Gå til innhold

Byttet om til vinterdekk i dag - 2 spørsmål jeg gjerne skulle ha svar på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den rusta på bremsekivene er helt normal, får sånn på min når bilen Står i regnvær, eller vasker bilen. kjør i 100 og ta 2-3 krafftig ned brems. Jeg ville tatt av hjula for å dytte på bremseskjolda, da ser du bedre hvor det gnisser og ikke. Det kan være at med vinterfelgene så felgen tynnere på anleggsflaten (det som tutcher navet) og at bolten er akkurat litt for lang. Og en ting til du er mye mer fortvilet enn det du trenger å være. Hvilken bil er det?

Skrevet

Den rusta på bremsekivene er helt normal, får sånn på min når bilen Står i regnvær, eller vasker bilen. kjør i 100 og ta 2-3 krafftig ned brems. Jeg ville tatt av hjula for å dytte på bremseskjolda, da ser du bedre hvor det gnisser og ikke. Det kan være at med vinterfelgene så felgen tynnere på anleggsflaten (det som tutcher navet) og at bolten er akkurat litt for lang. Og en ting til du er mye mer fortvilet enn det du trenger å være. Hvilken bil er det?

Sorry, vært mye greier på privaten, så tror jeg gjør dette til en større deal enn det er. Var liksom bare toppen av kransekaka.

Har tatt av alle hjula nå, og prøvde å dytte på bremseskjolda. Men de sitter jo bomfast. Vet ikke hvor mye jeg har "lov" til å presse på de. Merker og at lyden går bort når jeg svinger av en eller annen grunn. For undersøke litt mer. Felgen er forøvrig 15x7J (vinter) og 17x8J. Husker ikke offset i farta.

Foran (venstre), lyden som her kommer, minner meg om lyden jeg hører inni bilen, ikke den lyden fra bremseklossen/skiva. Men den som kommer hver gang jeg tar i for å få hjulet til å gå rundt.

https://www.youtube.com/watch?v=XwDTwtQJnvk&

Er forøvrig en 316ti

Skrevet

Har nå funnet ut at lyden er den som kommer fra siste videon over her. Kjørte meg en tur og trillet veldig rolig, og det er venstre forhjul som har en ulyd, og den er eksakt som den lyden over.

I morgen bør jeg vel teste om lyden er den samme etter jeg har tatt av dekket. Hvis lyden bare er der når dekket er på, så vet jeg ikke hva det betyr dog

Skrevet

Hva er vitsen med og ødelegge hele tråden ved og skrive "se side 2" på alle innlegg du har hatt her?
For det første er jo det bortkasta tid og arbeid, for det andre ødelegger det hele tråden.

Det går jo an og oppdatere første post med løsningen... Ikke rote til hele greia på denne måten..

Skrevet

Hva er vitsen med og ødelegge hele tråden ved og skrive "se side 2" på alle innlegg du har hatt her?

For det første er jo det bortkasta tid og arbeid, for det andre ødelegger det hele tråden.

Det går jo an og oppdatere første post med løsningen... Ikke rote til hele greia på denne måten..

Beklager. For nye som leser trådene så var det masse videor og masse tekst som er helt urelevant nå som jeg har funnet problemet. Derfor ville jeg vise til hva som faktisk var problemet.

Er heller ingen løsning på dette hvis du faktisk har lest

Skrevet

Bremsesjolda kan du bøye så mye du vil på, er ikke noe krav til bremseskjold heller. Du bøyer fra utsiden og innover om du forstår.

Skal ut å se på det nå. Men hvis lyden bare er der når dekket er på. Hva sier det meg? Hvis det er bremseskjoldet, så skal vel lyden være der uansett om dekket er på eller ikke.

Kan prøve å sett på sommerfelgen også selvfølgelig og se om lyden er borte da når jeg snur på hjulet. Klarer bare i kke helt forstå hva den lyden er. Og hva den treffer

---------

EDIT; Lyden er nå borte, både når jeg hadde på dekk/felg og uten dekk/felg. Så da kommer jeg ikke så langt. Får ikke sjekket hvor lyden kommer fra når den ikke er der. Merkelig nok er det mye hardere å snu på hjulet nå også i forhold til videon øverst her. Synets også det kommer sånne riller i skiva fra klossen. Lyden kommer jo som sagt etter jeg har kjørt litt, så er sikkert derfor den ikke er der. Bare kan ikke forstå hva som kan skje som gjør at lyden kommer etter et vist antall km, og som blir borte over natta.

Men da tror jeg offisielt at jeg har gitt opp. SKal ta meg en kjøretur, men er ganse sikker på at lyden kommer tilbake

Skrevet

Ta deg en kjøretur med veldig har nedbremsninger, kommer lyden da, kan det være at vinterhjula er små, og at når kalipteren og skiva blir varm utvider begge seg og mulig slår borti ting. Det er det eneste jeg kan komme på

Skrevet

Lyden kom etter jeg bare kjørte 1 min, for meg virker det som metal mot metal, eller noe annet. Greia er at lyden ikke går bort når jeg bremser, så da kan det jo ikke være bremsene som henger. Samtidig vet jeg ikke hva det kan være når jeg har sjekket bremseskjoldet (god klaring), og det ikke er bremsene. Samtidig blir lyden helt borte når jeg svinger enten venstre eller høyre.

Mekonomen telefon på mandag.

Takk for hjelpa

Skrevet

Ta deg en kjøretur med veldig har nedbremsninger, kommer lyden da, kan det være at vinterhjula er små, og at når kalipteren og skiva blir varm utvider begge seg og mulig slår borti ting. Det er det eneste jeg kan komme på

Se svaret over. Gjorde akkurat det du sa, bremste veldig hardt i 70 km/t ca. Første gang syntes jeg det kom noe skrape/dirre lyder fra et av dekkene. Andre gangen jeg bremste hardt hørte jeg ingenting.

Men det som er rart er jo at lyden kom med en gang jeg begynte å kjøre nå. Og at lyden er der også når jeg bremser. Og at den går bort når jeg svinger fks i rundkjøring.

Forstår ingenting. Men men. Nå har jeg gjort mitt, så får verksted finne feilen tenker nå jeg :)

Tusen takk for all hjelp du har gitt meg i denne tråden. Setter pris på det

Skrevet

Beklager. For nye som leser trådene så var det masse videor og masse tekst som er helt urelevant nå som jeg har funnet problemet. Derfor ville jeg vise til hva som faktisk var problemet.

Det er ikke slik ett forum fungerer. Du viser en veldig egoistisk holdning her.

Finnes ikke noe mer idiotisk en de trådene som etterpå blir endret til "Fant løsningen, slett tråd".

Skrevet

Det som nå er urelevant, det kan jo være at andre lurer og funderer på det samme som du, og det kan ds for eksempel utelukke de tinga du kanskje har utelukket ved feilsøking osv.

All info er god info. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Skrevet

Beklager det med sletting av info etc.

Har time hos mekonomen i morgen. er så mange som har sagt det kan være veldig mye forskjellig. Men forstår ikke hvorfor det kom etter et dekkskift.

Forøvrig. Så har bremseskivene minte blitt veldig rusta etter dette skjedde. Vet at det er normalt med litt rust, men det har kommet veldig mye. Sist jeg kjørte i helga, bremste jeg hardt og det var borte, i dag er det allerede mye der.

Tok jo på hammerite, men det var jo bare på caliper. Uansett, blir spennende å se i morgen

Takker for all hjelp, og oppdaterer i morgen med konklusjonen

Skrevet

Liten oppdatering

Mekonomen sjekket i dag hva som hadde skjedd etter dekkskift. Flink han jeg snakket med, og viste meg masse greier. Uansett, Han fant ut at hjulboltene ikke var for lange til sommerdekkene. Bremseskjoldet var ikke borte skiva eller andre steder.

Han tok den på kjøretur sammen med meg. Og forklarte litt forskjellig. Vi begge hørte ulyden, så viste han meg at hvis han tok brekket forsiktig opp, så ble lyden borte. Syntes det var merkelig fordi jeg fant jo ut at lyden kom fra et av dekkene foran.

Han sa videre at han ville teste bilen på bremsekontroll. Jeg fikk være med. Foran så var bremsene gode, og de bremset så og si helt likt. Bak derimot. Var det 60% forskjell på bremsekraft.

Venstre bak bremset bra, mens høyre bak bremset svært lite.

Han sa dog det er vanskelig å si hvorfor. Fordi både skiva og klossene så bra ut.

Siden også lyden går bort når brekket blir bare rørt bitte litt på, så vet jeg ikke selv heller hva det kan være.

Begynner å lure på om jeg tok i for hardt når jeg skulle av med det dekket. Fordi husker at høyre bak, klarte jeg omtrent ikke å få av hjulboltene. Så måtte omtrent legge hele vekta mi på en skrue når jeg skulle ta av sommerdekka. Og om det kunne skjedd noe der? Dog syntes jeg det er rart, fordi har hatt kompiser som har stått på hjulmutter strammerne når boltene er vanskelig å få av.

Han sa at for å vite hva det er så må bremsene demonteres høyre bak, og se hva som må gjøres. Han sa at det kunne bli noe dyrere, men vanskelig å si, men måtte fort belage meg på å bruke 4000 kr.

I dag kostet det bare 748 kr, som jeg syntes var billig. Når det tok 1 time + kjøretur og bremsekontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...