Gå til innhold

BMW E60 - High rate of battery discharge?


Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått opp en feilmelding i bilen som går igjen, ikke bare tilfeldig som et par andre (Selector lever fault) og (SOS emergency call fault), de har bare poppet opp engang vær seg, men denne high rate of batter discharge har kommet opp typ 4-5 ganger og jeg begynner og ane ugler i mosen.

 

Batteriet er i følge voltmeter greit, det får ladinga den skal ha under idle og kjøring, ligger på rundt 12.4 ved idle og 14.3 ved kjøring/rusing, går vel for det samme, var til og med oppe i 14.8. Jeg har ikke hatt noe problem med at bilen har vært helt død, den har alltid startet siden denne feilmeldinga kom for første gang, og om det er noe som suger strøm vet jeg ikke helt, men det er en type buzzing lyd under panseret som blir borte etter 10-15 min, akkurat som lyset i P-en på girspaken, regner med at bilen da faktisk er i sleep mode.

 

Har booka service på olja til bilen min hos Bilia Follo neste torsdag, det er det "bestilt" oljeservice, batterbytte (ettersom det mest sannynelig har vært der siden bilen var ny, 5 år ca), bremsevæske bytte og en vehicle inspection. Batteriet er det nok greit og bytte, vintern kommer rett rundt hjørnet, og står jeg på morran uten en bil som starter får jeg helt pækkern. 

 

Uansett, har noen vært borti og fått opp denne feilmeldingen, og enten bytta batteri/IBS sensoren og det har løst problemet? Finner ingenting i bilen min som kan dra strøm, da alt fungerer, NAVIen slår seg av, bruker AUX i bilen så den pusher ikke noe ut av høytalerne heller. Har fram til torsdag morgen og evt finne ut om det er noe annet som gjør at feilmeldinga kommer. Har lest på diverse forumer om noe BCM moduler som har måtte byttes, men dette er på pre-facelift biler.

 

Noen?

Tusen takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt batteriet et par ganger, etter at bilen hadde stått rolig i ca 12 timer, har batteriet en volt på 12.26v, etter at bilen hadde stått i 8 timer etter og ha kjørt til jobb, 50km ca, så lå volten på 12.41v. Det er vel sånn ca greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres OK ut.

 

Jeg har fått samme type meldinger som deg på min, minus "high rate of discharge" og jeg koblet da av batteriet i ca 30 min og alt er da OK.

Har ikke fått noen feilmeldinger etter det, og det er vel 5-6 uker siden jeg koblet av batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står nå hos Bilia i skrivende stund, feilsøking og diagnose er tatt, det kommer opp at bilen bruker 68 minutter på å gå i sleep mode, og de to feila som kommer opp er glødeenheten og comfort access i høyre bakdør. Disse blir bytta ved en senere anledning, relativt dyrt, lommeboka klarer ikke helt den regninga nå, men det kommer, får håpe det løser seg etter det er blitt gjort noe med. Og tillegg så har de som tidligere he servicert bilen driti i luft, diesel og olje filter, og det blir bytta nå. Også har jeg hatt mus i motoren :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel ikke tro at sånne ting skulle ryke etter 5 år, det værste oppi det hele er at jeg ikke får noen goodwill heller. Men jeg får bare samle sammen litt penger og få det gjort, satse på at det holder den feilfri en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei. Hvordan gikk dette?

 

Etter feilsøking kom det fram at comfort accessen i høyre bakdøra er gåen, den låser opp, men ikke igjen, så hvis jeg bruker hånda til å låse, så låser den ikke bak, og den står og trekker strøm for å prøve å å låse, og glødeenheten på bilen er noe dårlig. Etter jeg fant ut dette har det ikke vært noen form for strømtap i bilen siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men målte strømmen min også, den lå på 12,1v rett etter jeg stoppet. Hørte at batteriet var ferdig hvis det lå noe særlig under 12,6v så jeg kjøper nr batteri å. Det som sitter der er vel 10 år

Det er jo direkte feil, om det er under 11,66 volt ved 20 grader, så er det defekt. 12,1 volt er jo ca 50% igjen ved 20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...