Device Skrevet November 5, 2014 Share Skrevet November 5, 2014 Hei! jeg har en 525DAT 02 mod som jeg har fått turbohavari på.. kjøpte bilen for røfflig 2 mnd siden av et firma. første jeg merka med bilen var at den ferilstarta noen ganger, pluss at det var noe feil i forstillinga.. ringte firmaet, fikk bilen inn på verksted for en sjekk.. på verkstedet tok de diagnose, å sjekka hva det var som ikke funka slik det skulle... fikk bilen tilbake, de hadde byttet bærebru framme, så det var i orden, men de hadde ikke funnet noe annet det kunne vær feil med, så fikk beskjed om og følge litt med, og eventuelt komme innom igjen slik at de kunne finne feilen.. når jeg hadde kjørt ca 30km, så begynte det å ryke hvitt som f*** bak meg.. det skal det ikke gjøre tenkte jeg, og prøvde og finne en parkeringsplass fort, siden jeg var inne i en tunnel. da jeg fikk stoppa, vridde jeg om nøkkelen, og da klikka det for motoren.. skikkelig med turtall, lurer på om det var på rundt 12.000 eller noe, slik var den i 3-5 min. de neste dagene rant det olje som bare det av bilen... ringte verksted, fikk den fraktet dit, og fikk beskjed om turbohavari.. var bare lefsa igjen var vel kommentaren hehe.. men det jeg lurer på er om det er noen mulighet for at rådene har overlevd, eller om det er størst sjamgs for at de har fått seg en kakk? når den roa seg, var det veldig fin lyd i motoren, den gikk helt ned og stoppa uten en eneste ulyd, pluss at de på verkstedet har startet den etter at de hadde demontert turboen og rengjort, og sa til meg at det ikke var noen ulyder i motoren som de kunne høre, så de tror motoren har berga.. er litt usikker på om jeg stoler på dem, ettersom de ga meg bilen tilbake med defekt turbo i første omgang -.-' så hva tenker dere? er dette en motor som kan ha berga, eller er det størst sannsynlighet for at den har gått til heden? den har altså ikke gått på oljen til den har stoppa, for det rant ganske mye av den i etterkant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet November 5, 2014 Share Skrevet November 5, 2014 Her har du jo vært veldig uheldig og håper du har garanti siden du kjøpte fra forhandler. Har du kjørt kun 30 km på 2 mnd.? Turtallet ditt under turbohaveriet var vel 5000 o/min den tiden den gikk, men stoppet den av seg selv etter hvert eller gjorde du noe for å stoppe den ? Du skal ha hatt rimelig flaks om dette gikk 100% bra. Ny turbo må du ha, men at motoren ellers kan ta skade er sannsynlig. Om du ikke stoler på firmaet bør du få tatt ny diagnose etter turbobytte, og da på annet uavhengig verksted. Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Device Skrevet November 5, 2014 Forfatter Share Skrevet November 5, 2014 ja har garanti, men virker egentlig som om firmaet drar dette ut, siden det kan komme opp i kostnader som 100,000,- kr. nei jeg kjørte 30km etter den hadde vært på verksted første gang, da den havarerte. har kjørt ca 4000 siden jeg kjøpte den. den stoppet av seg selv ja, gjorde ingenting for og stoppe den, bortsett fra og vri om nøkkelen og ta den ut. så ifra den gikk amok, til den stoppet holdt jeg nøkkelen i hånda. så det er egentlig en veldig liten sjanse for at dette gikk bra for motoren? det har blitt bestilt en ny turbo nå, så den kommer vell iløpet av uken, og blir montert med en gang. da blir det diagnose hos et annet verksted etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 5, 2014 Share Skrevet November 5, 2014 off så kjedelig. dette burde de jo ha sjekket. kunne absolutt vært unngått. motoren gikk vell til det var slutt på olja tipper jeg? om ikke lagre osv har tatt skade av dette blir jeg overasket. er vell ikke så greit å få kvelt heller disse dieslene. jeg hadde IKKE tatt tilbake den motoren der med bare ny turbo og "alt er ok" unskyldningen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Device Skrevet November 5, 2014 Forfatter Share Skrevet November 5, 2014 ja det er det jeg tenker jeg også.. skjønner ikke helt at de ikke fant ut dette når den var ikke på verkstedet.. veit ikke, tror egentlig ikke den gjorde det, men jeg skal ikke si noe sikkert.. det rant ihvertfall ganske mye olje fra den iløpet av de to påfølgende dagene, fra motoren. jeg har gitt beskjed om at jeg skal ha en fabrikkoverhalt motor og ny turbo hvis jeg skal ha den tilbake. grunnen til at jeg lurer på om motoren har berget, er pga av den har nesten ikke gått noe, km på den er 119,000,- ca, tidligere eier som har hatt den, er en mann som nå er over 60. bilen er veldig godt tatt vare på siden den var ny, samme eier hele veien. har forresten snakket med tidligere eier også, og fått bekreftelse på at det var ingen problemer når han solgte den, bilen har bare gått 115,000,- i hans eie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Du kan nok ikke kreve fabrikkoverhalt motor og ny turbo. Om de monterer brukt så er det jo ikke noe i vegen for det, da bilen din på ingen måte var ny. Videre synes jeg du skal anse deg selv som heldig om du får dette dekket, da du selv valgte å kjøre videre når den begynte å røyke. Vanligvis går de til de "går tom for olje", og da er det jo stor sjanse for skade på lagre. Videre så er det ganske vanlig med bøyde råder når de får gå på olje i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Jo på garanti kreves det ny turbo og nødvendige reperasjoner for å få bilen helt i orden. Du stoppet jo med en gang og fikk bilen tauet til verksted. Problemet for deg og verkstedet er at det nå er usikkerhet og snakk om kanskje mye penger. Hvis jeg var deg ville jeg fått garantier fra verkstedet om at alt er ok etter turbohaveriet. Så etterpå kostet på full motordiagnose fra uavhengig verksted. Om det går fint så må du nok beholde bilen og leve med uhellet. Om det ikke går bra kan du be om å få heve kjøpet, og om de ikke vil det så har du en sak du må få hjelp til å løse. Naf, forbrukerhjelp osv. Uansett MÅ du få sjekket at bilen ikke tok skade av haveriet. DU skal ikke lastes for at turboen røyk under garantitiden. Det er derfor en har garanti ! Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Og en brukt motor kan ikke være helt iorden? Hva er en "full motordiagnose"? Tror ikke du er helt inneforstått med kosrnaden av noe slikt. Det er de som stiller garantien sitt ansvar å sørge for at bilen er iorden, på en 12 år gammel bil har du på ingen måte krav på fabrikksoverhalt motor. Du har krav på at bilen din skal være iorden. Jeg blir svært overrasket om motor ikke har tatt noe skade. Jeg regner med verksted tar ansvar og ordner opp. Men bilen har ikke blitt stoppet umiddelbart. Evt motorskade skyldes ikke utelukkende turbohavariet i seg selv, men det at bilen ble kjørt etter dette. Derfor mener jeg du er heldig når du får alt dette dekket (som du trolig gjør). Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Nei jeg er ikke helt inneforstått med kostnaden på å få friskmeldt motoren. Det jeg sier er at "Device" kan velge å få et uavhengig verksted til å ta en sjekk på motor så godt det lar seg gjøre. Jeg ville gjort det i hvert fall, og vurdert hvor mye jeg ønsket å betale for det. Og om de mener alt er ok så er det jo likevel bekymring for at det ikke er det. Jeg mener "Device" har gjort det riktig og stoppet så fort han kunne i den situasjonen han var i. Om det var min bil og jeg oppdaget hvit røyk har jeg sett etter sted å stoppe, ikke bråbremset og slått av motoren. Avgjørelsen her avhenger av mange faktorer, noen stopper mens andre kjører nok hjem eller til verksted for å spørre hva dette er. Ikke alle vet at dette er krise. Verkstedet må på garanti ta ansvaret som du sier, for at bilen skal være i orden. Her er det typisk kjedelig eksempel på at bilen kan sies å være ok, men så kan det komme senskader etter hvert. Håper dette ordner seg for deg "Device". Sverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå