318DE90 Skrevet Desember 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2014 Hallo. Kan det ha blitt byttet til nye dekk, eller annet dekkmerke på frem og bakaksel? Får du for stor differanse i rulleomkrets foran/bak vil dette påvirke drivverk. vært borti dette før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet Desember 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2014 Det ble byttet til vinterdekk nå, og da ble nykking nesten borte men du kjenner at d ikke er helt borte. Vinterdekk 225x50x17 mener jeg, mot 235x18 på sommer og SUV sommerdekk nokian. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet Desember 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2014 Er det blitt tatt diagnose og evt lesing av verdier under kjøring? Nei, ikke under kjøring. Viser ikke feil på diagnose med motor avslått. Eneste viste den diagnose feil på "aktive steering", noe vi mente ikke var noe ???? Vet du mer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet Desember 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2014 hei! kom du frem til noe løsning på problemet? eg har akkurat det samme med min x3 2007 mod. her lugger det mest når det er lite pådrag feks jevn lavt turtal i 60 km/t. kan det være potensiometer på gasspedal? er ikke en eneste feilkode. mvh larsit Ikke gjort mer enda, men bil ble betydelig bedre med vinterdekk men problem kjennes fortsatt litt. Når Bmw prøvde bilen var han helt sikker på feil utslitt fordelerkasse (den kan bli dårlig hvis man kjører med slitte eller feil dekk sies d). Stått 21" felger på bilen forrige eier.. Antar fordelerkasse.....prøve oljeskift, rehabilitering eller i verste fall kjøpe ny (dyr pris ny så egentlig ikke ønskelig).. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet Desember 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2014 Antar det er manuellgir: Det mest sannsynsynlige for nykking på BMW fra drivverket er "Bonanza-effekten". Helt normalt grunnet designet på drivverket da motoroppheng er mykt på dieselbiler og hardykoblinger har en viss mykhet i seg, slik er det også på Mercedes Benz. Ved gasspådrag på visse frekvenser kommer drivverket litt ut av linje fordi motoren vrir seg litt da den er langsmontert. Dette gir litt nykking på visse turtall og er også avhengig av underlag man kjører på fordi drivverket ikke ønsker å vri seg. Så hvis det ikke er noen feilkoder e.l så er det ikke usannsynlig. Men du kan likevel dobbelsjekke alle de tingene godfolk nevner ovenfor for sikkerhetsskyld. Elektronikken hjelper en del til for å minske forplantning til drivverk men tar ikke vekk alt. i)sjekk motoroppheng ii)sjekk hardykobling for sprekker iii)sjekk dyser iv)sjekk egr krets Capture.JPG Jeg har manuell gir ja. Bmw trodde d var fordelerkasse som må rep eller skiftes. Ellers særlig når bilen er kald kommer d sotrøyk ide du starter, og gradvis mindre. Mens motor innimellom får en annen raslende lyd i tillegg.. I perioder. Da nykker turteller samtidig noen mm opp og ned. Blir mindre tydelig når varm.. Kanskje vanlig? Nykking under gasspådrag mildnet men ble ikke helt borte ved skifte til vinterdekk (17" isteden for 18", og en størrelse smalere.) ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 12, 2014 Share Skrevet Desember 12, 2014 Greit å høre på de mekanikerne som jobber med disse bilene i det daglige, og har praktisk erfaring med å skru det. Framfor forståsegpåere på nett Så ville stolt på de tipsene du har fått hos mekaniker i første omgang. Røyk osv ved oppstart er vell ikke unormalt på en diesel, sålenge den starter lett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 12, 2014 Share Skrevet Desember 12, 2014 Jeg har manuell gir ja. Bmw trodde d var fordelerkasse som må rep eller skiftes. Ellers særlig når bilen er kald kommer d sotrøyk ide du starter, og gradvis mindre. Mens motor innimellom får en annen raslende lyd i tillegg.. I perioder. Da nykker turteller samtidig noen mm opp og ned. Blir mindre tydelig når varm.. Kanskje vanlig? Nykking under gasspådrag mildnet men ble ikke helt borte ved skifte til vinterdekk (17" isteden for 18", og en størrelse smalere.) ?? Fordelerkassen til X-Drive er ikke aktiv ved vanlig kjøring, dvs clutchen er ikke aktivert såfremt det ikke er glatt og du gir på. 100% av momentet blir fordelt rett til bakerste diff/bakhjul hvis det ikke er glatt. Forhør deg gjerne litt med flere mekanikere men jeg syns det høres litt rart ut å gå løs på den først. På fordelerkassen på X3 E83 (ATC400/500) er kjent for å få defekt aktuator/motor for clutchmekanismen. Men såvidt jeg husker skal den kunne diagnoseres. Så hvis de tror det er det litt rart de ikke har tatt diagnose på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet Desember 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2014 Fordelerkassen til X-Drive er ikke aktiv ved vanlig kjøring, dvs clutchen er ikke aktivert såfremt det ikke er glatt og du gir på. 100% av momentet blir fordelt rett til bakerste diff/bakhjul hvis det ikke er glatt. Forhør deg gjerne litt med flere mekanikere men jeg syns det høres litt rart ut å gå løs på den først. På fordelerkassen på X3 E83 (ATC400/500) er kjent for å få defekt aktuator/motor for clutchmekanismen. Men såvidt jeg husker skal den kunne diagnoseres. Så hvis de tror det er det litt rart de ikke har tatt diagnose på det. Noe enig ja. Ellers er d diagnose privat jeg har gjort. Bmw tar vel et 1500kr bare for gjere en diagnose... mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet Desember 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2014 Noe enig ja. Ellers er d diagnose privat jeg har gjort. Bmw tar vel et 1500kr bare for gjere en diagnose... mener jeg. Active steering dukket opp ved diagnose.... Eneste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thedude Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Hei 318DE90, Fant du ut av problemet? Har samme opplevelse. Lugger/mister motoreffekt typisk ved 2000 omdreininger. 2007 modell 2.0D 150 HK km stand 186.000. Verre jo flere som sitter på i bilen. Noen ganger oppleves motoren som helt dau. Oljelampe lyser av og til, men oljen er peilet og nivået er normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318DE90 Skrevet April 5, 2016 Forfatter Share Skrevet April 5, 2016 (endret) Vi måtte bytte glødeplugger og noe relé eller lignende.. Har info på en faktura. I nærhet til radiatoren i motorrommet.. Da har lugging stoppet, men kan være små tendenser innimellom på tomgang men ikke som sist. Ryker også mindre og hoster ikke på tomgang. Ellers har vi måttet bytte fordelergirkasse og clutch. Bilen viser for lav temp på motor og blåser ikke særlig varme til kupe. Så antagelig må vi bytte egr termostat i tillegg til elektrisk pumpe som allerede er byttet. Bilen har sotet veldig inni egr og innsug!! Men bilen var aldri dau ved kjøring, kun det andre som tidligere beskrevet. Endret April 5, 2016 av 318DE90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Glødeplugger og gløderele har ingenting med lugging å gjøre på varm motor. Gløding er kun aktivt ved start under +25 på kjølevannet og i opptil 5 sekunder etter oppstart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marianne123 Skrevet Desember 27, 2019 Share Skrevet Desember 27, 2019 På 15.11.2014 den 19.08, larsit skrev: hei! kom du frem til noe løsning på problemet? eg har akkurat det samme med min x3 2007 mod. her lugger det mest når det er lite pådrag feks jevn lavt turtal i 60 km/t. kan det være potensiometer på gasspedal? er ikke en eneste feilkode. mvh larsit Hei Larsit, Har du funnet ut av dette problemet med lugging? har akkurat samme problemet. Mvh Marianne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsit Skrevet Januar 11, 2020 Share Skrevet Januar 11, 2020 På 27.12.2019 den 15.02, Marianne123 skrev: Hei Larsit, Har du funnet ut av dette problemet med lugging? har akkurat samme problemet. Mvh Marianne Hei! fikk ikke logget meg inn på forumet igjen, så beklager seint svar. Det eg gjorde er: skiftet olje på fordelingskasse, original olje ca 0,6 liter, resatte fordelingskassen faktisk flere ganger, ihht BMW var ikke dette ukjennt. lugging ga seg faktisk etter dette. i tillegg har har eg reingjort innsug, stengt swirl flaps, bruker diesel purge fra liqui moly av og til. Bilen er nå rullet ca 210000km og har ingen lugging. Lykke til. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 11, 2020 Share Skrevet Januar 11, 2020 Men. Oljen du tappet av, var den svart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå