Gå til innhold

530Dat E39, 350Hp@700Nm TRF steg 4


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for hyggelige tilbakemeldinger karer, jeg kjører med original diff, har antispinn aktivert og med sommerdekk og tørr asfalt er grepet godt men jeg er spent på hvordan det blir med vinterdekk, selv med steg 2+ lyste antispinn endel ved hardt pådrag så det blir spennende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være helt fantastisk å møte nokke friskt på en motorvei å bare dra ifra.

Vil jo tro at med det oppsettet du har så drar du vel det meste som koster under 2mill  :devil:

Skulle hatt økonomi til å gjennomføre nokke sånt sjøl, men får vente til hus&hjem er bygd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det føles veldig bra å kjøre med dette, gleder meg til at det blir helt ferdig.

 

Jeg har hatt 2 problemer med bilen i den senere tid som jeg fant årsaken til under montering av ny turbo.

 

Jeg har hatt en eksoslekkasje som det har kommet endel eksos inn i bilen gjennom varmeapparat. Det fører også med seg endel sot rundt turbo og luftfilterboks. Når jeg tok av den gamle turboen var den løs i alle boltene. Når jeg monterte den nye turboen med ny stålpakning så håpet jeg at lekkasjen var borte. Det var den ikke og jeg trodde at det da var mellom motor og manifold men det var litt mørkt under bilen og litt vanskelig å se. Bestilte nye eksospakninger og muttere og pinbolter og skulle skifte disse igår. Når jeg da begynte å skru av manifold fant jeg ei sprekk i manifold rundt flensen til turbo. Litt kjipt men samtidig veldig bra å finne årsaken til ting oppfører seg rart så nå er ny manifold på vei og da er forhåpentligvis eksosen tett alle veier. Den løse turboen har nok ført til denne sprekka er jeg redd. 

 

Det andre problemet jeg har hatt er noe lav luftmengde med gjennomvarm bil. Luftmengden er bra med kald motor men ganske lav med varm bil.  Har byttet 2 Maf og luftrøret som går utenifra og inn til luftfilteret uten at dette har hjulpet nevneverdig.  Det har vært spesielt ille etter at jeg har kjørt hardt. 

Når jeg skulle av med den gamle turboen så var luftfilteret helt nedsota selv om det ble bytta i sommer. I bunn av luftfilterboksen er det 3 huller hvor en kommer til boltene som holder turbo til manifold. Disse hullene skal være plugga igjen under normale omstendigheter. Det var de ikke hos meg og den glovarme lufta fra turbo i kombinasjon med eksoslekkasje under luftfilterboksen har ført til at det har blitt dratt glovarm eksosluft rett opp i luftfilterboksen. Dette er jeg ganske sikker på har ført til lav luftmengde ved varm bil og et nedsota luftfilter. Blir spennende å lese av luftmengden når dette er reparert. 

 

Jeg har ikke testa forbruk men jeg regner med det er litt høyere enn en Toyota Prius :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dieseltrim er morro :-)  Jeg har ikke lagt merke til hvilket turtall jeg har fullt ladetrykk for det har vært så mye inntrykk å fordøye men når jeg har fått skifta eksosmanifold og skal til å finmappe så blir det endel kjøring med Inpa for å lese av data så da skal jeg komme tilbake mer mer info :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får jeg se når den tid kommer. Sette på cat og legge inn annen software er isåfall gjort på en time. Utenom downpipe så er den helt ordinær under panseret. Utslippene er også godt innenfor kravene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel som gjør det vet jeg Freakshow, andre har venner i bransjen så bilen går gjennom med modifikasjoner.

Hehe ja sant nok :) blir vel litt vannskeligere for folk å gjøre det nå, mtp at det skal være 2 stykk som tar en eu kontroll :)

Det får jeg se når den tid kommer. Sette på cat og legge inn annen software er isåfall gjort på en time. Utenom downpipe så er den helt ordinær under panseret. Utslippene er også godt innenfor kravene.

Hehe okey :) ja da er det jo ikke så halv gærnt :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det går nok ei ukes tid før jeg får på plass ny eksosmanifold og i mellomtiden har jeg konsentrert meg om å få luftmengden optimal. Jeg har inntil nylig hatt problemer med for lav luftmengde og veldig varm innsugsluft. Bytta MAF flere ganger i sommer uten at det løste problemet. Prøvde både Oem Bosch og Pierburg men problemet lå tydeligvis et annet sted. Da jeg skifta turbo til steg 4 så dukket feilen opp og luftmengde er nå slik den skal være. 

 

Står mer om dette her:

 

http://bimmers.no/topic/786059-defekt-lmm/

 

For å sette ting i perspektiv så hadde jeg med varm motor luftmengde på 420-450 mg/hub.  Dette fører til en bil med dårlig respons og den nøler ut av kryss og lignende. 

 

Etter at jeg fant feilen så har jeg nå en luftmengde på ca 530 mg/hub +/-  ved varm motor. Denne forskjellen er stor i kjøreopplevelse. 

 

Her ved varm motor: Verdien er her ca 540 mg/hub

 

Varm motor med vent

 
Her ved kald motor, verdien er ca 590 mg/hub:
 

Kald motor med vent

 
Ble tidligere tipsa av TRF om å kjøre oljedampen fra veivhuset til catch tank istedenfor å kjøre den tilbake til luftfilterhus. En slipper da for det første all oljesølet i intercooler etc og i tillegg så oppnår en enda litt høyere luftmengde. 
 
Fant ut jeg ville teste dette idag. Har ikke montert catch tank enda så det ble på den enkle måten for å få målt luftmengde.  Jeg dro slangen fra veivhuset av og plugga den igjen. Oljedampen slapp jeg bare ut i motorom. 
 

Plugga veivhusvent

 
Ved kald motor målte luftmengden ca 610 mg/hub:
 

Kald motor uten vent

 

Ved varm motor målte den ca 560 mg/hub. 

 

Varm motor uten vent

 

 

En henter altså 20-30 mg/hub med å gjøre dette. Få på plass catchtank  blir neste prosjekt. I tillegg til den ekstra luftmengden så får motor kald og ren luft og Turbo og intercooler slipper å bli utsatt for oljedampen fra veivhuset. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil "hente" enda mer luftmasse under belastning, da åndinga også øker når belastningen øker :) Dette er målt med pierburg eller Bosch?

Ellers skikkelig kult å se at du jobber så nøye, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det høres bra ut :-)  Kan "Kjenne" at motor trives bedre nå og jobber mer uanstrengt enn før.  Ser også at temp på innsugsluft stort sett følger utetemperaturen. 

 

Dette er målt med Pierburg 7.22684.09.0   

Jeg har en ny Bosch oem maf liggende så skal se om bytter om og måler på ny en dag :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet igang med å montere catch tank for veivhusventilasjonen. Dette for å holde turbo og intercooler ren for oljedamp og for å ha maksimal luftmasse.  Jeg bestemte meg for å ha en tank hvor niplene har like stor åpning som nippelen på motor, dvs ca 30mm åpning. Dette for å unngå noe form for struping.Det var ikke så enkelt å finne så jeg må modifisere den catch tanken jeg har.  Jeg fant noen nipler på Biltema som var rett størrelse, dvs 1 1/4" eller 32mm åpning. Disse skal jeg montere i catch tank. 

 

catch tank

 

nippel catch tank

 
Jeg kjører nå med åpen ånding så veivhusdampen går ut under bilen og det originale hullet i slangen som går mellom turbo og luftfilter er plugga igjen. Nå får den ren og kald luft som holder samme temp som det er ute. 
 

Åpen ånding.

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...