Gå til innhold

Hjelp, X3 lugger litt ved pådrag i mellomregisteret


318DE90
 Share

Anbefalte innlegg

Min Bmw X3 nykker, lugger litt ved pådrag på tredje/fjerde gir. Rundt 2500-3300 omdreininger. Før og etter i registeret samt 1. 2. Og 5./6. Gir går bilen mykt kvikt og fint. Det merkes på turteller at den rykker litt på vei oppover registeret når problemet inntreffer og du kjenner det som om d skulle være noe med selve drivverket som nykker mer enn selve motoren.

Hva kan være feilen? Bmw opplyser på telefon at toppen antagelig er kokset igjen og at motorventiler etc trenger rens=dyrt!!

Jeg håper feilen kan være billigere enn som så!

Vi fant ut at innsug og egr hadde mye koks så vi renset dette fullstendig uten bedring av problemet. Jeg kjører også nå med en flaske tunap dyse/diesel rens på tanken.

Håper på noen som har erfart og vet feilen hva den kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hei!

 

kom du frem til noe løsning på problemet?

eg har akkurat det samme med min x3 2007 mod.

 

her lugger det mest når det er lite pådrag feks jevn lavt turtal i 60 km/t. 

kan det være potensiometer på gasspedal?

er ikke en eneste feilkode.

 

mvh

larsit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, har også samme problemet med lugging på min x3 05-mod.

Har nettopp byttet turbo pga av ulyd, og i den forbindelsen tok eg stor service på den.

Byttet alle filterene, rengjore innsug, intercooler, Erg ventil, plugget swirl flapsene,

Men bilen lugger forsatt.

Håper det kommer noe tilbakemelding i denne tråden visst noen blir kvitt luggingen.

Map sensorer som badsha nevner er det den som ligger i innsuget? Delenr noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har også samme problemet med lugging på min x3 05-mod.

Har nettopp byttet turbo pga av ulyd, og i den forbindelsen tok eg stor service på den.

Byttet alle filterene, rengjore innsug, intercooler, Erg ventil, plugget swirl flapsene,

Men bilen lugger forsatt.

Håper det kommer noe tilbakemelding i denne tråden visst noen blir kvitt luggingen.

Map sensorer som badsha nevner er det den som ligger i innsuget? Delenr noen?

Ikke inni innsuget. Men den står i innsuget på baksiden av innsug, mot torpedovegg. Lett og komme til ved demontering av deksler.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er manuellgir: Det mest sannsynsynlige for nykking på BMW fra drivverket er "Bonanza-effekten". Helt normalt grunnet designet på drivverket da motoroppheng er mykt på dieselbiler og hardykoblinger har en viss mykhet i seg, slik er det også på Mercedes Benz. Ved gasspådrag på visse frekvenser kommer drivverket litt ut av linje fordi motoren vrir seg litt da den er langsmontert. Dette gir litt nykking på visse turtall og er også avhengig av underlag man kjører på fordi drivverket ikke ønsker å vri seg. Så hvis det ikke er noen feilkoder e.l så er det ikke usannsynlig. Men du kan likevel dobbelsjekke alle de tingene godfolk nevner ovenfor for sikkerhetsskyld. Elektronikken hjelper en del til for å minske forplantning til drivverk men tar ikke vekk alt.

 

i)sjekk motoroppheng

ii)sjekk hardykobling for sprekker

iii)sjekk dyser

iv)sjekk egr krets

 

 

post-62313-0-35833700-1418282120_thumb.j

 

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo CrYwiz det er faktisk et større problem på x3 en andre biler som 3 serie 1 serie med samme motor... Ikke vet jeg hvorfor. Men har dette bekreftet både fra bmw på skøyen og økern i oslo

Kan ikke se hvorfor den samme motoren skal det. Annet en andre eiere og bruksrutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...