratt som i en diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp tatt samme valget og angrer ikke ett sekund. Kommer fra 320 diesel og manuell kasse, men har nå kjøpt 320 bensin og automat. Komfortmessig er det en helt annen verden og med unntak av høyere forbruk så liker jeg bensin og automat mye mye bedre enn traktorlyden fra diesel 4'rn. 8-trinns automatin gir deg dessuten en raskere bil, med mindre du er "The Stig".

XDrive er kjekt, men koster. Har du råd ville jeg absolutt hatt det da bilen vil bli mer lettsolgt.

Kom deg til en forhandler og lån deg et par biler så finner du fort ut av hva som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har kanskje en lenger og underholdene effektkurve, men den er langt ifra så bratt som diesel? Momentet er hvertfall ikke like kraftig/bratt som i en diesel?

Det er riktig, men da står fortsatt spørsmålet om hvor gøy er det å bruke opp all effekten på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen brukes til vanlig til og fra jobben kjøring så er vel heller spørsmålet hvor ofte får man dratt den ut på gira? Vet at der jeg kjører som mest så er 3000 omdregninger nesten maks på kjøreturen. Bor i Utkanten av Oslo og jobber i sentrum til vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...