Gå til innhold

Hva er normalt oljeforbruk på en M52B20?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at motoren er nærmest tom for olje. Jeg fyller en 4 liters dunk. Hvor lenge burde det gå før den er nesten tom igjen? 

Skrevet

Aldri.

Om en motor bruker olje så er det tegn på dårlig olje, morkne pakkninger , olje filter som må byttes ovs...

Men når det er sakt så er det jo en vuderingssak om hvor mye du vil fikse på motoren ovs da.

Fyller du 4 liter olje hver andre mnd og har tenkt å beholde bilen i 1 år bare så hadde jeg ikke gjort så mye, men må du fylle på 4 liter etter 2 uker så hadde jeg blitt mer skeptisk

Skrevet

Sjøl om ein motor bruker litt olje så er det ikkje dermed sagt at det er noko galt. Såklart forskjell frå motortype til motortype. Men personlig så hadde eg lura litt viss oljenivået aldri endra seg, uansett motor.

Skrevet

Hadde maken motor i mine to første E36 biler... mener å huske at begge brukte ca en liter i løpet av 10000 km, som også var mitt skiftintervall med både olje og filter. Ingen av dem lakk eller svettet, så må ha vært rent forbruk. km stand var både under 200 og 300 tusen km :)

Skrevet

en ting som faktisk er veldig vesentlig da, er jo ikke bare tid, men hvor mange km det er snakk om.

men det og etterfylle 1 liter i kvartalet er ikke krise i mine øyne om man kjører mye,

Skrevet

Da tror jeg min har litt oljeforbruk over det normale.. Hvordan får jeg sjekka tilstand på motor? Blir det sjekket når jeg tar bruktbilsjekk?

Skrevet

Det heter seg at inntil 1l pr 10000km er akseptabelt. Mange M54-motorer ligger gjerne opp mot dette, mens M52 bruker som regel ingenting.

Skrevet

Det heter seg at inntil 1l pr 10000km er akseptabelt. Mange M54-motorer ligger gjerne opp mot dette, mens M52 bruker som regel ingenting.

det er faktisk så mye som 1l per 1000km som er akseptert, ifølge instruksjonsbøker osv. Men det er et meget høyt oljeforbruk i mine øyne

hva mener du med at den er nesten tom og fyller 4 liter?

jeg håper du ikke fyller 4 liter på en gang?

Skrevet

Kjører 6'er sjølv. M54B22. Fyller ca 1l kvar andre mnd. Så rekner med ca 1l per 2000km på min.Tenker å bytte toppdekselpakning og veivhusvent for å sjå om det er forskjell :)
Det er viktigt å peile ofte når du har ein motor som liker olje!
Som glue seier over meg så håper eg ikkje at du kjører til du må fylle på 4l :drink: 
-

Skrevet

Hadde oljeskift for sikkert 8-10.000 km siden, og da fylte jeg fullt (7L). For noen uker siden var det så lite at løfterne begynte å lage lyd. Fylte så 4L og har ikke sjekket etter deg. Så noe må være galt?

Skrevet

Min M54b30 etterfyller jeg ca 1L, 4-5 ganger i året. Altså nærmere hver 2. mnd (kjører ikke om vinteren, kjørelengde mellom 8-12k km). Kommer litt an på kjørestil. Har hørt at alublokken flekser litt, så kanskje det er derfor.

Har byttet pakninger alle veier, fjernet veivhusventilasjonen og prøvd tykkere oljer. Det er ikke noe oljesøl, blå eksos eller lukt av brent olje. Motor ser og virker helt frisk ut.

Men kanskje det er ventiltetninger, stive stempelringer e.l. Det forbrukes vel ikke nok olje til å gi utslag/symptomer. Kompresjon osv er grei.

Har ikke gått langt, og har hatt uendret forbruk i åresvis. Hyppige oljeskift, Castrol oljer osv :P

Den lakk litt inn til 2 tennplugger da jeg kjøpte den, men toppdekselpakninger er byttet, så det er det slutt på. Ikke godt å si, men BMW får du ingen vetige svar fra. Sier bare at det er normalt, selv om andre med M54 ikke opplever oljeforbruk i det hele tatt. Og siden sistnevnte er mulig, tenker man så klart at noe er gale med din egen.

Pleier å kjøpe en 10L dunk fra billigbilpleie.no, men det er ikke nok, så kjøper alltid et par 1L dunker på slutten av året. Tror nok jeg skal investere i 20L dunker. Haha. BilXtra sine 1L'ere er ikke akkurat billige. Det sagt, så plager egentlig ikke oljekostnadene meg..Er mer det at man aldri slutter å tenke på at noe må være gale, og man lurer på hvor lenge motoren har igjen å leve :P

Edit: Angående topic.. Har hatt en bråte med M50 og M52 fra 2.0 til 2.5 og 2.8. Ingen av dem har brukt olje mellom intervallene. Ikke M47 dieselen heller. Og ikke M20 motorene.

Skrevet

Her tror jeg det er noe galt ja. Hvilken type olje bruker du?

Det er unaturlig høyt forbruk,og oljelampa skulle vel begynt å lyse lenge før det begynner å komme ulyder.

Min M52B20 med 300+ på telleren bruker ca 1 liter på 10 000km .

Bruker Castrol Edge 10-40w tror jeg det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...