Haug530D Skrevet September 30, 2014 Skrevet September 30, 2014 Da batteriet mitt har tatt kvelden på min E39, tenkte jeg at jeg kunne sjekke ladespenningen og den viste 13,2 ved batteriet, dette var på tomgang, har ikke prøvd å ruse motoren. Noen som vet hva den normalt skal ligge på og er det mulig å bytte børster eller noe på dynamoen på disse bilene?
Haug530D Skrevet Oktober 1, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2014 Ladet batteriet i hele natt, laderen kom aldri til grønnt område hvor den skal være når batteriet er oppladet, men det viste 12,5V i dag ubelastet og ved belastning så ladet dynamoen 13,8V i dag, så det er jo innenfor det det skal være. Kan grunnen til at jeg fikk dårlig ladespenning i går være en kombinasjon av deffekt batteri og at det ikke var oppladet? Jeg har kjøpt meg ett nytt batteri i dag, må bare lade det opp før jeg setter det i bilen, så får jeg se om det blir bedre
Otis Skrevet Oktober 1, 2014 Skrevet Oktober 1, 2014 Et veldig dårlig batteri/tomt batteri tar i mot all strøm det får, og da kan spenningen bli veldig lav, selv ved en veldig høy volt inn på batteri. Men på generelt grunnlag så er opptil 13,8V/13,9V OK på E39. Jeg var der med min E39, nesten bestandig. Noen ganger nede i 13,6V.
quandt1960 Skrevet Oktober 1, 2014 Skrevet Oktober 1, 2014 Det kan gjerne være skade mellom cellene på batteriet så eneste riktige måte å sjekke det på er å gjøre en "batt.celletest" Frisk dynamo og batt. skal lade på 13.8V og et batt. i hviletilstand på 12.5V er ca 80-90% fulladet og ok. Detter det under 12.15V bør du sjekke dynamo, batt. og da evt. lade batt og se over tid. (Det er standard BMW)
Haug530D Skrevet Oktober 2, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2014 Da har jeg ladet det nye batteriet opp så mye som min 4A lader klarte, det viser 13V på Multimeteret og det ladet 13.8V når det var montert i bilen med normal belastning, så da satser jeg på at det kun var batteri og ikke dynamo som var røket Det gammle batteriet fikk jeg ikke til å lade like mye opp som det nye og Jeg målte det til 12.2V.
Haug530D Skrevet Oktober 2, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2014 Da er/var nok det gamle batteriet ødelagt. Jepp, har satt det på lading nå siden den indikatoren på det sier at det trenger lading men jeg har mine tvil om at det kvikner til, så det går nok til Svigerfar sitt naust
Hollabaloo Skrevet Oktober 2, 2014 Skrevet Oktober 2, 2014 Da har jeg ladet det nye batteriet opp så mye som min 4A lader klarte, det viser 13V på Multimeteret og det ladet 13.8V når det var montert i bilen med normal belastning, så da satser jeg på at det kun var batteri og ikke dynamo som var røket Det gammle batteriet fikk jeg ikke til å lade like mye opp som det nye og Jeg målte det til 12.2V. 13,8V ladespenning på tomgang er samme som min etter at jeg byttet batteri i sommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå